کلاهبرداری که ‌رویای ثروتمند شدن اهالی کرمانشاه را به کابوس تبدیل کرد

اوایل هفته جاری بود که رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در خبری نسبت به فعالیت شرکتی که اقدامات غیرمعمول اقتصادی دارد هشدار داد و بیان کرد که "کسانی که تبلیغ می‌کنند 72 درصد سود می‌دهند و مردم را به امور واهی امیدوار می‌کنند و مردم به ظاهر یک کار تولیدی را نیز مشاهده می‌کنند اما از مسائل پشت پرده آگاهی ندارند."

داستان البته از جایی شروع شد که شرکتی با مجوز فعالیت در زمینه تولید فرش دستباف در استان کرمانشاه در طی چند ماه اقدام به جذب سرمایه‌های بسیاری از مردم کرمانشاه کرد و با پرداخت سودهای نامتعارف تا 70درصد به این سپرده‌های سرمایه‌گذاری برای بسیاری از مردم این استان که در وضعیت مادی مناسبی به سر نمی‌برند به کور سوی امید تبدیل شد.

به گفته رئیس دادگستری استان کرمانشاه این شرکت برای مجوزهایی تعریف شده و برای یک فعالیت اقتصادی خاص و مشروع اجازه فعالیت داشته است که مسیر کار خود را تغییر داده و اقدام به جذب سرمایه‌های مردم به امید پرداخت سودهای وسوسه‌انگیز کرده که متأسفانه مراجع صادرکننده مجوزها پس از صدور، سازوکار نظارتی قابل قبولی ندارند.

تبلیغات بسیار زیاد این شرکت که به برخی از رسانه‌ها نیز نفوذ کرده بود و از سوی دیگر پرداخت سودهای نامتعارف (به ازای هر یک میلیون تومان سپرده‌گذاری ماهانه 50 هزار تومان پرداخت شده است) سبب شهرت نام شرکت و افزایش سرمایه‌های آن به طوری شد که در اغلب خانواده‌های کرمانشاه افرادی اقدام به سرمایه‌گذاری در این شرکت تولیدکننده فرش دستباف کردند.

اما پس از هشدار رئیس دادگستری استان کرمانشاه، مدیر این شرکت بازداشت شد و دفتر اصلی آن در منطقه فردوسی کرمانشاه پملب تا با حضور دستگاه‌های انتظامی و قضائی به موضوع فعالیت اقتصادی نامتعارف این شرکت پیش از ضرر بسیار به خانواده‌های کرمانشاه رسیدگی شود.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه با تایید خبر دستگیری کلاهبردار میلیاردی در کرمانشاه گفت: این فرد کلاهبردار میلیاردی با اقدام به موقع مأموران امنیتی و انتظامی و قبل از خروج از کشور شب گذشته دستگیر و برای سپری کردن مراحل قضائی تحویل دستگاه قضائی شده است.

سرهنگ محمدرضا آمویی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، افزود: این فرد با وعده پرداخت سودهای کلان، میلیاردها تومان از سرمایه‌های مردم را جمع‌آوری کرده و قصد خروج از کشور را داشت که دستگیر شد و تلاش می‌شود سرمایه‌های مردم در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آنها باز گردد.

دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه نیز از اطلاع‌رسانی جزئیات پرونده این فرد فعال در زمینه تولید فرش و گلیم در کوتاهترین زمان ممکن خبرداد و گفت: پرونده این فرد در دستگاه قضائی در حال بررسی است و در نشستی خبری، جزئیات جدیدی از پرونده این کلاهبردار که اکنون در بازداشت به سر می‌برد رسانه‌ای خواهد کرد.

شب گذشته بسیاری از افرادی که به سپرده‌گذاری در این شرکت اقدام کرده‌اند در محل دفتر اصلی آن تجمع کردند و از صبح امروز نیز بسیاری از افراد مالباخته با حضور در این مکان به‌دنبال روشن شدن وضعیت سرمایه زندگی خود هستند که فرماندار کرمانشاه و مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری کرمانشاه در این تجمع حاضر شدند.

فرماندار کرمانشاه در جمع این افراد خواستار حفظ آرامش و خودداری از گمانه‌زنی‌ها شد و افزود: بهتر است مردم با حفظ آرامش به شایعات گوش ندهند و منتظر اطلاع‌رسانی دادستان و مسئولان انتظامی باشند زیرا در گونه بازار شایعات داغ می‌شود و بهترین کار این است که مردم اخبار را از طریق منابع خبری معتبر نظیر صداوسیما و خبرگزاری‌ها دنبال کنند.

از صبح امروز بازار شایعات در مورد مدیر این شرکت،‌ ادامه فعالیت آن و بازگشت سرمایه‌های مردمی بسیار داغ شده و همه نوع شایعه‌ای از دخالت بانک‌ها در دستگیری این فرد تا نبود شاکی برای بازداشت وی در سطح شهر وجود دارد که دادستان کرمانشاه به‌عنوان فرد مطلع در مورد این پرونده در شبکه استانی پاسخگوی افکار عمومی خواهد بود تا بازار شایعات تعطیل شود.

اقداماتی مانند آنچه که شرکت مذکور انجام داده برای استانی مثل کرمانشاه که دارای بیشترین نرخ بیکاری در سطح کشور است، همواره مورد توجه اکثریت جامعه قرار خواهد گرفت زیرا راهی هر چند تاریک را برای برون رفت مردم از مشکلات، پیش پای آنها می‌گذارد.