کرمانشاه طی 4 سال از صادرات 3 میلیارد دلاری فراتر نرفته‌ است

کیوان کاشفی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر کرمانشاه با بیان اینکه صادرات کرمانشاه از 460 میلیون دلار در حدود 10 سال گذشته تاکنون به حدود سه میلیارد دلار رسیده است، اظهار کرد: متاسفانه چهار سال است که روی همین رقم سه میلیارد دلار مانده‌ایم و بالاتر نرفته‌ایم.

 
وی ادامه داد: از سال 1392 ما صادرات سه میلیارد دلاری را داشتیم و به جز سال 1393 که اوج حضور داعش در عراق بود و کاهش صادرات داشتیم، در تمام این چهار سال از رقم سه میلیارد دلار فراتر نرفته‌ایم.
 
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه می‌توانیم طی دو سال آینده به رقم صادراتی چهار میلیارد دلار برسیم، رسیدن به این هدف را نیازمند تدوین یک استراتژی و برنامه دانست.
 
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، تخصیص مشوق‌های صادراتی، پرداخت کمک هزینه برای حضور در نمایشگاه و همچنین تبادل هیات‌های تجاری را از جمله مواردی دانست که می‌تواند به رشد صادرات استان کمک کند.
 
کاشفی تصریح کرد: آموزش تجار نیز در این بین ضروری است. ما در کرمانشاه 1200 نفر داریم که کارت بازرگانی فعال دارند و آموزش این افراد ظرفیت خوبی را برای توسعه تجارت ایجاد می‌کند.
 
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه، بازاریابی حرفه‌ای را نیز برای توسعه صادرات استان ضروری خواند.
 
وی با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد به این زودی شاهد بهره‌برداری از واحدهای تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری عظیم در استان باشیم، تاکید کرد: باید واحدهای موجود که دارای توان صادراتی هستند را شناسایی و از ظرفیت آنها استفاده کنیم.
 
به گفته این مسئول، با وجود سه واحد پتروشیمی در استان کرمانشاه فقط پتروشیمی اوره و آمونیاک صادرات انجام می‌دهد و چون دفاتر 2 پتروشیمی دیگر در تهران است عمده کارهای خود را از استان‌های دیگر انجام می‌دهند که به این بخش نیز باید توجه شود.
 
کاشفی بر لزوم راه اندازی دفاتر تجاری در عراق نیز تاکید کرد و گفت: ما در بسیاری از کشورهای CIS دفاتر تجاری داریم، اما در عراق که شش تا هفت میلیارد دلار صادرات به آن انجام می‌دهیم، هنوز دفتر نداریم. اتاق بازرگانی ایران بخشی از هزینه‌های راه‌اندازی یک دفتر در بغداد را تقبل کرده و هزینه آن در مقابل رقم تجارتی که با عراق داریم، قابل توجه نیست.
 
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت: به علاوه باید رایزنی کنیم در عراق برای کالاهای ما تعرفه ترجیحی قرار دهند و اگر این کار حتی برای یک قلم کالا هم صورت بگیرد، شروع خوبی است. همچنین برندسازی برای توسعه صادرات با عراق مهم است.
 
وی از رشد قابل توجه صادرات کشور طی 10 سال اخیر هم یاد کرد و گفت: خوشبختانه بعد از سال‌ها تراز تجاری کشور مثبت شد که رویداد خوبی است.