از انسداد راه ۲۷۱ روستا و قطع برق ۲۰۰ روستا تا ورود ارتش به بحران

باز هم بارش برف سبب ایجاد بحران در استان کرمانشاه شد تا ساعتهای سختی برای ساکنان این منطقه در غیاب مدیریت بحران ایجاد شود و همچون اوایل آذرماه که تغییرات جوی سبب قطعی آب و برق در بسیاری از مناطق استان شد بحران دیگری برای کرمانشاه نوشته شود.

عمق قضیه بحران‌زدگی به‌حدی بود که مناطق اصلی شهر کرمانشاه که از زیرساختهای بهتری نسبت به سایر شهرها و روستاهای استان برخوردار هستند، ساعتها در خاموشی و بی‌آبی به‌سر بردند؛ وضعیت راههای مواصلاتی نیز نسبت به وضعیت مرکز استان بهتر نبود و محورهای اصلی کرمانشاه در ساعاتی مسدود شد.

بحران در حالی در استان کرمانشاه گسترش یافت که خبری از استاندار نبود و در غیاب استاندار، معاون عمرانی وی مدیران عضو شورای مدیریت بحران استان را در عصر جمعه گردهم آورد و برای مقابله با بحرانی که بر اثر بارش برف سراسر استان کرمانشاه را درگیر خود کرده بود چاره‌اندیشی کنند.

مجتبی نیک‌کردار پس از برگزاری این نشست با اشاره به مسدود شدن راه‌های استان در پی بارش برف گفت: جلسه فوق‌العاده شورای مدیریت بحران استان برای دریافت گزارش اقدامات انجام شده دستگاه‌ها در پی بارش برف سنگین برگزار شد و 55 گروه با 320 دستگاه ماشین‌آلات راهداری مشغول بازگشایی راه‌ها هستند.

نیک‌کردار در آن جلسه با بیان اینکه اکنون راه‌های اصلی استان کرمانشاه بازگشایی شده‌اند عنوان کرد: راهداری در حال بازگشایی راه‌های فرعی و روستایی استان است و در تمامی فرمانداری‌های استان کرمانشاه اعلام آماده‌باش شده است و دستگاه‌های خدمات‌رسان همچون هلال احمر نیز در آماده‌باش قرار دارند.

جلسه دیرهنگام شورای مدیریت بحران استان در غیاب استاندار کرمانشاه چندان اثربخش نبود تا قطع آب و برق مناطق شهری و روستایی استان ادامه یابد و علاوه بر قطع راههای بسیاری از مناطق روستایی، محورهای اصلی استان همچون محور کرمانشاه به اسلام‌آباد غرب و روانسر به پاوه نیز مسدود شده یا با کندی بسیار در تردد روبه‌رو شوند.

با آغاز روز شنبه مدیران دستگاه‌های مختلف در خبرهای مختلف آمارهای وضعیت بحرانی استان را تشریح کردند که نشان از وضعیت بحرانی مناطق مختلف کرمانشاه داشت؛ به‌طوری که از استانها همدان و کردستان و نیروی زمینی ارتش و سپاه برای کمک به رفع بحران در کرمانشاه نیرو اعزام شد.

انسداد راه 271 روستا

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه هم روز شنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه گفت: راه 271 روستای استان کرمانشاه به دلیل شدن بارش برف مسدود است.

بهمن خسروانی اظهار داشت: از مجموع 886 روستای استان کرمانشاه راه 615 روستا با کمک نیروهای راهداری بازگشایی شده است اما بازگشایی راه 271 روستا همچنان مسدود است و عملیات بازگشایی ادامه دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه با اشاره به اینکه 55 اکیپ راهداری در محورهای مواصلاتی استان فعال هستند، عنوان کرد: این اکیپها در مجموع دارای 986 نیرو هستند که اقدامات مربوط به بازگشایی راهها را با استفاده از امکانات و تجهیزات به عهده دارند.

قطع برق 200 روستای

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان کرمانشاه  گفت: برق 200 روستای استان کرمانشاه به دلیل مسدود بودن راه همچنان قطع است.

علیمراد مرادی‌مجد در گفت‌وگوی روز گذشته خود با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه با اشاره به اینکه برق 500 روستای استان کرمانشاه در روز جمعه قطع بود اظهار داشت: با وجود این شرایط کمیته بحران به سرعت تشکیل شد و با همکاری ستاد بحران استانداری عملیات اجرایی برای رفع مشکل قطعی برق آغاز شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان کرمانشاه با بیان اینکه اکنون برق 300 روستا وصل شده است، عنوان کرد: برای رفع مشکل قطعی برق 200 روستای باقی‌مانده تمام تجهیزات به کار برده شده و تیمهای عملیاتی و کمکی از سایر استانها همچون همدان و کردستان اعزام شده‌اند و در حال برطرف کردن مشکل هستند.

مرادی‌مجد اصلی‌ترین مشکل فعلی را شرایط جوی نامناسب و بسته بودن برخی از راهها عنوان کرد و گفت: اکنون در مناطق شهری مشکل حادی به صورت گسترده وجود ندارد و مناطق دارای قطعی نیز به تدریج در حال رفع مشکل هستند.

وی با اشاره به اینکه مشکل قطعی برق از طریق ستاد بحران استانداری و سایر سازمانهای مرتبط در حال پیگیری است، افزود: شدت بارش برف در برخی مناطق استان از روز پنجشنبه سبب بروز خسارتهایی به شبکه‌های برق شد که به دنبال آن 220 اصله تیر برق در شهرستانهای ماهیدشت، روانسر، گیلان‌غرب، اسلام‌آباد غرب، بیلوار و کرمانشاه شکسته شد.

ورود ارتش به بحران

فرماندار شهرستان اسلام‌آباد غرب نیز در گفت‌و‌گوی روز گذشته خود با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه برخی از محورهای روستایی و گردنه‌ها در این شهرستان مسدود است گفت: ارتش و هلال احمر برای بازگشایی محورهای اسلام آباد غرب وارد عمل شدند.

افشین کریمی اظهار داشت: برخی از جاده‌های روستایی تا ظهر شنبه توسط نیروهای عملیات راهداری بازگشایی شده اما جاده‌های تعدادی از روستاهای این شهرستان هنوز مسدود است و نیروهای ارتش و هلال احمر برای بازگشایی این محورها وارد عمل شده‌اند.

فرماندار اسلام‌آباد غرب با بیان اینکه تا ظهر شنبه بیش از 90 درصد مشکلات برق این شهرستان برطرف شده است گفت: اما با این وجود از دیشب تاکنون برق بخشی از مجتمع‌های مسکن مهر این شهرستان و برخی از روستاها قطع است و امید داریم با تلاش نیروهای شرکت توزیع برق این مشکلات به زودی برطرف شود.

وی با اشاره به قطع برق چاه آب شرب این شهرستان بیان کرد: آب شرب شهری اسلام‌آباد غرب تأمین شده و مشکلی در این زمینه نداریم اما برخی از زیر ساختهای شهرستان اسلام‌آباد غرب با مشکلات عمده‌ای مواجه هستند که رفع این مشکل نیز نیازمند اعتبارات گسترده و بهره‌گیری از تملام امکانات موجود است.

قطع آب در مناطق شهری

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه گفت: مناطق مرتفع کرمانشاه به دلیل شدت بارش برف و ایجاد نوساناتی در سیستم برق‌رسانی با افت فشار آب روبه‌رو هستند.

علیرضا تخت‌شاهی در گفت‌و‌گوای که دیروز با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه انجام داد با اشاره به اینکه وضعیت آبرسانی در استان کرمانشاه نسبت به جمعه بهبود یافته است اظهار داشت: با توجه به اینکه تأسیسات آبرسانی با برق مرتبط هستند، در روز گذشته به دنبال بارش برف سنگین و اختلال در تأسیسات برق استان انتقال آب نیز با مشکلاتی مواجه شد.

مدیرعامل شرکت آبفا کرمانشاه با بیان اینکه مخازن آب استان نیز به دلیل بالا بودن جمعیت شهری و افزایش مصرف به اتمام رسیده است عنوان کرد: از روز گذشته تا ساعت 2 بامداد روز شنبه آب محله‌های شمالی کرمانشاه از جمله شهرک باهنر، رودکی، تعاون، معلم، وحدت و بخشی از ظفر و محله‌های سعدی، خیام، بهار و کوچه ثبت به دلیل نوسانات برق با قطعی مواجه بود.

تخت‌شاهی گفت: شهرستانهایی همچون صحنه، بخشهایی از اسلام‌آباد غرب و ماهیدشت نیز در روز گذشته با مشکل قطعی آب روبه‌رو بودند و امروز نیز در روانسر قطعی رخ داد که خوشبختانه برطرف شد.

وی با بیان اینکه مناطق مرتفع شهر کرمانشاه با افت فشار آب مواجه هستند، افزود: مناطقی از استان که در ارتفاعات قرار دارند با افت فشار روبه‌رو هستند زیرا با قطع برق و کاهش ظرفیت مخازن آب دست کم پنج ساعت قطعی آب رخ می‌دهد.

تخت‌شاهی با اشاره به اینکه براساس مقررات طبقات چهار به بالا باید خود برای تقویت شبکه آبرسانی و نصب دستگاه پمپ اقدام کنند، اظهار کرد: تانکرهای سیار آبرسانی در شهرستانها فراهم هستند و ستاد بحران با همراهی سایر دستگاه‌ها در آماده‌باش کامل قرار دارند.

تداوم سرما و بارش برف

با وجود اینکه استان کرمانشاه در فصل پاییز و زمستان امسال شاهد بارشهای زیادی نبود ولی در دو مقطع که بارش باران و برف در این منطقه شدت یافت به بحرانی منطقه‌ای رسید که قطع آب و برق و این اواخر محورهای مواصلاتی را در پی داشت و براساس اعلام هواشناسی استان کرمانشاه بارش برف همچنان در این استان ادامه خواهد داشت.

دستگاه‌های اجرایی استان در حالت آماده‌باش قرار دارند ولی باوجود یک مدیریت قوی در برخورد با بحران از این دستگاههای کاری ساخته نیست که این موضوع نگرانی از تداوم بارشها را در میان مردم افزایش می‌دهد و امیدواریم حال که زمان از غافلگیری گذشته تدابیر مسئولان گره از وضعیت مردم باز کند.