رد پای رانت خواران در پروژه فولاد بافت

علیرضا منظری توکلی، نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس در خصوص علت و موانع عدم پیشرفت پروژه کارخانه فولاد بافت، اظهار داشت: پروژه فولاد بافت سال ۸۶ شروع شد و قرار بود تا سال ۸۹ تحویل شود که انجام نشد و سال ۹۱ هم که ما تحویل گرفتیم تعطیل بود،یکی از مواردی که به دلیل مطالبه مردم برای ایجاد اشتغال با حساسیت پیگیری کردیم،کارخانه فولاد بافت بود چرا که تنها کارخانه ای که در شهرستان بافت رابر و ارزوئیه وجود دارد همین کارخانه فولاد بافت می باشد.

منظری توکلی ادامه داد: با دعوت از وزیر و رئیس فولاد کشور و … در سال ۱۳۹۱ اقایان وعده  دادند تا بهمن ۹۲ به بهره برداری برسد  اما به دلیل اینکه ۱۹/۳/۹۱ تحریم ها شروع شد دولت موفق به پیگیری نشد که یکی از گرفتاریهای فولاد بافت همین دولتی بودن پروژه بود.

وی با اشاره به زود بازده بودن پروژه در بخش خصوصی بیان داشت: برای پیشرفت پروژه پیشنهاد شد پروژه فولاد بافت به صورت ۸۰-۲۰ به بخش خصوصی واگذار شود که مد نظر ما “شرکت گل گهر سیرجان” بود، چرا که هم تجربه کار فولادی داشت، هم ماده اولیه و منابع مالی کافی داشت.اما وزارت صنعت معدن و تجارت تصمیم گرفت پروژه را به “گروه انتخاب واگذار” کند که ما شدیدا به این موضوع اعتراض کردیم چرا که این گروه تجربه کار فولادی نداشت و اصلا به مصلحت مردم نبود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: بعد از مراجعت مکرر  و اعتراض به وزیر صنعت و معدن و تجارت، وزیر مذکور نپذیرفت و گفت مسئولیت واگذاری پروژه به “گروه انتخاب” با ماست، و ما از آنها کار می خواهیم. سرانجام علی رغم مخالفت ما ،شهریور ۹۳ پروژه به گروه انتخاب واگذار شد.

وی با اشاره به چگونگی واگذاری و برنامه زمانبندی شده برای این گروه، گفت:  معین شد که این گروه  تا بهمن ماه ۱۳۹۳ پروژه را کاملا فعال کند. که ما مرتب بررسی کردیم اما طبق برنامه زمانبدی شده کاری انجام نشد.

نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه با اشاره به درخواستها و جلسات مکرر با وزیر صنعت و معدن و تجارت برای پیگیری موضوع، افزود: بعد از ۵ جلسه، در صورتجلسه قید شد که شرکت سریعا در شهر بافت به ثبت برسد  تا ارزش افزوده آن به بافت تعلق بگیرد و نیروها تماما بومی جذب شوند همچنین لوازم مورد نیاز تا پایان شهریور از خارج خریداری و بخش احیا فعال شود اما تا تیرماه۹۴  هم هیچ یک انجام نشد.

وی ادامه داد: در همان تیرماه در جلسه به وزیر   گزارش دادم که کار پیش نمی رود و ایشان در جواب گفتند شما حوصله ندارید و  ما در تحریم هستیم . در نهایت بعد از یکسال معطلی مردم، به نتیجه رسیدند که گروه مذکور تخصص این پروژه را ندارد لذا کارتحویل گرفته و به مشارک جدید یعنی شرکت ماهان که هم تجربه کار فولادی دارد و هم منابع و مواد اولیه دارد تحویل شد و  گروه انتخاب(مشارک قبلی) با ادعای طلبکاری  مبلغ ۳۵ میلیارد تومان از مشارک جدید اخد کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به کم کاری مشارک قبلی بیان داشت: دلیل عدم انجام پروژه توسط مشارک قبلی،این بود که سرمایه گذاری نکرده بود و پروژه را به ثمن بخس، بابت طلب او از بانک صنعت معدن واگذار کرده بودند.

وی در خصوص خسارت  ۳۵ میلیاردی وارده بر بیت المال(پرداخت به مشارک قبلی) گفت: این مشارک باج گرفته و با رانت آمده بود که مسئولیت این خسارت به عهده وزارت صنعت و معدن و تجارت می باشد.” اما کجاست کسی که داد مردم بگیرد”

منظری توکلی تاکید کرد: در این پروژه به مردم ظلم شد، این ندانم کاری ها و در کنار آن اقدامات خرابکارانه باندهای مخوف واردات فولاد و صادرات سنگ آهن خام و کم کاری مشارک قبلی دست به دست دادند و این گرفتاریها را ایجاد کردند.

وی تصریح کرد: با این وجود همواره برخی تهدیدات برای ایجاد مانع وجود دارد ازجمله واردات فولاد به کشور ، اما واگذاری پروژه به بخش خصوصی کار را سریعتر پیش می برد چرا که وقتی مشارک سرمایه گذاری می کند در تلاش است که زودتر کار انجام شود تا  به سودش برسد.

نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه ، ظرفیت اشتغالزایی بخش احیا این کارخانه را ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و حدود  چهار برابر این تعداد به صورت غیر مستقیم عنوان کرد.

وی همچنین در خصوص خط راه آهن تعلق گرفته به این شهرستان تصریح کرد: دو خط راه آهن کرمان،- بافت-ارزوئیه- حاجی آباد  و کرمان- سیرجان درجدول ۲۰ لیست بودجه سالهای ۹۳، ۹۴ و ۹۵آمده که بسیاربرای توسعه سه شهرستان موثر است و پیگیری این مسئله از حقوق حقه مردم این سه شهرستان می باشد.