تجمع کشاورزان رودباری از افت قیمت گوجه

باز هم افت قیمت گوجه فرنگی خبرساز شده و در صدر اخبار قرار گرفته و افکار عمومی و توجه مسئولان را به خود جلب کرده است. راستی عجب حکایتی دارد این محصول قرمز رنگ کوچک که افزون بر دولت‌های گذشته دولت تدبیر نیز در این رابطه اقدام وعملی انجام نداده است.

کشاورزان رودباری که زحمات و سرمایه گذاری یک ساله خود را بر باد رفته می دیدند امروز با تجمع درمحل خرید بار ابتدای جاده زهکلوت با مسدود کردن جاده  اعتراض خود را به وضعیت موجود اعلام و از سردمداران دولت تدبیر و امید در این شهرستان و مسئولین سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان استمداد طلبیدند.

photo_2016-05-08_13-54-41

امسال ۵ هزار و ۸۰۰ مترمربع از اراضی کشاورزی رودبار جنوب به کشت گوجه فرنگی اختصاص یافته است،کاهش شدید قیمت ها و نوسان بازار ، در فصل برداشت گوجه در شهرستان رودبار موجب شده است تا به اصطلاحی کمر کشاورزان بشکند.

گوجه فرنگی ۳۰۰ تومانی دیگر خیلی نوبر است و باید از مسئولان پرسیدکدام کالا در کشور بهای ۳۰۰تومانی دارد؟ قیمت یک عدد آب نبات کوچک هم بیشتر از آن است و با وجود بحران آب و کمبود شدید منابع آبی در کشور، قیمت بالای نهاده‌ها، انرژی و دستمزدها، چرا همچنان کشاورزان باید محصولخود را زیر نرخ واقعب به فروش برسانند؟ آیا زمان آن نرسیده که به جای برگزاری حجم انبوهی از همایش‌ها و سمینارهای پر هزینه و بی‌نتیجه، تولید محصولات کشاورزی سروسامانی بگیرد تا نه کشاورزان دغدغه کاهش قیمت محصول داشته باشند و نه مصرف‌کننده بهای چند برابری تقبل کند؟ این خواسته کشاورزان رودباری است.

تولید محصول و کشاورزی شغل آباء و اجدادی این مردم است و باید گفت : کشاورزی در خون این مردم بوده و قطعأ بیش از ۷۰ درصد مردم با این کسب و کار ارتباط و از آن امرار معاش می نمایند.

هرساله در فصل برداشت محصولات کشاورزی در رودبار به خصوص در محصولاتی مانند گوجه ،پیاز ، خیارسبز،هندوانه و … شاهد افت شدید قیمت ها خواهیم بود که ضربه سهمگینی به بدنه کشاورزی منطقه است و این اثر مهلک دل کشاورزان و تولید کنندگان را به درد آورده است .

سالاری یکی از کشاورزان معترض به وضع موجود در این باره گفت: هرساله شاهد کاهش قیمت های انواع محصولات هستیم و هر روز که می گذرد قیمت ها کمتر هم می شود و این جای تاسف است که مدیریت متولیان امر نمی تواند در این راستا کارگشا باشد.

وی در ادامه افزود: هزینه های بالای کاشت و برداشت موجب شده تا امروز کام کشاورزان تلخ شود و این تلخی تا ابد در ذهن آنها ماندگار خواهد بود و قطعا خاطره ای تلخ از ضعف مدیریتی و ناکارآمدی متولیان امر در خاطره ها ثبت خواهد شد.

جوان دیگری به نام محمد که با وانت گوجه خود در این تجمع حضور داشت در گفتگو با خبرنگار رودبار ما گفت: من مدرک لیسانس دارم ولی به دلیل نبود کار شروع به کشاورزی کردم و الان تا خرخره در قرض هستم و این هم عاقبت قیمت محصول امسال که باید به فکر برگشت چک ها و زندان باشم و مسئولین به خصوص متولیان کشاورزی جنوب که سال گذشته در ابتدای مسئولیتشان می گفتند نمی گذاریم یک گرم محصول روی زمین بماند اکنون جواب بدهند شما را بخدا با رسیدگی به این وضع دست دلالان را قطع کنید و حداقل شعار اقتصاد مقاومتی ،اقدام وعمل مورد تاکید رهبر انقلاب را عملی کنید.

وی ادامه داد: هزینه تمام شده تولید گوجه برای کشاورزان با احتساب اجاره زمین بیش از۵۰۰ تومان برآورد شده و حالا جهاد کشاورزی جنوب کرمان هم اکنون قیمت این محصول در بازار ۴۰۰تومان می خواهد خریداری کند.

یکی دیگر از کشاورزان گفت: علاوه بر هزینه هایی که تا برداشت محصول صورت می گیرد هم اکنون روزانه بیش از ۱۰ کارگر مشغول به جمع اوری گوجه هستند و هر کدام روزانه ۳۰ الی ۴۰ هزار تومان از ما دست مزد می گیرند که با این کاهش قیمت گوجه حتی نمی شود پول کار گر را داد.

افت قیمت محصولات کشاورزی مشکل دیرینه مردم رودبار است و کشاورزان رودباری با این تجمع  خواستار رسیدگی و توجه مسئولین و وزیر جهاد کشاورزی شدند.

index

این تجمع در حالی صورت گرفت که مدیر جهاد کشاورزی جنوب کرمان در ۱۶اردیبهشت ماه امسال با سفر به شهرستان رودبار گفت: با موافقت دولت، سازمان تعاون روستایی  گوجه رودبار با نرخ تضمینی هرکیلوگرم ۴۰۰ تومان خریداری می شود

وی با اشاره به اینکه هرسال دلالان در زمان برداشت گوجه فرنگی با هماهنگی یکدیگر قیمت خرید گوجه فرنگی را به شدت کاهش داده و باعث نارضایتی کشاورزان می شدند گفت: امیدواریم با این اقدام ، مشکل قدیمی گوجه کاران جنوب کرمان برای فروش محصولشان حل شود.

 

موسوی همچنین از مذاکره تجار روسی با تشکلهای کشاورزی جنوب کرمان برای خرید محصول گوجه فرنگی خبر داد و افزود: یک  هفته آینده به شهرستان رودبار سفر می کند تا درباره صادرات این محصول به روسیه مذاکرات نهایی صورت گیرد.

طبق آخرین گزارش اعلام شده از سوی مدیر جهاد کشاورزی جنوب کرمان قیمت گوجه خریداری شده از کشاورزان را۴۰۰ اعلام شددر حالی که این نرخ پاسخگوی زحمات کشاورزان نمی تواند باشد.

وحال باید گفت جناب مدیر به هیئت تجاری روسیه بگوید که به خود زحمت ندهد برای سفر به رودبار  چون بی تدبیری ریشه گوجه رودبار را خشکانده است ودر ابتدای فصل برداشت کشاورزان متضرر و دلالان سود اصلی را به جیب زدند و رفتند.