غرق شدن جوانان رودباری در سونامی بیکاری

روز جوان، روز کسانی است که آرمان های بزرگی در سر دارند، آینده سازان جامعه هستند و فردا و فرداها با وجود فکر و اندیشه و بازی پرتوان آنها رقم می خورد .

جوانان رودباری یک روز پس از روز دیگر به عمرشان زیاد می شود و سالخوردگان فردا را تشکیل می دهند و خود را آماده کرده اند که اگر کسی از آنها سوال کرد که در جوانی به چه کاری مشغول بوده اند، به تبسمی و آهی بسنده کنند.

اعلام یک روز به عنوان روز جوان فقط گریزی است برای خالی نبودن عریضه طولانی عنوان روزها؛ وگرنه چه روزی را به یاد دارید که روز جوان نباشد، کدام سازمان و نهاد و وزارتخانه ای را سراغ دارید که با جوان سروکار نداشته باشد، از سیاست و اقتصاد گرفته تا فرهنگ و اجتماع..

در طول ۳۶۵ روز سال، تنها یک روز (روز جوانان) برای بازگفت مسائل و مشکلات جوانان وجود دارد، در حالیکه مشکلات و کاستی های آنان همه روزه و هرلحظه برای دولت مردان و مسئولین محسوس می باشد.

بیکاری یکی از معظلات شهرستان رودبار جنوب است که دامنگیر بیشتر جوانان این منطقه شده است بامروری بر جامعه رودبار می توان گفت روند فراغت از تحصیل وسیل خروج دانشجویان دیروز و فارغ اتحصیلان امروز شهرستان که بار سنگین عنوانی پر طمطراق چون” لیسانس”را با خود به یدک می کشندامروز به یکی از معضلات ودغدغه های اجتماعی شهرستان رودبار تبدیل شده که روز به روز دامنه گسترش آن وسیعتر میشود.

جمعیت افراد بیکار شهرستان قابل توجه است، گاهی در یک خانواده تعداد آنها از پنج نفر بالاتر می رود و عمده آنان دختران تحصیلکرده ای هستند که حتی مهاجرت برای آنان مقدور نمی باشد و مجبورن در خانه با ناامیدی و افسردگی عمرخود را سپری نمایند.

ازسوی دیگر پیامدهای معضل بیکاری عبارتند از مشکلات روحی و روانی، روی آوردن به بزهکاری و سرگرمیهای نامناسب، عدم ازدواج، اعتیاد، پیوستن به باندها و گروهکهای خلاف، طردشدن توسط خانواده ها و… که هرکدام عواقب و آثار ناگواری را درخود نهفته است.

گرچه معضل بیکاری در کل کشور سراسری است اما در شهرستان رودبار جنوب پررنگ تر جلوه می کند زیرا منطقه فاقد کارخانجات و تاسیسات عمده است و بازار کار برای جوانان تحصیلکرده از هرلحاظ بی رونق مانده است.

اوج نشاط و جوانی و انرژی در واقع همان بهار عمر یا جوانی است که بکارگیری موثر برنامه ریزی جامع و سیاستهای کلان برای استفاده از این سرمایه موجب رونق جامعه، پویایی اقتصاد، شکوفایی خانواده ها و در مجموع باعث رونق هرکشوری است.

اما در شهرستان رودبار جنوب به دلیل نبود کار مناسب و افت قیمت محصولات کشاورزی بیشتر جوانان این منطقه به شغل های کاذب و قاچاق سوخت واعتیاد روی آورده اند.

از دیگر عوارض بیکاری بازتاب منفی آن در مدارش و دانشگاههاست و باعث بی انگیزگی و دلسردی دانش آموزان و نگاه منفی آنان به تحصیل برای کسب حرفه و کار در آینده و پس از فراغت از تحصیل شده است.

مهمترین خواسته جوانان رودباری عبور از مرزهای شعار و رسیدن به شعور درک و اجراست؛ وگرنه به صرف نامگذاری یک هفته به نام جوان اتفاق خاصی نخواهد افتاد.