کرمان، قطب کشاورزی کشور

بنا به اعلام روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی، حمیدرضا ارجمند، افزود: حدود21 درصد از باغات کشور باسطح حدود 360هزار هکتار وتولید سالانه حدود 515 هزارتن دراین استان واقع شده که بیشترین سطح نیز مربوط به پسته وخرما می باشد.

وی افزود: صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، نقش موثری درشکوفایی اقتصادکشاورزی داشته و می تواند تاثیرات قابل ملاحظه ای درزمینه های کمک به توسعه پایدار بخش کشاورزی وامنیت غذایی، ایجاد اشتغال مولد و پایدار در مناطق روستایی استان، جلوگیری از فساد پذیری و کمک به کاهش ضایعات محصولات کشاورزی ، استفاده بهینه ازمنابع و امکانات موجود و افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی استان داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: این مدیریت باتوجه به پتانسیل موجوداستان، تاکنون درزمینه فرآوری و صنایع جنبی پسته تعداد 227 فقره پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری 805 میلیارد ریال و اشتغال 2325 نفر با ظرفیت تولید اسمی 350 هزارتن و در زمینه بسته بندی خرما و صنایع جنبی آن نیز تعداد 30فقره پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری 211 میلیارد ریال و اشتغال 370 نفر باظرفیت تولید اسمی 45 هزارتن صادر نموده است.

ارجمند ادامه داد: عمده فعالیت و اهداف مدیریت صنایع روستایی، ایجاد ‌صنایع تبدیلی و تکمیلی و فرآورده‌های محصولات کشاورزی اعم از باغی ، زراعی و دامی است که با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود استان و تنوع محصول، صنایع تبدیلی به‌ خصوص پسته و خرما و صنایع جنبی‌ آن، فرآورده‌های لبنی، گلاب و عرقیات گیاهی، مجموعه کارخانجات خوراک دام و طیور، بسته‌بندی آجیل، خشکبار و حبوبات در استان ایجاد شده است.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان افزود: از سال 92 تاکنون به منظورتوسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی استان ‌ تعداد 473 فقره جواز تاسیس با میزان سرمایه ثابت 6345 میلیارد ریال با اشتغال 5216 نفر صادر شده است که از این تعداد 107 فقره پروانه بهره‌برداری با میزان سرمایه‌گذاری 845 میلیارد ریال و با اشتغال 936 نفر صادر و بقیه در حال تکمیل هستند.

وی گفت: در واقع اقدامات اولیه اعم از واگذاری زمین، معرفی به بانک‌های عامل جهت اخذ تسهیلات، برای مجموعه‌هایی که جواز تاسیس برایشان صادر شده انجام ،‌ که در سال 94 متاسفانه استان با عدم تخصیص اعتبارات و تسهیلات سرمایه ثابت و در گردش مواجه بود و امیدآن می رود که در سال 95، مجموع جوازهایی که در این مدت صادر شده به بهره‌برداری کامل برسد.

ارجمند افزود: پس از بررسی های انجام شده درخصوص پیشرفت فیزیکی صنایع ،واحدهایی که بین 25 تا 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند، که با تخصیص اعتبار به بهره‌برداری و پیشرفت فیزیکی صددرصد خواهند رسید شناسایی شده است .

وی در پایان گفت: پیش‌بینی‌می شود جهت تکمیل این پروژه‌ها حدود 5500 میلیارد ریال( سرمایه ثابت و در گردش ) نیاز می باشد که لیست پروژه های مذکور جهت تامین اعتبار و پیگیری جهت تخصیص به مقامات ارشدکشوری و استانی ارسال شده است .