وضعیت بهداشت نامناسب کشتارگاه کهنوج را چه کسی باید پیگیری کند؟

گوشت دام یکی از مهم‌ترین اقلام در سبد غذایی مردم است و تأمین گوشت سالم نقش با اهمیتی در بهداشت عمومی جامعه دارد.

کشتارگاه شهرستان کهنوج از شرایط بهداشتی مناسبی برخودار نیست و فضای ناسالم و آلودگی ها در کشتارگاه کهنوج سلامت مردم را تهدید می کند.

رعایت بهداشت و نظافت فضای کشتارگاه و مسائل بهداشتی توسط کارکنان آن از ملزومات اولیه ای است که مستقیما با سلامتی تمامی شهروندان مرتبط است اما در بررسی و بازدید کشتارگاه شهر کهنوج، این موضوع آنچنان مورد توجه قرار نگرفته است.

در این میان با توجه به دور بودن کشتارگاه که در مجاورت و حاشیه شهر واقع شده است، می بایست برای انتقال گوشت ها به قصابی ها از خودروی یخچال دار استفاده شود اما متاسفانه در شهرستان کهنوج از خودروی بدون یخچال برای این منظور استفاده می شود.

نبود آب گرم ،شرایط نامناسب رختکن ها، عدم امکان شستشوی بهداشتی سطح، کف و دیواره های کشتارگاه، مدیریت نامناسب متولی کشتارگاه در تجهیز قصابان به لباس های مخصوص، عدم وجود امکانات لازم برای نشاندار کردن لاشه ها، مدیریت نامناسب ساعت کاری و فرسوده بودن ساختمان بنای کشتارگاه، سایر مشکلات اساسی آن است.

همچنین کشتارگاه شهرستان کهنوج نیز  از  وجود حصارکشی و محوطه خاکی اطراف آن که محل پرسه زدن انواع سگ‌های ولگرد که خود مشکل مضاعفی به شمار می‌رود، است و محیط بسیار نامناسبی دارد که در آن دام‌ها در کف زمین به صورت کاملاً غیربهداشتی ذبح می‌شوند.

عبور و مرور افراد مختلف اعم از دلالان، رانندگان خودروهای حمل دام، چوپانان و سایر شهروندان در محلی که تنها باید سلاخان و ذابحان دام حضور داشته باشند، آلودگی فضای کشتارگاه را دوچندان کرده است.

مسئولان به سلامت مردم اهمیت دهند

نبود سالن انتظار دام پیش از کشتار برای بررسی‌های دامپزشکی نیز موجب شده است تا دام‌ها در خودروهای حمل دام که در محیط اطراف کشتارگاه مستقر هستند، توسط ناظران دامپزشکی معاینه و بررسی شوند.

با توجه به اهمیت سلامت و اینکه حجم ذبح و کشتار دام در این کشتارگاه با وضعیت موجود قابل توجه است، لذا بی توجیهی بیشتر در این حوزه می تواند در سایه ایرادات بهداشتی سلامت عمومی شهروندان را به مخاطره بیاندازد.  بر این اساس می بایست ادارات متولی این امر از جمله، شهرداری، بهداشت و دامپزشکی  در اسرع وقت در اقدامی تعاملی نسبت به رفع ایرادات  و نواقص موجود  در ساختار کلی این کشتارگاه دامی اقدام کنند .

چرا که داشتن کشتارگاه بهداشتی برای تولید گوشت سالم و بهداشتی لازم و حق مردم هر شهری است که از این امکانات بهره مند باشند.

رفع این معضل به سر پنجه تدبیر مسئولان و مشارکت هدفمند بخش خصوصی نیاز دارد تا مشکلات کشتارگاه یک بار برای همیشه رفع شود.

محسن صمدانی فرماندار کهنوج گفت:در آینده ای نزدیک کشتارگاه کهنوج ساماندهی می شود. وی از اختصاص بودجه برای بازسازی  کشتارگاه فعلی کهنوج خبرداد و  افزود:باید زیر ساخت های کشتارگاه  فراهم شود.

وی بیان کرد: دامپزشکی با سلامت انسان ارتباط مستقیم دارد و تامین کننده بخشی از غذای مردم است.

فرماندار کهنوج با اشاره به اینکه مبارزه با بسیاری از بیماری های مشترک بر عهده دامپزشکی است تصریح کرد: سازمان دامپزشکی کشور تاکنون در این زمینه عملکرد خوبی داشته است.

محسن صمدانی گفت:تاکنون به کشتارگاه های دام جنوب کرمان توجه لازم صورت نگرفته و راه اندازی یک کشتارگاه و آزمایشگاه مجهز در این منطقه ضروری است.

فرماندار کهنوج نیز در ادامه این دیدار با بیان اینکه به کشتارگاه کهنوج هیچ توجهی نشده است گفت: راه اندازی یک کشتارگاه مرکزی برای پنج شهرستان جنوبی کرمان، ضروری است،و برای جذب بخش خصوصی به احداث کشتارگاه در این منطقه باید تلاش شود.