کنار گذاشتن لباس روحانیت و همراه شدن با مردم، مصداق عملی تبلیغ دین در مناطق محروم

تبلیغ دین موضوعی عام و فراگیر است که شامل هر حرکتی که باعث معرفی دین مبین اسلام باشد، می شود. مبلغان دینی بیدارگران نسل امروز و فردا و در حقیقت مرزداران اندیشه های دینی وفرهنگی جامعه هستند که تلاش می کنند تا جامعیت دین مبین اسلام را که کامل ترین دین و پاسخگوی تمام نیازهای بشر است، تبیین کنند تا چهره ی آن مورد شبهه قرار نگیرد.

در این بین، گروه های تبلیغی جهادی که متشکل از طلاب و روحانیونی هستند که در کنار تبلیغ و معرفی دین، دغدغه عدالت جویی و آبادانی دارند، توانسته اند با  فعالیت های عمرانی و فرهنگی در نقاط مختلف کشور به ویژه مناطق محروم، خدمات بسیاری ارائه دهند.

گروه تبلیغی جهادی فداییان عدالت که از جمعی از طلاب خواهر و برادر تشکیل شده، سال هاست که با فعالیت های جهادی در مناطق محروم کشور، ضمن فعالیت های تبلیغی و پاسخگویی به احکام، به فعالیت های آبادانی می پردازند.

در آستانه سالروز تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی به دستور امام خمینی (ره)،با حجت الاسلام محمدرضا فراهانی مسئول گروه تبلیغی جهادی فداییان عدالت به گفتگو نشستیم تا با فعالیت های این تشکل جهادی بیشتر آشنا شویم.

ناب نیوز: به عنوان اولین سوال خودتان را معرفی کنید و در حال حاضر کجا ساکن هستید؟

حجت الاسلام فراهانی: محمدرضا فراهانی هستم، متاهل و دارای یک فرزند پسر و یک دختر که در حال حاضر ساکن شهرستان انار می باشم.

ناب نیوز: گروه جهادی تبلیغی فداییان عدالت از چه سالی مشغول به فعالیت شدو فعالیت های شما در چه زمینه هایی و در چه مناطقی صورت می گیرد؟

حجت الاسلام فراهانی: گروه ما از سال 81 و از سال های چهارم یا پنجم طلبگی، از طلبه های بسیجی مدرسه علمیه معصومیه قم تشکیل شد و تا الان ادامه دارد. بیشتر فعالیت های ما در جنوب کرمان و بخش هایی از سیستان و بلوچستان بوده است که این فعالیت ها در زمینه های مختلف اقتصادی، عمرانی، ارزاق، قربانی، معیشتی، درمانی، اعزام مبلغ و ... در واحد خواهران و برادران بوده است.ما بیشتر در سنگرهای خالی و جاهای محروم و کپرنشین را کار می کنیم؛ به طور مثال در جنوب جبال بارز جنوبی عنبر اباد، زهکلوت، رودبار و روستاهای بسیار محروم این مناطق همچنین قسمت هایی از قلعه گنج و ... که به این مناطق کمتر رسیدگی می شود.

تا به حال 32 اردوی جهادی برگزار کردیم، بیش از حدود 60 سفر جهادی برای کار شناسایی رفته ایم، 11 مسجد وحسینیه ساخته ایم، همچنین در بحث خانه عالم فعالیت داشتیم که اخیراً در یکی از روستاهای رودبار جنوب افتتاح شد. همچنین ده یا یازده مورد خانه برای ایتام در یکی از روستاهای عنبرآباد ساخته شد.

 

DSC01798

همچنین در بحث زندانیانی وارد شدیم که خانواده های مستضعفی دارند و کار خیری مانند حفظ قرآن، کتاب خواندن و ... انجام داده اند که به انها کمک می کنیم.

در خصوص قربانی ها، این مواد به جاهای مختلف مانند خانواده زندانیان، خوابگاه های دانش آموزی و ایتام داده می شود.

در زمینه فعالیت های فرهنگی، در شهرهای مختلف سرمربی احکام و همچنین کتابخوانی داریم.

ناب نیوز: با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی و استفاده از این ابزارها در انتقال مفاهیم دینی،  در مناطق محروم از این جهت چه مشکلاتی وجود دارد؟

حجت الاسلام فراهانی: در این زمینه گروه ما ضعف هایی داشته است؛ در مناطق محروم مشکلات زیادی از این جهت وجود دارد که دسترسی محدود به اینترنت، کمبود کافی نت ، سرعت اینترنت پایین، نبود اینترنت خانگی و همچنین کمبود دسترسی به گوشی های هوشمند از جمله این مشکلات است که اگر به زمینه نگاه ویژه شود و به مربیان برخی امکانات داده شود، کارهای بزرگی می توان انجام داد.

ناب نیوز: سازمان تبلیغات در این زمینه با شما همکاری دارد؟

حجت الاسلام فراهانی: امروزه اداره ها و سازمان ها خود دچار مشکلات بودجه ای هستند و توان مالی ندارند؛ از آنجا که طرح های ما مافوق طرح های آنهاست، معمولا اگر بتوانند طرح های خود را اجرا می کنند.

ناب نیوز: با توجه به اینکه در امر تبلیغ دین، استفاده از منبر مرسوم بوده است، در حال حاضر هم منبر همان کارکرد و بازتاب قبلی را دارد؟

حجت الاسلام فراهانی: منبر فی نفسه خیلی خوب است و تاثیرات بالایی دارد اما نمی توان از آثار رسانه غافل شد که تاثیرات بالاتری دارد؛ از طرف دیگر باتوجه به اینکه فعالیت های ما معطوف به مناطق محروم است، و اگر دقت کنید در این جاها پامنبری ها بسیار کم است. در چنین مناطقی بهتر است لباس روحانیت را کنار گذاشته و طلبه به کمک مردم در امر ساخت و ساز و کشاورزی برود چرا که وقتی کسی در اوج فقر و مشکلات است و آرامشی ندارد، نمی توان چیزی به او یاد داد.

IMG_2640

وقتی فرد حمام ندارد، چگونه می توان از نجاست و احکام غسل برای او گفت؟ لذا باید کار عملی و علمی کنار هم باشد. صحبت های من زمانی برای فرد جذاب است و حرفم خریدار دارد، که برای اوکاری کرده باشم. وقتی آنها ببینند طلبه در حال انجام کاری برای آنهاست، جریان سازی بهتری صورت می گیرد و در امر تبلیغ موثرتر است.

حتی در یکی از موارد، فرد قاچاق فروشی بود که ما در کنار استفاده از احادیث و روایات، به او شغل جدیدی معرفی کردیم که کم کم در حال کنار گذاشتن قاچاق است.

 

5

7

22

24

DSC01986

IMG_0903

IMG_0949

IMG_2628

????????????????????????????????????

S7300714