واردات زغالسنگ بلای جان معدنکاران است

حسن رهجو رئیس شورای کارگری معدن زغالسنگ هشونی شهرستان کوهبنان در گفتگو تفصیلی با خبرنگار ۷۲عارف در خصوص مشکلات اخیر کارگران معادن زغالسنگ  و عدم پرداخت معوقات  و عیدی معدنکاران گفت : متاسفانه اعتراض های کارگری با حربه تهدید به خصوصی سازی معادن پاسخ داده می شود و بیشتر که مسئولین به فکر رسیدگی به مشکلات کارگران باشند برای ایجاد آرامش تلاش می کنند و آرامش فقط در صورتی ایجاد می شود که کارگران به حداقل خواسته خود برسند.

وی گفت : بنده  و همه کارگران معادن می دانیم که کشور با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو است ولی در برخی مواقع خبر هایی از واردات  زغالسنگ چینی شنیده می شود که باعث رنجش بیشتر زحمت کشان صنعت زغال می شود.

رهجو تاکید کرد : پروژه خصوصی سازی معادن در منطقه شکست خورده است و معادنی که به صورت خصوصی اداره می شوند گر چه هنوز به فعالیت خود ادامه می دهند ولیحق کارگران در این بخش ها بسیار پایمال می شود.

امنیت شغلی کارگران بخش خصوصی زیر صفر است

وی به موضوع امنیت شغلی کارگران بخش خصوصی اشاره کرد و گفت : اتهامی که این روز ها به کارگران معادن بخش دولتی زده می شود این است که میزان زغال دهی این معادن نسبت به بخش های خصوصی است و در این باره باید بگویم که در بخش خصوصی کارگران به علت نبود شغل در شهرستان و از سر بیکاری تن به کار کردن در بخش خصوصی داده اند و در مقابل پیمانکاران با سوء استفاده از این کارگران با  افزایش ساعات کار در شبانه روز مبادرت به تولید بیشتر  می کنند  این روند به علت طاقت فرسا بودن کار در معدن به بیش از ۵ سال طول نمی کشد و این کارگران معمولا پس از ۵ سال کار دچار مشکلات جسمی زیادی می شوند در حالی که در مقابل هیچ امنیت شغلی برای این کارگران وجود ندارد و بعد از ایجاد مشکلی برای کارگر پیمانکار به راحتی  دست به اخراج کارگر می زند.

رئیس شورای کارگری معدن زغالسنگ هشونی کوهبنان در خصوص رفع اتهام مربوطه در اندازه زغال دهی کارگران معدن هشونی گفت : نمی دانم این فکر از کجا آمده است و چه کسی این افکار را در شهرستان ترویج کرده است که متاسفانه از زبان برخی از مسئولین نیز شنیده می شود که مثلاً فلان معدن با تعداد ۲۰۰ کارگر روزانه  ۱۰ هزار تن زغال استخراج می کند و معدن هشونی نیز با ۸۰۰ کارگر همین میزان استخراجی زغال را دارد .

تنها ۲۰۰  کارگر از کل کارگران هشونی قادر به کار کردن هستند

وی در پاسخ با این شبهه گفت : از ۸۰۰ کارگر معدن هشونی تنها همان ۲۰۰ نفر قادر به کار کردن هستند و مشغول به استخراج زغال و حدود ۶۰۰ کارگر دیگر به دلیل  سوءاستفاده های  پیمانکاران در سالهای قبل دیگر قادر به کار در استخراج نمی باشند و عملاً از چرخه استخراج خارج شده اند و اگر ان کارگران نیز در بخش های خصوصی بودند سرانجامشان نا معلوم بود .

رهجو تاکید کرد : شرکت ها  باید در خصوص این کارگران و زحمت کشان که جان  و توان خود را در راه پیشرفت اقتصاد و چرخیدن چرخ های صنعت کشور گذاشته اند رویه دیگری پیش رو بگیرند و به فکر سالهای از کار افتادگی این عزیزان نیز باشند.

دولت به خاطر اشتغال معادن مجبور است آنها را سر پا نگه دارد

وی تصریح کرد :  معادن زغالسنگ  در تمام دنیا فقط اشتغال زایی دارد  و کاری نیست که بتوان به آن بعنوان یک شغل سود ده نگاه کرد و دولت به خاطر اشتغال زایی این صنعت مجبور است این معادن را سر پا نگه دارد .

رئیس شورای کارگری معدن زغالسنگ هشونی شهرستان کوهبنان خاطر نشان کرد :متاسفانه واگذاری معادن به بخش خصوصی در سالهای گذشته بدون نظر کارشناسی باعث شده است که این چنین مشکلاتی عدیده ای برای کارگران این بخش بوجود بیایید که حالا دیگر دولت نیز جواب گوی این مشکلات نیست .

چوب خصوصی سازی نباید مرتباً به سر معادن  کوبیده شود

 وی با بیان این مطلب که چوب خصوصی سازی نباید مرتباً به سر معادن  کوبیده شود پایان داد :دولت باید به  هر صورتی که میتواند وارد قضیه بشود و سعی کند این معدن را از افتادن در مسیر تعطیلی نجات دهد و به حیات شهرستان را که به این معادن وابسته است کمک کند.