تعطیلی 20درصد از معادن ذغال سنگ کرمان

حسینی نژاد معاون  معدنی سازمان صنعت و معدن استان کرمان در گفتگوی اختصاصی با"کارگران کرمان  " در روز صنعت ومعدن گفت : درسال جاری شاهد رشد 23 درصدی ذخایرمعدنی کشف شده توسط شرکت صنایع مس استان بودیم ، این امرحرکتی بسیار بزرگ بود که در معادن چاه فیروزه و غیره ...رخ داده است .

حسینی نژاد ادامه داد : در حال حاضر رتبه کرمان در کشف ذخایر معدنی به 23 درصد ارتقا یافته است زیرا درسال گذشته  حجم ذخایر معدنی استان رقمی بین چهار وهشت دهم بوده است که اکنون به رشدی حدود پنج وهفت دهم رسیده است.

وی در خصوص پهنه های اکتشافی معادن ، گفت : دراستان حدود 375 پروانه بهره بردای معدن داریم و نزدیک به 6 هزار متقاضی دریافت پروانه اکتشاف وجود دارد لذا با قانون معادن مبنی بر اینکه مکتشفین باید درطول یک دوره زمانی به کار کشف بپردازند لذا اگرمعدن کاربتواند ذخیره معدنی را در محل مورد اکتشاف بیابد می توانند برای کسب پروانه استخراخ وبهره برداری اقدام کند.

افت شدید قیمت ، صرف هزینه های زیاد و ریسک بالای اکتشاف در معدن ، مکتشف را به اکتشاف بی رغبت کرده است

معاون معدنی سازمان صنعت ومعدن درکرمان به مشکلات عرصه اکتشاف پرداخت و گفت : اکتشافات به دلیل افت وخیز هایی که در قیمت گذاری مواد معدنی وجود دارد ویا عدم احتمال موفقیت در اکتشاف ماده معدنی در معدن ، ریسک پذیر و برای معدن کارپرهزینه است لذا حدود 80 درصد از کسانی که درخواست اکتشاف داده اند نتوانسته اند به تعهدات خودشان عمل کنند.

وی به  نحوه لغو یک مجوز اکتشاف نیز اشاره کرد و افزود : گروهی که با مجوز دست  به اکتشاف می زنند اما موفقیتی  برایشان حاصل نمی شود و یا در بازه زمانی که سازمان صنایع برایشان مشخص نموده نتوانند به تعهداتشان عمل کنند سازمان ، پروانه اکتشاف معدن را به مزایده گذارده تا شخص دیگری به فعالیت ادامه دهد .

حسینی نژاد اذعان کرد : با توجه به اینکه کار در معدن ، اکتشاف وبهره بردای وبه سود رسیدن یک معدن، مستلزم ریسک زیاد و صرف هزینه بالاست لذا روز 10 تیر ماه هر سال را به عنوان روز صنعت و معدن مشخص نموده اند تا به نحوی از فعالیت صنعتگران ومعدن کاران قدردانی نمایند.

معاون معدنی استان کرمان  در ادامه به معادن ذغال سنگ استان نیز اشاره کرد وگفت : ما درسال های 93 و94 شاهد یک افت شدید در قیمت ذغال سنگ به صورت  جهانی بودیم که سبب شد ،دچار بحران دربخش معدنی ذغال سنگ شویم با توجه به اینکه در استان کرمان صنعت ذغال سنگ به تنهایی سود آور نیست و وابسته به صنایع پایین دستی  وفرآوری خود است  وعموما اشتغال بر است باعث شده که قیمت تمام شده بسیار بالایی را داشته و از ریسک بیشتر ی برخوردار شود.

وی ادامه داد : در حال حاضر افت قیمت ذغال سنگ سال های 93 و94 همچنان بر ما سایه انداخته است وسبب شده که تعدا کثیری از معادن ذغال در استان به تعطیلی کشیده شوند واگر تدابیر لازم وبرنامه ریزی کارشناسی صورت نگیرد این احتمال وجود دارد که مابقی معادن هم  در انتهای سال  جاری به تعطیلی کشیده شوند .

375 پروانه بهره برداری دراستان ثبت شده است

حسینی نژاد درپاسخ به سئوال خبر نگار ما مبنی بر اینکه درسطح استان  کرمان چند معدن وجود دارد ، گفت : در حال حاضر حدود 375 پروانه بهره برداری در استان داریم که 36 معدن سنگ آهن ،22 معدن ذغال سنگ ، 33 معدن  هم حاوی مس و حدود 40 ماده معدنی  دیگر را نیز در سطح استان شناسایی کردیم که  معدن سنگ های تزینی در شهربابک نیز یکی از این معادن است  .

معاون معدنی استان درخصوص معادن تعطیل و یا راکد شده در سطح استان ، گفت :شناسایی معادن  تعطیل شده وابسته به درخواست هایی است که از سوی معدنکاران به سازمان صنایع جهت تعطیلی ارسال می شود ، حتی گاهی ممکن است یک معدن تعطیل شود اما به سازمان صنایع طی یک نامه اعلام نکند لذا د رحال حاضر حدودا 20 درصد از معادن ذغال سنگ استان کرمان تعطیل شده اند .

وی د رپایان خاطر نشان کرد : در حال حاضر از 22 معدن ذغال سنگ استان کرمان نزدیک به 12 معدن فعال بوده که در حال بهره برداری هستند و تعداد 12 معدن نیز غیر فعال بوده ویا با کمتر از ظرفیت کار می کنند .

انتهای پیام /