مصرف آب غیربهداشتی توسط روستائیان جازموریانی +تصاویر

 به نقل از”رودبار ما“، چاهبید روستای که خاکی حاصلخیز و زرخیز دارد، زنده بودن چاهبید وابسته به جریان آب موتور پمپ های کشاورزی است.

روستایی که مردم آن به دلیل نبود شبکه های مناسب آبرسانی مجبورند از آب استحصال شده توسط پمپ های آب کشاورزی که غیر بهداشتی است، استفاده کنندو مردمان این روستا بر اثر این آبهای آلوده و روغن دار دچار خیلی از امراض غیر قابل درمان شده اند.

استفاده از آب استحصالی از پمپ های کشاورزی فقط در ایام کشت محصولات کشاورزی که این پمپ ها فعال هستند برای مردم روستا مقدور است و با پایان فصل کشاورزی و رسیدن تابستان روستائیان از همین منبع آب که از طریق آن مشکلات خود را حل می کردند یا محروم می شوند و یا به سختی به این منابع آب دسترسی پیدا می کنند و مشکلات مردم در فصل گرما به شدت افزایش پیدا می کند.

photo_2016-07-02_09-07-17

از مسئولین می خواهیم آب آشامیدنی سالم در اختیار مردم قرار دهند

محمود سابقی یکی از ساکنان این روستا در گفتگو با خبرنگارودبار ماگفت: گویا برخی از مسئولین فراموش کردندکه ما هم ایرانی ومسلمانیم ما از شما انتظار خیلی زیادی نداریم فقط آب آشامیدنی سالم میخواهیم.

photo_2016-07-02_09-07-26

وی ادامه داد: شماری از مرد این روستا بر اثر مصرف آب غیر بهداشتی از بیماری های کلیوی رنج می برندو همین آبهای آلوده چند نفر را دیالیزی کرده است،به دلیل نبود آب شرب سالم  ما مجبور هستیم از همین آب غیر بهداشتی استفاده کنیم هرچند که می دانیم عوارض و بیماریهای زیادی ما را تهدید می کند.

سابقی گفت: در این روستا حدود ۱۵تا۲۰جوان زیر ۲۵سال دختر وپسر کور مادر زاد وجود دارد که بامراجعه به چشم پزشک کرمان وتهران گفته اند بخاطر آب ناسالم روستا است.

وی افزود: از مسئولان انتظار داریم برای نجات جان فرزندانمان و سالم ماندن مردم روستا هر گونه مصلحت می دانند آب آشامیدنی سالم و بهداشتی در اختیار مردم قرار دهند.

سابقی در ادامه بیان داشت: با وجود قول های فراوان مسئولان برای رفع این مشکل، هیچ گونه اقدام قابل توجهی برای تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی مردم این روستا نشده است.

طی مسافت ۲کیلومتری برای یک گالن ۲۰ لیتری آب

یکی از دیگر اهالی روستای چاهبید در این رابطه به خبرنگار رودبار ما می‌گوید:  زنان این روستا دیگر تحمل سختی‌ها و مشکلات نبود آب آشامیدنی را ندارند از مسئولان و متولیان امر در شهرستان می‌خواهیم تا در این راستا چاره‌ای بی اندیشند.

وی افزود: برای تهیه حتی یک گالن ۲۰ لیتری آب آشامیدنی سالم در سختی و تنگنا به سر می‌بریم و این وضعیت دیگر برای اهالی طاقت فرساست و جای بسی تاسف است که با گذشت سالیان دراز  هنوز آشامیدنی مردم با احشام یکی باشد و بازهم پس از گذشت سالها چاره اندیشی نشود.

روستای چاه بید با ۳۰۰خانوار و جمعیتی بالغ بر ۱۵۰۰نفر در ۲۵کیلومتری جازموریان ازتوابع شهرستان رودبار جنوب درجنوب شرقی استان کرمان قرار دارد.