پرش از موانع پرورش اسب

این روزها اسب سواری در ردیف تفریح های مردم کرمان قرار گرفته و دیدن ماشین های حمل و نقل اسب در روزهای پایانی هفته در سطح شهر امری عادی است.

کرمان یکی از استانهای باسابقه طولانی در زمینه پرورش اسب است و در سال های اخیر افزایش قابل توجه باشگاه های اسب سواری و مسابقات در رده های مختلف با اقبال قابل توجه مردم روبرو شده است؛ بطوریکه در اکثر محورهای گردشگری استان ده ها باشگاه و مرکز پرورش اسب راه اندازی شده است و در این میان رفسنجان در زمینه پرورش اسب، گوی سبقت را از سایر شهرستانهای استان کرمان ربوده است.

هم اکنون نژادهای مختلف اسب در باشگاه ها و مراکز پرورش اسب استان کرمان وجود دارد بطوریکه تنها در رفسنجان هم اکنون سه هزار  راس اسب اصیل در شرایط مطلوب نگهداری می شود و صنعت پرورش اسب در حال توسعه و پیشرفت است.

سابقه پرورش اسب در رفسنجان به یک قرن قبل باز می گردد و نژاد های مختلف از جمله عرب، دره شور، اسب کرد در این سال ها تلفیق شده اند و هم اکنون گونه ای بومی در این شهرستان در حال پرورش است که دارای کارنامه و ژنتیک خاص به خود است.

صنعت پرورش اسب در انتظار نگاه حمایتی مسئولان

مسعود اسماعیلی یکی از فعالان پرورش اسب در رفسنجان محسوب می شود که در گفتگو با مهر می گوید: رفسنجان در واقع یکی از قطبهای پرورش اسب در کشور است و مشخصه این شهرستان وجود اسب بومی منطقه است که در واقع تلفیقی از گونه های عرب، کرد و دره شور است و به عنوان یکی از اسبهای زیبا و مجلسی ایران محسوب می شود.

وی تصریح می کند: این نژاد ۵۰ سال تلاش و کوشش فعالان این عرصه را پشت سر خود دارد و در حال حاضر اکثر اسب های موجود در شهرستان بومی هستند.

وی می افزاید: در گذشته پرورش اسب تنها از روی نیاز انجام می شد اما در حال حاضر نژادهای های مختلف در ده ها باشگاه و مرکز  در استان در حال پرورش بوده و پشتوانه خوبی در زمینه های مختلف در استان شکل گرفته است.

اسماعیلی خواستار حمایت مسئولان از صنعت پرورش اسب می شود و می گوید: هم اکنون کرمان از جایگاه ویژه ای در این خصوص برخوردار است که باید از این ظرفیت نهایت استفاده برده شود.

گرایش سرمایه گذاران به سمت مسابقات زیبایی و پرورش اسب

وی می افزاید: هم اکنون اسب در استان کرمان به صورت سنتی و صنعتی نگهداری می شود و در هر دو زمینه نیز شاهد موفقیتهای مطلوبی هستیم و نکته اینکه هم اکنون پرورش اسب در رفسنجان به عنوان یک تخصص در حال پیگیری است و کمیته های مختلفی در زمینه های زیبایی، کورس، استقامت و حتی چوگان در حال فعالیت هستند.

این فعال پرورش اسب در رفسنجان همچنین از برگزاری مسابقه های زیبایی و شوی اسب در رفسنجان خبر می دهد که بسیار مورد علاقه قرار گرفته و از سراسر کشور در این مراسمها شرکت می کنند.

وی ادامه می دهد: اقبال مردمی نیز به مسابقه های و شوهای اسب در رفسنجان زیاد است و به همین دلیل سرمایه گذاران بیشتری به سمت خرید و پرورش اسب تمایل پیدا کرده اند.

مهمترین مشکل پرورش دهندگان اسب عدم خلوص نژادی است باید به سمت خلوص نژاد اسب رفسنجان گام برداریم و در نهایت بتوانیم این نژاد را به جایگاه برتر برسانیم اما در صورت اختلاط نژادها در این خصوص با مشکل جدی مواجه می شویم اسماعیلی مهمترین مشکل پرورش دهندگان اسب را عدم خلوص نژادی دانست و افزود: باید به سمت خلوص نژاد اسب رفسنجان گام برداریم و در نهایت بتوانیم این نژاد را به جایگاه برتر برسانیم اما در صورت اختلاط نژادها در این خصوص با مشکل جدی مواجه می شویم در حقیقت باید آگاهی لازم به پرورش دهندگان اسب در این زمینه داده شود.

وی کار پرورش اسب را امری تخصصی می داند و می افزاید: پرورش سنتی اسب باید رفته رفته به سمت پرورش صنعتی و علمی پیش برود و در نهایت بعد از چند سال بتوانیم نژادی قابل اتکا در زمینه پرورش اسب داشته باشیم.

اسماعیلی به مشکلات کشاورزی در رفسنجان اشاره می کند و ادامه می دهد: این صنعت هم مانند سایر گزینه های دامپروری می تواند سودآور باشد در واقع قیمت هر راس اسب اصیل یا با نژاد مشخص بسیار بالا است و به سادگی می تواند زمینه توسعه اقتصادی را در استان فراهم کند.

وی یادآور می شود: زیر ساخت ها مهیا است و تنها باید خلاقیت و فکر اقتصادی را در این زمینه به کار گیریم.

علی خوشبخت هم فعال پرورش اسب در کرمان است که سال ها زندگی خود را در این زمینه سپری کرده است. وی با ابراز خرسندی از اینکه پرورش اسب در کرمان طی سال های اخیر شکل و روی جدیدی به خود گرفته است، می گوید: در گذشته یک باشگاه اسب سواری در کرمان وجود داشت و اقبال مردمی نیز به دلیل نبود زیر ساختها کم بود.

سوارکاران زبده آینده پا در رکابان امروز صنعت پرورش اسب

خوشبخت ادامه می دهد: در حال حاضر در روزهای آخر هفته اکثرا مسابقات و نمایشهای اسب در کرمان برگزار می شود و هزاران نفر از مردم هم برای دیدن اسب های اصیل کرمان به باشگاه ها می آیند و به نظر می رسد در کنار پرورش اسب در آینده نزدیک کرمان اسب سواران زبده ای را تحویل جامعه ورزش استان خواهد داد.

وی می افزاید: محور هفت باغ  به مرکز پرورش اسب تبدیل شده است و در کنار تفریح های مردم کرمان اسب سواری و دیدن مسابقه های حرفه ای و غیر آماتور نیز جایگاه ویژه پیدا کرده است و مسلما در چنین فضایی نسل جدید ورزشکاران نیز تربیت خواهند شد که جای امیدواری دارد.

این فعال پرورش اسب در کرمان می گوید: اسب در گذشته در شهرستان بم جایگاه ویژه ای داشت اما حالا رفسنجان، کرمان و سیرجان از قطبهای پرورش اسب محسوب می شود و مهم این است نژادهای بومی استان کرمان تقویت شوند و از ایجاد نژادهای غیر اصیل جلوگیری کنیم زیرا هزینه های بالایی برای پرورش هر اسب صرف می شود.

ماهانه ۷۰۰ هزار تومان برای نگهداری هر راس اسب صرف می شود که این پول باید صرف پرورش اسب های اصیل و بومی منطقه شودخوشبخت به هزینه ۷۰۰ هزار تومانی نگهداری هر اسب در کرمان به صورت ماهانه اشاره کرد و گفت: این پول باید صرف پرورش اسب های اصیل شود ضمن اینکه همکاری باشگاه ها، هیئت و دامپزشکی نیز در راستای توسعه این صنعت در استان ضروری است.

وی گفت: هم اکنون میلیارد ها تومان ارزش ریالی اسب های موجود در استان کرمان است ضمن اینکه میلیاردها تومان نیز صرف راه اندازی باشگاهها شده است و باید از این زمینه مطلوب اقتصادی در راستای معرفی نژادهای خالص و تثبیت جایگاه کرمان استفاده کنیم.

قول همکاری مسئولان برای حمایت از صنعت پرورش اسب

حمید ملانوری، فرماندار رفسنجان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: رفسنجان زیر ساخت های لازم در راستای توسعه صنعت پرورش اسب را دارد و ما هم آماده حمایت و توسعه شهرستان در این زمینه هستیم.

وی وجود هزاران راس اسب اصیل در رفسنجان را یکی از ظرفیت های اقتصادی دانست و افزود: در شرایط خشکسالی و کمبود آب توسعه زمینه های اقتصادی مختلف در شهرستان ضروری است.

ملانوری صنعت پرورش اسب را یکی از سودآور ترین زمینه های دامپروری دانست و افزود: مهم این است که با استفاده از تجارب و تخصص های لازم به سمتی پیش برویم که در آینده نزدیک رفسنجان به قطب اصلی پرورش اسب در کشور تبدیل شود.

فرماندار رفسنجان به وجود نژاد اصیل اسب بومی در رفسنجان اشاره کرد و ادامه داد: استفاده از ظرفیتهای بومی مهمترین رمز موفقیت در اقتصاد مقاومتی است و حالا که زیر ساختهای لازم برای توسعه این صنعت وجود دارد باید برنامه ریزی مناسبی نیز در کنار زیر ساختها شکل گیرد تا در نهایت به خلق ثروت و اشتغالزایی در شهرستان تبدیل شود.

استان کرمان هر چند که از وجود نژادهای خالص اسب بومی بی بهره است اما سرمایه گذاری های گسترده صورت گرفته در خصوص پرورش این حیوان، افقی روشن را در زمینه توسعه پرورش نژادهای مختلف و بومی در مقابل فعالان این بخش قرار داده است.