شکارچیان در کمین حیات وحش کرمان

روز گذشته خبری مبنی بر انهدام یک باند شکار غیر مجاز حیوانات وحشی منتشر شد این خبر نشان می دهد که همزمان با آغاز فصل پاییز و سرد شدن هوا و کوچ حیوانات وحشی از ارتفاعات به دشت ها برای فرار از سرما و دسترسی به شکار و منابع آبی، شکارچیان تورهای خود را در مسیر کوچ حیوانات پهن کرده اند تا ضربه ای دیگر به طبیعت استان کرمان بزنند.

هر چند یگان های حفاظت محیط زیست در مناطق مختلف استان حضور دارند اما تجهیزات اندک از یک سو و از سوی دیگر کمبود نیروی انسانی موجب شده عرصه برای حضور شکارچیان غیر مجاز باز شود.

تعداد شکارچیان غیر مجاز که گاه برای فروش حیوانات وحشی و گاه برای تفریح اقدام به شکار در طبیعت می کنند روند رو به رشد دارد

محدودیت ها در حالی است که تعداد شکارچیان غیر مجاز که گاه برای فروش حیوانات وحشی و گاه برای تفریح اقدام به شکار در طبیعت می کنند روند رو به رشد دارد.

آخرین خبر در خصوص برخورد با شکارچیان غیر مجاز حاکی از ان است که باند سه نفره شکارچیان غیرمجاز در یکی از مناطق بکر استان کرمان شناسایی و دستگیر شده اند.

سرهنگ اکبر نجفی، فرماندهی انتظامی شهرستان ارزوئیه در این خصوص گفت: ماموران پلیس امنیت عمومی ارزوئیه با انجام یکسری اقدامات فنی و پلیسی دریافتند افرادی در امر شکار غیر مجاز بزکوهی و فروش گوشت شکار فعال هستند.

باند شکار غیرمجاز در کرمان متلاشی شد

فرماندهی انتظامی شهرستان ارزوئیه خاطرنشان کرد: موضوع در دستور کار عوامل پلیس امنیت قرار گرفت تا اینکه شکارچیان غیر مجاز حیوانات ممنوعه که سه نفر بودند پس از شکار یک بزکوهی شناسایی و حین ارتکاب جرم  دستگیر شدند.

وی بیان کرد: ضمن هماهنگی قضائی خودرو و منزل افراد نیز مورد بازرسی قرار گرفت که مقداری گوشت شکار از خودرو کشف و در بازرسی از منزل، یک لاشه بز کوهی به صورت پوست کنده کشف شد.

نجفی گفت: سه نفر از شکارچیان و فروشندگان غیر مجاز گوشت شکار دستگیر که در جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی ذی ربط شدند.

مردم در جهت حفظ محیط زیست و جلوگیری از شکار بی رویه و انقراض نسل حیوانات نادر این حوزه، هرگونه اقدام متجاوزانه به حریم این جانداران را فورا از طریق مرکز فوریت های پلیسی گزارش کنند

فرماندهی انتظامی شهرستان ارزوئیه از شهروندان این شهرستان خواست در جهت حفظ محیط زیست و جلوگیری از شکار بی رویه و انقراض نسل حیوانات نادر این حوزه، هرگونه اقدام متجاوزانه به حریم این جانداران را فورا از طریق مرکز فوریت های پلیسی گزارش کنند.

محمد اقبالی یکی از فعالان محیط زیست از مردم کرمان به خصوص ساکنان مناطق دور افتاده که بعضا صحنه حضور شکارچیان غیر مجاز است گفت: در استان کرمان هیچ مجوز شکار حیوانات چهار پا صادر نمی شود و طرح های صدور مجوز شکار، محدود به مناطق و حیوانات خاص است حتی در زمان حمله گرگ ها و گرازهای وحضی به روستاهای استان کرمان اجازه شکار این حیوانات داده نشد.

وی گفت: در کرمان برخی گونه ها از جمله یوزپلنگ، خرس سیاه، سوسمار دم تیغی، کاراکال، هوبره و پلنگ و صدها گونه جانوری وجود دارد که از برخی از این حیوانات به اندازه انگشت یک دست هم وجود ندارد و شکار این حیوانات می تواند یک تراژدی در طبیعت است.

اقبالی ادامه داد: کرمان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و اقلیمی و همچنین کم بودن جمعیت انسانی در مقابل گسترده استان منطقه ای بسیار مطلوب برای حیات حیوانات وحشی است.

خشکسالی مهمترین چالش محیط زیست کرمان است

وی افزود: در کرمان سه میلیون جمعیت انسانی وجود دارد در حالی که استان بزرگترین استان کشور است به همین دلیل مناطق بکر بسیاری وجود دارد اما مسائلی مانند خشکسالی و همچنین شکار غیر مجاز طی سال های اخیر ضربه زیادی به محیط زیست وارد کرده است.

این فعال محیط زیست ادامه داد: مناطق بسیاری در استان کرمان جزو مناطق ممنوعه شکار محسوب می شود اما شکارچیان به این موارد کمتر توجه می کنند و شاهد حضور گاه و بیگاه آن ها هستیم.

وی در خصوص شکار غیر مجاز در ارزوئیه و کشف یک باند شکار در این منطقه گفت: اتفاقا منطقه «خبر» و «ارزوئیه» از بکر ترین و غنی ترین مناطق حفاظت شده در استان کرمان است و در این مناطق پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، روباه، خرس سیاه، شغال، کفتار، خرگوش، انواع مار، کل، بز، میش، قوچ زندگی می‏ کنند و در دشت ها گورخر نیز وجود دارد.

در استان کرمان حیواناتی از جمله خرس سیاه آسیایی وجود دارد که تا چند سال قبل گمان می رفت کاملا منقرض شده است

اقبالی ادامه داد: در این مجموعه و در مناطق دیگر حیواناتی از جمله خرس سیاه آسیایی وجود دارد که تا چند سال قبل گمان می رفت کاملا منقرض شده است اما هنوز گونه هایی از این حیوان در جیرفت یافت می شود همچنین یوز پلنگ در دشت های راور وجود دارد که البته تعداد آن ها بسیار انگشت شمار است و که در سال های اخیر شکار دوربین های تله ای شده اند.

وی گفت: اما مخاطراتی مثل تعارضات انسان و حیوان، گسترش حضور انسان در محیط زندگی حیوانات، کشاورزی و دامداری در مناطق زندگی حیوانات در کنار خشکسالی و شکار بی رویه حیوانات را تهدید می کند.

این فعال محیط زیست افزود: در کرمان در مجموع دو پناه گاه حیات وحش و یک منطقه حفاظت شده وجود دارد و بسیاری از مناطق دیگر نیز دارای تنوع خاص هستند که هنوز تحت حمایت قرار نگرفته اند اما سه منطقه شکار ممنوع نیز در کرمان وجود دارد.

وی به پناهگاه حیات وحش بافت، پناهگاه ‏های حیات وحش مهروئیه، منطقه حفاظت شده بیدوئیه، منطقه شکار ممنوع سیرجان اشاره کرد و گفت: بسیاری از مناطق دیگر نیز نیاز به توجه ویژه دارند اما همزمان با سرد شدن هوای استان کرمان حیوانات از ارتفاعات استان به سمت دشت های پایین دست می آیند و دقیقا در همین زمان هم شکار حیوانات افزایش می یابد.

آگاه سازی مردم محلی ضروری است

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان کرمان که جزو فعالان محیط زیست نیز محسوب می شود نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: نکته مهم در خصوص حیات وحش این است که باید کارگاه های محلی برای مردم بومی مناطق مختلف تشکیل شود و اهمیت حضور حیوانات در حیات وحش تبیین شود.

در تابستان شاهد آتش سوزی در مراتع و جنگل ها هستیم و در زمستان افراد سود جو اقدام به شکار می کنند در حالیکه خشکسالی موجب کمبود شدید علوفه می شود

محمد جهانشاهی افزود: این مجموعه حیات وحش خود جاذبه ای قابل توجهی در زمینه توسعه گردشگری و طبیعت گردی است، همان طور که در برخی از کشورهای آفریقایی گردشگران دلارهای خود را برای دیدن حیات وحش خرج می کنند.

وی گفت: باید گونه های گیاهی و جانوری را حفظ کنیم و در این مسیر از توان اجتماعی و آگاهی بخشی مردم استفاده کنیم.

جهانشاهی بیان کرد: در تابستان شاهد آتش سوزی در مراتع و جنگل ها هستیم و در زمستان افراد سود جو اقدام به شکار می کنند در حالیکه خشکسالی موجب کمبود شدید علوفه می شود و حیوانات در زمستان با کمبود علوفه و شکار مواجه می شوند.

شکار حیوانات با هدف قاچاق به کشورهای عربی و بی توجهی به قانون و گاه در معرض خطر قرار گرفتن جان محیط بان ها، در حالی روی می دهد که عدم تحکم قانون های موجود هنوز نتوانسته سدی باز دارنده در مقابل شکارچیان باشد.