کارنامه مردودی بانک های کرمان در کمک به طرح های اقتصاد مقاومتی

اسحاق جهانگیری دوشنبه شب در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان که در جیرفت برگزار شد نسبت به عملکرد بانک ها در کرمان واکنش نشان داد و گفت: کرمان در رده هفدهم پرداخت تسهیلات رونق تولید قرار دارد که این رتبه قابل قبولی برای این استان نیست.

وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته توسط استاندار کرمان اظهار کرد: در کنار این تلاش ها استاندار کرمان و وزیر کشور با بانک هایی که عملکرد مناسبی ندارد برخورد جدی داشته باشند چرا که اینگونه عمل کردن بانک ها از بحث اقتصاد مقاومتی دور است.

جهانگیری با تاکید بر لزوم ارائه توضیح بانک ها در خصوص علت عدم پرداخت تسهیلات به طرح های اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: در اقتصاد مقاومتی واحدهایی که در کارگروه های مرتبط مصوب می شوند باید مشخص شود که به چه علت قابلیت دریافت وام را ندارند و درصورتی هم که بانک طرح را قبول دارد باید به سرعت تسهیلات پرداخت شود.

وی عنوان کرد: کرمان جزء استان های صنعتی کشور است اما به نظر می آید رتبه این استان از نظر درصدی از بسیاری استان های دیگر عقب تر است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه انتظارات از استان کرمان فراتر از وضعیت کنونی است، تصریح کرد: دو سه طرح ملی داریم که مقام معظم رهبری شروع آنها را روز اول فروردین در مشهد اعلام کرد و فرمودند که «امسال یکی از اولویت ها برطرف کردن مشکلات طرح های صنایع کوچک و متوسط  است».

جهانگیری یادآور شد: برخی استان ها با تسهیلاتی که از مالیات و تامین اجتماعی گرفتند بسیار خوب عمل کردند و درخشیدند.

وی تصریح کرد: کارنامه بانک های استان کرمان در کمک به طرح های اقتصاد مقاومتی جزو کارنامه های مردودی است.

وی گفت: هیچ کدام از حرف هایی که راجب به بانک ها استدلال شد قابل قبول نیست و تنها به این دلیل که نمی خواستم این سفر تلخ شود روی این موضوع بحث نکردیم.

جهانگیری افزود: بانک ها در این زمینه تعلل و سستی کرده اند و این اصلا قابل قبول نیست و تاکید می کنم استاندار کرمان و وزیر کشور بانک ها را دعوت و حساب کشی کنند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: ما به هیچ وجه نمی خواهیم پول مملکت تلف شود و باید بانک ها آنچه که قبول دارند را سریع اجرا کنند و آنچه نمی توانند دلایل را بگویند.

جهانگیری در ادامه گفت: باید در فواصل زمانی کوتاهتری به استان کرمان سفر کنیم تا در جریان امور و انجام کارها قرار گیریم.

آب محدودیت اصلی استان کرمان

وی با اشاره به ظرفیت های فراوان استان کرمان تصریح کرد: محدویت اصلی این استان آب است که باید به عنوان اولین مسئله استان به صورت جدی پی گیری شود و در خصوص مساله آب شرب نیز باید راه های بهتر و دراز مدتی برای آن پیش بینی کنیم.

وی توجه به مسئله آب کشاورزی منطقه را هم مورد تاکید قرار داد و افزود: استان کرمان ظرفیت های کشاورزی بسیار مهمی دارد و محصولات کشاورزی این خطه به کشورهای دیگر صادر می شود.

جهانگیری گفت: دغدغه هایی که راجع به میزان تولید و وضعیت کشاورزی منطقه وجود دارد مسئله آب کشاورزی را جدی تر می کند و باید روی این تمرکز شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه مسئله بیابان زدایی به ویژه در مناطق کویری در دستور کار جدی قرار دارد، افزود: آبخیزداری و آبخوان داری یکی از موضوعاتی بود که در شورای عالی آب این هفته در دستور کار قرار داشت.

وی با اشاره به اثرات آبخیزداری در جلوگیری از فرسایش خاک، مدیریت و نگهداشت آب گفت: این مسئله یک کار بسیار ساده بدون نیاز به فن آوری پیچیده است و همه متفق القول بودند که یکی از بهترین کارهایی بوده است که برای مسائل آبی باید توسعه پیدا می کرد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: باید با استفاده از راهکارهای مناسب این کارهای کوچک پربازده مفید و ساده را توسعه دهیم.

وی ظرفیت های طبیعی و معدنی استان کرمان را مورد اشاره قرار داد و افزود: کرمان اولین استان معدنی ایران بوده و در زمینه فلزات ظرفیت خوبی دارد.

جهانگیری گفت: استان کرمان سرعت توسعه خوبی داشته و در حوزه های صنعتی، کشاورزی و تجارت از متوسط کشور بالاتر است و این توسعه باید با همان سرعت و حتی بیشتر در این دوره ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی موتور توسعه کشور است، بیان کرد: بودجه عمرانی دولت وضعیت سختی دارد.

وی گفت: بخش خصوصی در کشور توانمند است و می تواند مسئولیت قبول کرده و کار توسعه را به عهده بگیرد و دولت هم آمادگی دارد سازوکار مناسب برای انجام این کار بنویسد.

اقتصاد مقاومتی نقشه راه دقیق برای پیشرفت کشور

جهانگیری اقتصاد مقاومتی را نقشه راه دقیق برای پیشرفت اقتصاد کشور دانست و افزود: همه صاحبنظران کشور می گویند این سیاست ها مورد قبول ماست و باید اجرا شود و اقتصاد کشور با آن پیشرفته شود.

وی عنوان کرد: بین دستگاه های حاکمیتی هم وحدت به وجود آمده است و این شرایط برای فعالان اقتصادی کشور فرصتی مناسب است.

جهانگیری تصریح کرد: یک مجموعه سیاست ها در مرکز نوشته شده که به جد پیگیری می شوند و هیچ توضیحی را در رد این سیاست ها نمی پذیریم و هر کس واقعا فکر می کند نمی تواند اجرا کند باید بگذارد و برود و باید این موضوعات در کشور جدی گرفته شود.

وی ادامه داد: مهم ترین سیاست سال جاری این است که اقتصاد کشور باید از این وضعیت بیرون بیاید و باید به حرکت واداشته شود.

وی گفت: باید صادرات توسعه پیدا کرده و منابع تخصیص داده شود؛ طرح های نیمه تمام باید واگذار شود که بالغ بر ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار میلیارد تومان پول برای تکمیل آنها نیاز است.

وی گفت: در حال حاضر دنبال کسب درآمد از واگذاری طرح های عمرانی نیستیم و مدیرانی که مقاومت می کنند این طرح ها اجرا نشود خدمت به دولت و ملت نمی کنند.