نقدهای دانشجویی ضرورت است

محمدرضا عارف ظهر چهارشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه اسلامی واحد کرمان اظهار داشت: کرمان دیار مردان متعهد، سخت کوش و باهوش است و این افتخاری است که در سفری که به منظور شرکت در برنامه ای علمی پیش آمده است، فرصت را غنیمت شمردم تا دیداری با دانشجویان دانشگاه آزاد داشته باشم.

وی با اشاره به اینکه امروز انقلاب اسلامی ایران به بلوغ رسیده و در حال پا نهادن به پنجمین دهه عمرش است، گفت: ۱۶ آذرماه روز دانشجو نقطه عطف جدی در مبارزات دانشجویی به شمار می رود.

عارف با بیان اینکه جنبش دانشجویی در سه مقطع انجام شده است، گفت: مقطع اول از ماه های آغازین سال ۱۳۲۲ با تشکیل انجمن اسلامی دانشجویان در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران آغاز و تا آستانه پیروزی انقلاب تا ۲۲ بهمن ۵۷ با جهت گیری استعمار ستیزی مطرح شد.

وی در ادامه بخش مهمی از جنبش دانشجویی را متعلق به دانشجویان مسلمان دانست و گفت: استکتبارستیزی و استعمارستیزی فعالیت های اصلی جنبش دانشجویی بود که دیگر نه در شعار بلکه در عمل ۱۶ آذر نمایش داده شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: این مسیر با همراهی بیشتر با مردم در دهه ۳۰ ادامه پیدا کرد و نگاه مردم به دانشجو و دانشگاه در این دهه پررنگ تر شد.

عارف در ادامه نقطه عطف دوم جنبش دانشجویی را در ۱۵ خرداد سال ۴۲ دانست و گفت: در این دوره جنبش دانشجویی با نهضت امام راحل (ره) همراه شد و در این دوران حضرت امام پیام های مختلف با پاراگرافی مشترک در زمینه وحدت بین دانشجو و حوزه به دانشجویان خارج از کشور صادر کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امام راحل (ره) دانشجو را محور این جنبش ها می دانستند، گفت: از ۱۵ خردادماه ۱۳۴۲ رنگ جریانات جنبش دانشجویان، اسلامی تر شد.

وی نقطه عطف سوم جنبش دانشجویی را در ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ دانست و گفت: مرحله بعدی جنبش دانشجویی آغاز و تا زمان حال که تقریبا ۴ دهه از این دوران می گذرد ادامه دارد.

نماینده مردم تهران رسالت اصلی جنبش دانشجویی را در مرحله اول که سه دهه عمر آن بود براندازی نام برد و گفت: وظیفه آن همراهی و تثبیت انقلاب و تلاش برای حاکمیت ارزش های انقلاب بود.

جایگاه جوان و جنبش دانشجویی را به بحث بگذارید

عارف در ادامه مسئولیت پذیری و همیشه در صحنه بودن را از وظایف اصلی دانشجو نام برد و افزود: تاثیرگذاری دانشجویان و جوانان بی بدیل بوده است.

وی اظهار داشت: انتظار من از قشر دانشجو این است که در میزگردها و کنفرانس ها و هم اندیشی ها جایگاه جوان و جایگاه جنبش دانشجویی را به بحث بگذارید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: دستاوردهای علمی ارزشمندی را در طول انقلاب داشتیم و اگر تحلیل منصفانه ای در این زمینه انجام دهیم خیمه اصلی و ستون اصلی آن اساتید هستند و در کنار آن هیچ پدیده و دستاورد علمی را نمی توان در کشور مطرح کرد که جوان دانشمند و یا استادیاران جوان ما نقش اصلی آن را به عهده نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در آستانه مرحله سوم جنبش دانشجویی هستیم، گفت: در این مرحله اگر عمر ۷۰ ساله جنبش دانشجویی را مورد بررسی قرار دهیم مشاهده می کنیم که کارنامه ای درخشان به خود اختصاص داده است.

عارف افزود: دانشجویان با تحلیل دقیق کارشناسی عملکرد جنبش دانشجویی از اول انقلاب تاکنون می توانند مدیریت علمی خوبی را در راستای آرمان های انقلاب داشته باشند.

وی با بیان اینکه ما مدیون انقلاب و خون شهیدان هستیم و باید از ارزش های انقلاب پاسداری کنیم، گفت: باید تلاش کنیم تا پاسخگوی مطالبات مردم باشیم.

وی نقدهای دانشجویان را یک ضرورت دانست و گفت: نقد، ذات یک جوان است و اگر دانشجو نقد را کنار بگذارد از هویت خود فاصله گرفته است.

وی افزود: کسانی که نمی توانند این نقدها را تحمل کنند یا با فضای دانشجویی آشنایی نداشتند و یا حداقل در فعالیت های دانشجویی همکاری نداشته اند و این در حالی است که مبنای ما این است که آستانه تحملمان را در برابر دانشجویان باید بالا ببریم و با تحلیل مسائل پیگیر و حلال مشکلات و مسائل آن ها باشیم.

عارف تصریح کرد: بلندگوی دانشگاه نباید بلندگوی خارج از دانشگاه شود و باید در دانشگاه قداست دانشگاه و جنبش دانشجو حفظ شود و اگر بلندگو ندا دهنده یک جنبش سیاسی شد به انجمن حتما آسیب خواهد رسید.

وی مهم ترین رمز پیروزی را وحدت و همگرایی دانست و گفت: اختلاف سلیقه را به رسمیت می شناسیم و مبنا باید همگرایی و تعامل حداکثری باشد و اگر از این همگرایی غافل شویم  رسالت خود را در جریان دانشگاه و دانشجو انجام نداده ایم.

عارف با توجه به انتخابات پیش رو و اینکه ارزیابی دنیا از مشروعیت نظام حضور مردم در انتخابات است، گفت: دانشجویان و اساتید نقش اصلی را در این زمینه را داشته و دارند  و مهم ترین راهبر حضور مردم در صحنه است.

وی در پایان یکی از رسالت های همیشگی جنبش دانشجویی تشویق مردم در رویدادهای مهم انقلاب دانست.