ضایعه پای مرغ مصرف کنندگان را تهدید نمی‌کند

دکتر "جواد نگارستانی" در واکنش به انتشار تصاویری در فضای مجازی از پای مرغ دچار ضایعه و منتسب کردن این پدیده به یک بیماری عفونی خطرناک برای مصرف کننده اظهار داشت: bumble foot یا زخم کف پای پرندگان ناشی از عفونت کیسه ای در کف پای مرغ هایی است که بر روی بستر سخت پرورش داده شده و بیشتر در اواخر دوره پرورش که وزن مرغ بالا می رود رخ می دهد و قابل انتقال به انسان نیست.

 نگارستانی گفت: مصرف گوشت این مرغ‌ها هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند زیرا در زمان کشتار پای مرغ از آن جدا شده و به قسمت شستشو و بسته بندی می رود و درصورت مشاهده عارضه توسط کارشناسان فنی دامپزشکی حاضر در محل کشتارگاه و بسته بندی از چرخه مصرف خارج می شود .

مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان در ادامه بیان داشت : متاسفانه افزایش طول مدت پرورش که جهت سنگین تر شدن مرغ و بازار پسندی آن صورت می گیرد علاوه بر زیانهای اقتصادی و بهداشتی باعث افزایش بروز عارضه bumble foot  نیز می شود .

وی ضمن تاکید مجدد بر بی خطر بودن این عارضه بر سلامت جامعه اضافه کرد: این مشکل بیشتر در مرغهای با وزن بالای 1800 گرم مشاهده میشود و به مصرف کنندها توصیه می گردد که از مرغ هایی با وزن 1800 - 1200گرم در سبد خانوار استفاده ،تا ضمن برخورداری از گوشت مرغ با کیفیت از لحاظ میزان پروتئین، چربی کم، از طعم خوش خوراکی آن نیز بهره مند شوند.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه بیشتر مصرف کنندگان به خرید مرغ‌های با وزن بیشتر از 2 کیلوگرم تمایل دارند که باید به وسیله اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی عمومی و ارائه آموزش‌های بهینه، افراد جامعه را نسبت به مضرات مصرف مرغ غیراستاندارد آگاه کرد تا مصرف کنندگان به خرید مرغ‌های با سایز استاندارد ترغیب شوند.