جاده پاتاوه به دهدشت تاریخی شد

سید فرشادرجائی فر: محور «پاتاوه به دهدشت»  که از مصوبات سفر مقام معظم رهبری بود از سال ۷۳ تا کنون حدود ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و همچنان نیمه تمام مانده و چشم امید مردم این استان به سفر دولت تدبیر و امید است.

این پروژه ۲۰ ساله قرار است محور بنادر جنوب کشور و شرق خوزستان را ۲۰۰ کیلومتر به مرکز کشور نزدیکتر و ۴۰۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد را نیز از بن بست خارج کند.

این پروژه به طول ۱۳۶ کیلومتر و دارای چهار فاز است که هنوز بخشی از آن مانده و پس از ۲۰ سال به دلیل کمبود اعتبار به بهره برداری نرسیده است.

فازهای یک و سه این طرح به ترتیب ۲۸ و ۲۰ کیلومتر و فازهای دو و چهار این طرح نیز به ترتیب ۲۸ و ۶۳ کیلومتر است و تا کنون افزون بر ۱۰۰ میلیارد تومان برای احداث این جاده ملی هزینه شده است.

با این حال بازدید وزیران راه دولت قبلی و کنونی نتوانست گره از انبوه مشکلات این پروژه باز کند و هنوز نیمی از جنوب کشور در انتظار بهره برداری از این پروژه ملی هستند.

اتمام جاده پاتاوه به دهدشت کهگیلویه را از بن بست خارج می کند

نماینده مردم شهرستانهای کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس با اشاره به اینکه در صورت تامین اعتبار تا پایان سال ۹۶ این پروژه به اتمام می‌رسد، گفت: محور پاتاوه به دهدشت تنها پروژه‌ای‌ است که می‌تواند شهرستان کهگیلویه را از بن بست خارج کند.

عدل هاشمی افزود: ۱۲ کیلومتر از آسفالت این پروژه تا سه ماه آینده انجام می شود و در این راستا دوهزار تن قیر در اختیار پیمانکار پروژه قرار می گیرد.

هاشمی با اشاره به پرداخت مطالبات پیمانکاران این پروژه بیان داشت: ۱۰ میلیارد تومان از بدهی این پروژه در قالب ملک به پیمانکاران قبلی پرداخت شده است.

وی با اشاره به طولانی شدن اجرای این پروژه یادآور شد: پروژه جاده پاتاوه به دهدشت یکی از مهمترین و پیرترین پروژه های عمرانی در این استان است که پس از ۲۲ سال هنوز به بهره برداری نرسیده است.

هاشمی یادآور شد: این پروژه  جنوب کشور را ۲۰۰ کیلومتر به مرکز کشور نزدیکتر می کند.

وی افزود: طول این جاده ۱۳۶ کیلومتر و دارای چهار فاز است که فازهای یک و سه این طرح به ترتیب ۲۸ و ۲۰ کیلومتر و فازهای دو و چهار این طرح نیز به ترتیب ۲۸ و ۶۳ کیلومتر است.

نماینده مردم شهرستانهای کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده  تصریح کرد: محرومیت در شهرستانهای کهگیلویه بزرگ بسیار بالا است و این شهرستانها باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرند.

۲۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه نیاز است

همچنین مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ۲۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه نیاز است، گفت: از این میزان ۴۴ میلیارد تومان مطالبات پیمانکار است.

حسین فدایی این پروژه را از مهمترین محورهای ارتباطی استان دانست و افزود: این پروژه در قالب محور ارتباطی بهبهان به شهرضا شروع شده و تمام قطعات آن به به بهره برداری رسیده و تنها قطعه پاتاوه به دهدشت نیمه تمام مانده است.

وی با بیان اینکه طول این محور ۱۵۶ کیلومتر و شامل چهار قطعه است، افزود: این محور در روستای گندیخوری واقع در ۳۵ کیلومتری شهر یاسوج شروع و در خروجی شهر دهدشت از سمت بهبهان خاتمه می یابد.

 مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: برقراری کریدور ترانزیتی شمال به جنوب، اتصال بندر انزلی به بندر امام خمینی(ره) و کاهش ۲۱۰ کیلومتری نسبت به مسیر خرم آباد به خوزستان  از مهمترین اهداف این پروژه است.

به گزارش خبرنگار مهر، سی امین سفر استانی هیئت دولت، بارقه های امید را در مردم این استان و حتی جنوب کشور برای تکمیل این جاده حیاتی ایجاد کرده و مردم در انتظارند تا قفل این پروژه با کلید دولت باز شود.