گسترش مناسبات اقتصادی بلغارستان و کهگیلویه و بویراحمد

هریستو پولنداکف؛ سفیر بلغارستان در ایران و تسوتان الکسوف؛ رایزن بازرگانی سفارت این کشور به مدت 2 روز در استان خواهند ماند و در این مدت علاوه بر بازدید از طرح‌های تولیدی، کشاورزی، صنعتی و گردشگری با مسئولان سیاسی و فعالان بخش خصوصی نیز دیدار خواهند داشت.

بلغارستان در جنوب شرقی اروپاست که پایتخت آن شهر صوفیه و جمعیت این کشور افزون بر هفت میلیون نفر است.

بلغارستان با خاکی حاصلخیز و اندکی منابع طبیعی دیگر، اقتصادی استوار بر کشاورزی دارد که تولید در تعاونی‌های بزرگ مکانیزه متمرکز است.

صادرات مهم بلغارستان شامل اسانس گل رز، پوشاک، کفش، آهن، فولاد، ماشین آلات و تجهیزات و سوخت است.

فراورده‌های عمده شامل غلات (گندم، ذرت، جو) و میوه (انگور) و به طور فزاینده‌ای تنباکو است و تولیدات کشاورزی اساس صنایع غذایی و تنباکو را تشکیل می‌دهد.

نخستین نشست هماهنگی و کاری هیئت اقتصادی اتاق بازرگانی یاسوج با سفیر بلغارستان در تهران با هدف توسعه همکاری‌های اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد با کشور بلغارستان در آبان ماه سال جاری برگزار شد.

سفر این 2 دیپلمات بلغاری به کهگیلویه و بویراحمد 2 ماه پس از ورود یک هیات اقتصادی - سیاسی از جمهوری امسک روسیه انجام می‌شود.

هیات دولتی و بازرگانان جمهوری امسک روسیه مهرماه امسال در سفر به یاسوج تفاهم‌نامه ای با استانداری کهگیلویه و بویراحمد برای واردات برخی کالاهای صنعتی، کشاورزی، ایجاد شرکت‌های تولیدی مشترک و تبادلات فرهنگی امضا کردند.

رئیس جمهوری امسک روسیه در پایان این سفر و پس از بازدید از شماری واحدهای تولیدی استان گفته بود که کالاهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد و بسته بندی آنها در حد استانداردهای اروپاست و توان رقابت با سایر کشورها را دارد.

ویکتور نظراف افزود: می‌توان از این فرصت و ویژگی‌های اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد و امسک برای گسترش روابط اقتصادی 2 استان بهره برداری کرد.

در فاصله زمانی میان سفر این 2 هیات اقتصادی – سیاسی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج در سفری که با هیات سیاسی اقتصادی ایران به اروپای شرقی و لبنان داشت با تعدادی از سرمایه‌گذاران این کشورها رایزنی کرد.

جبار کیانی پور در این سفر به همراه هیات اقتصادی سیاسی جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی وزیر امور خارجه با مقام‌ها و سرمایه گذاران لبنان، رومانی، اسلواکی و جمهوری چک دیدار کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج پیش از این گفته بود: سفیران کشورهای عمان و عراق با هدف توسعه صادرات در آینده ای نزدیک به کهگیلویه و بویراحمد سفر می کنند.

این گونه سفرها در حالی انجام می‌شود که فضای امید برای بهبود مناسبات اقتصادی ایران پس از برجام و رفع تحریم‌های هسته‌ای گسترش یافته است و مسئولان بخش خصوصی و دولتی تلاش می‌کنند از این فرصت برای بهبود وضعیت اقتصادی، جذب سرمایه و گردشگر و نیز افزایش صادرات استفاده کنند.

در ماه‌های گذشته این گونه سفرها به کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافته است و مردم و رسانه‌ها منتظر شنیدن خبرهای خوبی برای بهبود وضعیت اقتصادی استان و افزایش حجم سرمایه گذاری‌ها ی خارجی و صادرات هستند اما با توجه به جنس این گونه فعالیت‌ها که زمان بر است به نظر می‌رسد که این برنامه‌ها در بلند مدت ثمر می‌دهد.