وقتی اقتصاد مقاومتی به داد کارآفرین کهگیلویه وبویراحمدی رسید+ تصاویر

عیسی عسکری مسئول طرح ماهی سردابی روستای وزگ با بیان این موضوع که از سال 90 با ورود بیماری آبزیان به کشور طرح ماهی ما که طرح تولید بچه ماهی بود تحت تاثیر قرار گرفت ،اظهار کرد: به دنبال  تلفات زیادی که طرح ماهی ما در پی داشت مشتری های خود را از دست دادیم و ورشکسته شدیم.

 

quse_img_1772.jpg

وی گفت: با کنترل بیماری در سطح کشور و منطقه و با استفاده از تسهیلات اقتصاد مقاومتی ناحیه مقاومت بسیج عشایری استان و پس اندازی که خودمان داشتیم در سال 94 فعالیتمان را مجدد شروع کردیم.

عسکری افزود: آب طرح ماهی از چشمه دره آسیاب وزگ از کوه تامر سرچشمه می گیرد و به دلیل داشتن دمای ثابت برای فعالیت طرح ماهی کیفیت بالایی دارد.

وی از اشتغالزایی این طرح گفت:سه نفر به صورت مستقیم در این طرح مشغول به کار شده اند و به صورت غیر مستقیم هم توزیع کننده هایی داریم که برای آنها هم اشتغالزایی صورت گرفته است.

j3mm_img_1811.jpg

ul4c_img_1790.jpg

عسکری در خصوص تخم ماهی هایی که خرید می کنند ،گفت: تخمی که برای پرورش در طرح ماهی استفاده می کنیم  هم ایرانی و هم خارجی است که از طریق گمرگ وارد می کنیم.

وی افزود: تخم استفاده شده در طرح پرورش ماهی ما اغلب از مرکز تحقیقات دشتروم خریداری می شود چون هم در سطح کشور کیفیت خوبی دارد و هم برای ما مقرون به صرفه است.

عسکری با بیان اینکه 45 روز طول می کشد که تخم ماهی به صورت لاروی درآید ، گفت: بعد از 90 روز بجه ماهی ها به استخر های ماهی انتقال داده می شوند.

 

88ec_img_1781.jpg

وی گفت: با توجه به سرمایه در گردشی که داریم برای دو میلیون قطعه بجه ماهی حدود 600 میلیون تومان هزینه می کنیم و نسبت به هزینه ای که انجام می دهیم حدود 20 درصد سود داریم.

 

عسکری با بیان اینکه بازار فروش بچه ماهی در استان هست ،گفت: بیشتر فروش بازار مصرف بچه ماهی در استان های همجوار مثل لرستان، چهارمهال و بختیاری و فارس است.

 

bliz_img_1794.jpg

این کارآفرین گفت: مشکلاتی که در این حوزه داریم اینکه بیشتر از نظر بهداشتی رسیدگی و بازرسی می کنند و هیچ دستگاه دولتی از لحاظ تامین دارو و تمدید پروانه و غیره با ما همکاری نمی کند.

 

وی از دیگر مشکلات این حوزه گفت:چون در استان غذای ماهی تولید نمی شود برای تامین مواد غذایی آنها باید از تهران خریداری کنیم و این خود به نوعی هم زمان بر است و در مواردی کیفیت غذای تولید شده پایین است.

h8h_img_1775.jpg

این طرح ماهی در روستای وزگ در جاده قدیم شیراز واقع شده است.