دریافت وام توسط یک نفر و پرداخت قسط توسط همه

مردم استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود فقر و محرومیتی که دارند اما کارهای خیر را فراموش نمی کنند و همچنان در وقف پیش قدم هستند.

وقف در این دنیا و در آخرت ثواب بسیاری دارد اما فرهنگ وقف و اینکه وقف چه چیزی و چگونه است هنوز به طور مناسبی میان مردم جا نیفتاده است و برخی وقف را تنها در پول می دانند و عقیده دارند که پول نداریم  پس چه چیزی وقف کنیم اما این جمله درست نیست و باید فرهنگسازی مناسبی در این زمینه صورت بگیرد.

وقف از جمله اعمالی است که حتی پس از مرگ ثواب آن وقف برای فرد ثبت می شود پرونده اعمالش نیز پس از مرگ بسته نمی شود اما گاهی نیز ممکن است فردی کاری ناپسند را در بین مردم رواج دهد در غیر این صورت نیز اثرات اعمال نامناسب وی نیز برایش ثبت می شود هر چند در این دنیا نباشد.

وقف فقط پول نیست، می تواند تخصص، زمان، بخشی از درآمد(مثلا ارزان فروختن یک کتاب توسط نویسنده) و در انواع اشکال گوناگون باشد و هر کسی با سلیقه خودش می تواند به این امر معنوی بپردازد فردی با ساختن مدرسه، مسجد، حسینیه برای عزاداری اباعبدالله و دیگری به خاطر توجه کمتر جامعه به یکی از ائمه معصومین (علیه السلام) وقفش را در آن مسیر قرار می دهد اینکه اراده وقف گذار و نیت او موثر در برطرف شدن کاستی معنوی جامعه از ارزش های بلند وقف است.

ثواب و اثرات وقف در زندگی انسان آنقدر زیاد هست که بیانش در گنجایش این گزارش نیست.

در یکی از روستاهای کهگیلویه و بویراحمدی مردمی زندگی می کنند که همه توان خود را برای ساخت مسجد و حسینه روستایشان وقف کرده اند آنها از پیر و جوان در ساعت های مختلف شبانه روز در مسجد و حسینه محله شان کار می کنند که بتوانند آن را بسازند و توشه ای برای اخرت خود داشته باشند.

روستای وزگ در 15 کیلومتری شهر یاسوج واقع شده و افزون بر 700 نفر جمعیت دارد، مردم این روستا شیوه جالبی را برای ساخت مسجد و حسینه در روستای محل زندگی شان به کار برده اند که می توان گفت  اگر کل کشور را بگردید کمتر جایی پیدا می کنید که اینگونه برای ساخت مسجد و حسینیه پیش قدم شوند و شبانه روز تلاش کنند.

قریب به 40 سال قبل در این روستا زمینی به ابعاد 1600 متر مربع توسط مرحوم علی صفرپور وقف مسجد شد و در آن مسجدی ساخته و مورد استفاده مردم این روستا قرار می گرفت اما به دلیل افزایش جمعیت مسجد برای گسترش یافتن توسط مردم تخریب و دوباره ساخته شد اما بازهم به دلیل افزایش جمعیت و زلزله هایی که در سالهای 89 و 90 در این منطقه رخ داده بود دیوار، سقف و کف آن ترک خورده و امکان داشت هر لحظه سقف آن بر سر مردم فرو بریزد.

مردم واهالی روستای وزگ ، مسجد قبلی را تخریب کرده اند و در حال حاضر در حال ساخت یک حسینیه دو طبقه و مسجدی دو طبقه ای در زمین وقف شده 40 سال قبل هستند اما در این میان جالب ترین کار مردم اهالی این روستا گرفتن وام و پرداخت آن از جیب خود بوده است،  آنها وام را بین اهالی تقسیم کرده اند و هر خانواده با اینکه وضعیت مالی خوبی ندارند بخشی از این وام را تقبل کرده اند که قسط های آن را پرداخت کنند آنها حسینیه محله شان را اینگونه ساخته اند.

حسینیه این روستا با هزینه ای بالغ بر 300 میلیون تومان ساخته شده است که  115 میلیون تومان آن وامی است که بین اهالی روستا تقسیم شده و هر خانواده مقداری از آن را تقبل و پرداخت کرده است قسط های حسینیه تمام شده و مردم این بار برای ساخت مسجد قدم برداشته اند و دوباره وام گرفته اند تا حسینیه روستایشان ساخته شود.

برای گزارش درباره این روستا به روستای  وزگ رفتم و از نزدیک با اهالی خونگرم این روستا گفت و گویی چند دقیقه ای داشتم.ساعت 14 و 30 دقیقه ظهر به وزگ رسیدیم با اینکه ظهر بود و وقت استراحت اما در آنجا مردم از پیر و جوان برای ساخت مسجد از جان و دل مایه گذاشته بودند. در میان آنها کودک11 ساله تا پیرمرد 70 ساله بودند که بخشی از کار را برعهده گرفته بودند.

موی سفید های روستا در کنار جوانان بارهای سنگین مصالح را جا به جا می کردند در بدو ورود به مسجد فکر می کردم که جوانان این روستا در قبال کار، مزد دریافت می کنند اما وقتی پرسیدم گفتند نه هیچ هزینه ای برای کارگری دریافت نمی کنند و تنها برای رضای خدا و تکمیل شده هر چه سریع تر مسجدکار می کنند.

با توجه به وجود تهاجم فرهنگی و وجود فضای مجازی جوانان ما دچار آسیب های مختلفی از جمله اعتیاد، فرار از خانه و خودکشی شده اند اما جوانان این روستا کار در مسجد و حسینیه را بر هر کاری ترجیح داده اند آنها می توانند در خانه بمانند و با وات ساپ و تلگرام خود را سرگرم کنند اما اینگونه نیست و پا به پای مسن تر های روستا کار می کنند.

رستم رنجبر از اعضای هیئت امنای مسجد و ساکن روستای وزگ است، وی بازنشسته نیروی انتظامی و 42 سال سن دارد که می توان گفت یکی از بانیان اصلی ساخت مسجد و حسینیه در این روستاست.

رستم رنجبر درحالی که دست کش های کارگری را به دست داشت، گفت: همه اهالی روستا همه توان خود را برای ساخت این مسجد و حسینیه به کار برده و هر چه که داشته اند هزینه کرده اند.

وی ادامه داد: حسینیه با هزینه ای بالغ بر 300 میلیون تومان تا اندازه ای ساخته شده است اما باز نیاز به 20 میلیون تومان اعتبار دارد که تکمیل و آماده استفاده شود البته هم اکنون مردم از آن استفاده می کنند اما به دلیل درب نداشتن سرویس بهداشتی اهال در خانه وضو می گیرند و برای خواندن نماز به حسینیه می آیند اگر خیری باشد که بتوانند در تکمیل شدن حسینیه و مسجد اقدامی کنند از صمیم قلب تشکر می کنیم.

رنجبر با بیان اینکه ساخت حسینیه 5 سال طول کشید، گفت: مردم همه توان خود را به کار برده اند و از پیر و جوان کمک می کنند اما به دلیل نداشتن وضعیت مالی مناسب نمی توانند از نظر مالی کاری انجام دهند.

وی در حالی که مسجد و حسینیه را به ما نشان می داد، افزود: برای ساخت مسجد نیز تا کنون 115 میلیون تومان وام گرفته ایم و 120 میلیون هزینه شده است که این مقدار نیز در جهت اجرای سقف و ستون و مصالح پرداخت شده است وگرنه بقیه کارها به صورت خودجوش توسط خود مردم انجام شد و دیوارها نیز توسط مردم ساخته شده است.

برای ساخت مسجد 40 میلیون تومان قرارگاه خاتم، 14 میلیون تومان طرح زکات و 7 میلیون تومان از طرف اوقاف برای مسجد کمک شده است اما هم اکنون 27 میلیون تومان بدهکاریم و 20 میلیون تومان هم وام گرفته ایم که این مقدار  بین اهالی روستا تقسیم شده است و هر خانواده مقداری از آن را برعهده گرفته است.

وی ادامه داد: یک روز برای ساخت طبقه بالای مسجد به مردم روستا پیامک ارسال کردیم و 50 نفر جمع شدند این نشان دهنده صمیمت و توجه به معنویات در میان اهالی این روستاست در آن روز با حضور مردم همه دیوارهای طبقه دوم  ساخته شد.

یعد از صحبت های اقای رنجبر به میان افرادی که کار می کردند رفتم که پسربچه ای 11 ساله به اسم مهدی را دیدمT مهدی کلاس چهارم است با اینکه امتحاناتش شروع شده اما با توجه به اندام کوچکش آجرها را جا به جا می کرد وقتی ازش پرسیدم  چرا این کار را می کنی با صدای آرام گفت چون ثواب دارد. این هم تعبیر مهدی 11 ساله از کار در مسجد است.

نصرت سیفی 67 ساله از هالی روستا است که پا به پای جوانان کار می کرد و هدف از کارش را تنها رضای خدا بیان کرد و گفت: من تاحالا کارگری نکردم و بازنشسته اداره راه و شهرسازی هستم اما برای رضای خدا و اجر آن در آخرت دو ماه است که به صورت مداوم اینجا کار می کنم و تا زمانی که تکمیل شود ادامه می دهم.

جوانان این روستا که 21، 22، 23،24 سال داشتند هیچ کدام حاضر به مصاحبه نشدند اما با انگیزه ای بالا کار می کردند.

رستم رنجبر که خود را خادم اهالی روستا معرفی کرد، گفت: تنها درخواست ما این است برای ساخت تکمیل کردن حسینیه و ساخت مسجد کمکمان کنند چرا که اهالی هر کاری که توانسته اند انجام داده اند اما نظر مالی دیگر چیزی برای کمک ندارند.

مرحوم صفرپور 40 سال قبل زمینی را برای مسجد و حسینیه وقف کرده است با اینکه فوت کرده اما هر فردی که در این حسینیه و مسجد نماز بخواند ثوابی نیز برای مرحوم صفرپور ثبت خواهد شد. به امید روزی که وقف در بین همه مردم جامعه بیشتر از گذشته شناخته شود و بدانند وقف تنها پول نیست همچون اهالی روستای وزگ که پولی برای وقف مسجد ندارند اما جسم خود را وقف کرده اند و کارگری می کنند تا شاید بتوانند در این کار خیر سهمی داشته باشند.

مسجد و حسینیه روستای وزگ برای تکمیل شدن نیازمند یاری خیرین چه در استان و چه در خارج از استان است امیدوارم که بتوانیم کاری برای اخرت خود انجام دهیم و در آن دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

---
---
---
---
---
---
---
---
---
---
---
---
---
---
---
---
---
---
---