سیل بیش از ۹۵۰ میلیارد ریال به گلستان خسارت زد

سیل و بارندگی شدید در روز یکشنبه ای که گذشت، به بخش کشاورزی، راه و شهرسازی و مناطق مسکونی در سطح استان گلستان خسارات زیادی وارد کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان در رابطه با آمار خسارت سیل روزهای اخیر در گلستان گفت: برآورد اولیه ما از خسارت هایی که در بخش کشاورزی، راه و شهرسازی و مناطق مسکونی به دست آمده بیش از ۹۵۰ میلیارد ریال است.

صادقعلی مقدم با بیان اینکه عمده خسارت وارد شده به بخش محصولات زراعی است، افزود: در بخش راه و شهرسازی حدود ۱۷۰ میلیارد ریال خسارت تخمین زده شده است.

۸۹۶ میلیارد ریال خسارت سیل به بخش کشاورزی

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهادکشاورزی استان گلستان در رابطه با سیل روزهای اخیر اظهار کرد: طی بارندگی چند روز اخیر خسارت وارده به بخش کشاورزی با توجه به برآورد اولیه اعلام شده توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مبلغ ۸۹۶ میلیارد ریال است.

حسین کاویانی افزود: برآورد خسارت در بخش زراعت با مساحت حدود ۳۳ هزار هکتار، ۵۱۰ میلیارد ریال است که بیشترین خسارت به محصولات زراعی مانند گندم، جو و کلزا در سطح استان وارد شده است.

وی تصریح کرد: در بخش محصولات باغی در سطح ۵۱.۵ هکتار خسارت وارد شده با مبلغ ۱.۲ میلیارد گزارش شده است.

کاویانی اظهار کرد: خسارت وارد شده در بخش دام به میزان ۱۵ رأس ۲۴۰ میلیون ریال، در بخش طیور به میزان پنج میلیاد ریال و در بخش زنبور به تعداد ۴۰ کلنی میزان خسارت ۲۰ میلیارد ریال است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهادکشاورزی با اشاره به خسارت وارد شده به بخش تاسیسات و زیرساخت‌های بخش کشاورزی، جاده‌های بین مزارع و ... خسارت وارد شده به این بخش را حدود ۱۲۰ میلیارد ریال عنوان کرد.

۹۵ میلیارد ریال خسارت به شهرستان رامیان

فرماندار رامیان خسارت وارد شده به این شهرستان را حدود ۹۵ میلیارد ریال تخمین زد و گفت: به محور اصلی جاده رامیان به شاهرود و همچنین راه های روستایی پاقلعه، الهادی، ویرو، کشکک و شفیع آباد، خسارت‌های زیادی وارد شده است.

جواد صادقلو افزود: به ابنیه‌ها و جاده‌های روستایی خسارت های زیادی وارد گشته  که در مجموع جمع خسارت های این حوزه ۲۰میلیارد ریال اعلام شده است.

رییس شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان رامیان با اشاره به عوامل این حادثه، خاطرنشان کرد: در حوزه کشاورزی مزارع گندم، گوجه فرنگی، توت فرنگی و باغات آسیب جدی دیده‌اند.

وی تصریح کرد: جاده‌های بین مزارع، کانال‌های آب کشاورزی، بند انحرافی و ابنیه‌ها خسارت هایی دیده‌اند که طبق برآوردهای کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی جمع آنها ۴۵ میلیارد ریال است.

صادقلو گفت: روستاهای باقر آباد، شش آب، سیدکلاته، رضی، کشکک، دارکلاته، در بحث شبکه انتقال آب شرب خسارت دیده‌اند و مجموع خسارتهای این بخش به حدود دو میلیارد و ۶۰۰میلیون ریال می‌رسد.

وی بیان کرد: خسارت‌های وارده به شبکه انتقال برق روستاه های ویرو، کشکک ورضی حدود ۳۷ میلیون ریال بوده است.

فرماندار شهرستان رامیان با اشاره به خسارتهای وارده به زیر ساخت های ۱۰ روستای شهرستان رامیان گفت: با توجه به برآوردهای کارشناسان بنیاد مسکن شهرستان های رامیان و آزادشهردر این بخش ۲۸ میلیارد ریال خسارت به اماکن زیرساخت ها  وارد شده است.

وی در پایان با اشاره به رانش زمین در روستای کشکک رامیان، ترک خوردگی خانه‌های روستاییان و تخریب جاده دسترسی به روستا، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ادوات راهداری و دهیاری مشغول بازگشایی و ترمیم جاده بوده و چادرهای اضطراری نیز در بین روستاییان توزیع شده است.