آب آشامیدنی ناسالم چالش «کبوتر سفید» گالیکش + تصاویر

روستای «کرنگ کفتر» در 25 کیلومتری مرکز شهرستان «گالیکش» واقع‌شده است. این روستا از شرق با روستای «لوه» و شمال با روستای «آق قمیش» هم‌جوار و از جنوب و غرب به جنگل و کوه متصل است و بیش از 150 سال قدمت دارد.

در زبان محلی «کرنگ» به معنای سفید است و چون در اطراف روستا کبوتر زیاد یافت می‌شد نام روستا را «کرنگ کفتر» یعنی «کبوتر سفید» گذاشتند. در اطراف این روستا مناطق دیدنی مانند آبشار «کرنگ کفتر»، «چشمه آب دیوانه»، جنگل «تخت روس‌ها» و دشت «تخت اسماعیل‌خان» وجود دارد.

«حمید قزلسفلو» عضو چهارمین دوره شورای اسلامی روستای کرنگ کفتر به نیلکوه گفت: این روستا هزار نفر جمعیت بدون دو سکونتی‌ها در قالب 207 خانوار زندگی می‌کنند و اکثر اهالی دارای تحصیلات عالی هستند. در کرنگ کفتر بخشی از اهالی به‌صورت دائم در روستا زندگی می‌کنند و بخش دیگر در فصل کشاورزی و یا تعطیلات به روستا می‌آیند. پیشه بیشتر اهالی نیز کشاورزی و دامداری است.

به گفته وی روستای کرنگ کفتر دارای بیش از 650 هکتار زمین کشاورزی است که 350 هکتار آن آبی و مابقی دیم است.

وی افزود: در این روستا محصولاتی از قبیل گندم شالی، جو و به‌صورت محدود پنبه کشت می‌شود. همچنین اهالی دارای بیش از 300 هکتار باغ هستند که در آن‌ها انواع درختان هلو، آلو، انار و خرمالو وجود دارد.

او درباره امکانات روستا بیان می‌کند: کرنگ کفتر دارای آب، برق، گاز، تلفن، دفتر ICT روستایی، خانه بهداشت، نانوایی و مدرسه ابتدایی است. دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستان نیز برای ادامه تحصیل به روستای آق قمیش می‌روند.

nilkooh1205 1

قزلسفلو آب شرب سالم را یکی از بزرگ‌ترین مشکلات روستای کرنگ کفتر اعلام کرد و گفت: آب آشامیدنی در روستا کرنگ کفتر مانند بسیاری از مناطق روستایی در گلستان یکی از اصلی‌ترین چالش‌هاست. آب روستا از چشمه اطراف تأمین می‌شود که در برخی موارد کدورت آن بالاست و گل‌آلود می‌شود.

وی تصریح کرد: آب آشامیدنی میکروبی امان مردم روستا را بریده است. سالی چند بار در پی بارش باران آب شرب روستا گل‌آلود شده و در حال حاضر نیز این‌گونه است.

عضو شورای اسلامی روستای کرنگ کفتر گفت: مردم مجبور به آوردن آب از روستاهای اطراف یا شهر گالیکش هست و در برخی موارد نیز باید آب‌معدنی خریداری کنند. کسانی که توان تهیه آب از اطراف را ندارند نیز مجبور به استفاده از همین آب کثیف و آلوده هستند.

وی گفت: برخی از اهالی روستا که توان مالی دارند نیز تانکر به روی پشت‌بام نصب‌کرده و ابتدا تانکر را پر از آب می‌کنند مقداری آن را نگه می‌دارند تا گل‌ولای آب ته‌نشین و صاف شود تا بتوانند از آن استفاده کنند.

nilkooh1205 1

وی با اشاره به مشکلاتی که آب شرب برای مردم محلی ایجاد کرده گفت: مشکلات بهداشتی برای بانوان روستا و مشکلات پوستی اهالی و خطراتی که کودکان را در پی نوشیدن این آب تهدید می‌کند از دغدغه‌های شوراییان و دهیار روستای کرنگ است.

به گفته وی آب آشامیدنی آلوده مشکل کلیوی را برای بسیاری از مردم روستا ایجاد کرده به‌طوری‌که برخی مجبور به انجام عمل کلیه شده‌اند و این روند رو به افزایش است.

قزلسفلو بیان داشت: با توجه به اینکه قرار است کرنگ کفتر به‌عنوان یکی از نقاط گردشگری شهرستان گالیکش معرفی شود و یکی از زیرساخت‌های مناطق گردشگری وجود آب آشامیدنی سالم و بهداشتی است این موضوع مانع از حضور و اسکان توریست در این روستا خواهد شد.

وی اظهار داشت: مردم روستا به ما به‌عنوان شوراییان که آیینه انعکاس مشکلاتشان به مسئولین هستم مراجعه می‌کنند و ما نیز باید به خواست پیران و افتادگان که توان تهیه آب از دوردست را ندارند و کودکانی که توان تشنگی و انتظار صاف شدن آب پس از باران روستا را ندارند رسیدگی کنیم.

قزلسفلو بیان کرد: طی جلساتی که با مسئولین بهداشت روستای آق قمیش و خانه بهداشت روستا کرنگ کفتر داشتیم عنوان کردند آب شرب کرنگ کفتر میکروبی شبیه میکروب موجود در مدفوع در خودش دارد و تأکید داشتند که باید اداره آب شهرستان تمهیداتی بی اندیشد وگرنه آب شرب تهدیدی برای سلامتی مردم روستا خواهد بود.

nilkooh1205 1

عضو شورای اسلامی روستای کرنگ کفتر گفت: سال گذشته از طریق دهیاری روستا پیگیری‌هایی در اداره آبفار شهرستان انجام‌شده اما متأسفانه هنوز نتیجه نداشته است.

وی در پایان گفت: این روستا مفتخر است که 9 شهید، دو آزاده و ده‌ها جانباز و رزمنده را تقدیم انقلاب کرده و انتظار می‌رود بر اساس قانون اساسی که دولت موظف است آب شرب، تحصیل، بهداشت و... را تأمین کند، مشکل آب آشامیدنی بهداشتی و کافی که از حقوق اولیه هر انسان است را در روستای کرنگ کفتر برطرف کند.