کشاورز علی آباد کتول پشتکاری در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد

ابوالفضل سوخته سرایی، یکی از افرادی که با وجود تمامی مشکلاتی که در مسیر شغلش بود، پای کار ایستاده و به شعار خواستن توانستن تحقق بخشیده و خط قرمزی بر نشدنی های شغلش کشیده است.

سوخته سرایی در زمینه های کشت گلخانه، باغداری و پرورش ماهی به طور گسترده فعالیت می کند و در کنار این ها به پرورش زنبور عسل و قارچ خوراکی نیز می پردازد.

sokhtesaraee1

وی درباره ی اینکه چگونه پا در این عرصه گذاشت، اظهار کرد: کشاورزی را از سن 14 سالگی در کنار پدر آموختم و در جوانی به دلیل این که شغل پردرآمدی نداشتم و تبلیغ احداث گلخانه هم از سوی جهاد کشاورزی انجام می گرفت، قطعه ای زمین کشاورزی داشتم و با گرفتن تسهیلات بانکی در سال 1379 گلخانه کشاورزی با زیر بنای 2 هزار متر مربع احداث کردم.

sokhtesaraee1

بعد از 2 سال ساخت گلخانه و مشغول به کار شدن، برای نزدیک شدن به محل کارم، خانه ای در فضای کنار گلخانه ها بنا کردم و از آن روز همسرم نیز با من همراه شد و در کنار هم مشغول کار کشاورزی شدیم.

sokhtesaraee1

سوخته سرایی با اشاره به اینکه بعد از گذشت 15 سال حالا به سود 65 درصدی رسیده است، تشریح کرد: با سود سالانه از فروش محصولات به افزایش سطح گلخانه ها تا 300 متر مربع، احداث استخر پرورش ماهیان گرمابی به مساحت 1 هزار و 500 متر مربع، کاشت 1 هکتار باغ نارنگی، کشت 2 هکتار زراعت صیفی جات، پرورش قارچ خوراکی و زنبور عسل پرداخته ام.

sokhtesaraee1

کنکاج در شغلش او را کارشناس کرده است

وی با اشاره به این نکته که از کتاب ها و فضای مجازی برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه کاریش بهره می گیرد، اذعان داشت: وقتی به مسئله ای بر می خورم دنبالش می روم به طوری که بیماری و آفات را خوب می شناسم و نمی گذارم محصولات به مرحله ای از بیماری و آفت برسند که نیاز به سمپاشی باشد و تنها از کود مایع استفاده می کنم.

کارشناسان کشاورزی که برای نظارت به محصولات مراجعه می کنند قادر به تشخیص یکسری از بیماری و آفات نیستند البته به دلیل کمبود گلخانه ها در منطقه تجربه کافی در این زمینه ندارند و من چون با این شغل زندگی می کنم آن را خوب می شناسم.

داشتن ظرفیت احداث گلخانه در سطح شهرستان

وی مزیت کشت گلخانه ای را تولید محصولات در خارج از فصل و رونق بازار فروش برشمرد و اذعان داشت: علی آباد کتول این ظرفیت را دارد که تعداد افراد بیشتری در این زمینه فعالیت کنند و تعداد گلخانه های بیشتری داشته باشیم تا نیاز شهرستان را تولیدکنندگان خودمان تامین کنند و میوه و تره بار فروشان مجبور نشوند از استانی دیگر محصولات را وارد کنند و در نتیجه سرمایه از شهرستان خارج نشود.

کشتکار گلخانه درباره درصد بالای وام های بانکی و اقساط کوتاه مدت آن ها گفت: در حال حاضر قصد گسترش سطح گلخانه را دارم ولی با شرایط پرداخت اقساط 5 ساله صرفه اقتصادی ندارد، پیشنهاد می کنم که بانک ها این مدت را برای حمایت از کشاورز به 10 سال افزایش دهند.

وی ابری بودن غالب هوای منطقه را به عنوان معضلی برای محصول گلخانه بیان کرد و افزود: هوای ابری منطقه مشکلی است که قابل پیشگیری نیست یک سال با اینگونه هوا مواجه بودم که گلخانه ام با کاهش 10 تنی تولید محصول رو به رو شد.

این فعال اقتصادی درباره ی اشتغالی که برای افراد روستایش ایجاد کرده است، تشریح کرد: در گلخانه ها هر روز به طور میانگین 3 و در باغ 2 کارگر مشغول به کار هستند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر کسی علاقمند به فعالیت در زمینه کشت محصولات گلخانه ای باشد باید از کجا آغاز کند، عنوان کرد: اگر فارغ التحصیل کشاورزی یا هر شخص دیگری بخواهد مشغول کشت گلخانه شود ابتدا باید تجربه داشته باشد یا اگر ندارد از فرد با تجربه ای در این زمینه مشاوره بگیرد.

sokhtesaraee1

سوخته سرایی پرورش ماهی را در سطح بالای یک هکتار و داشتن چاه آب کشاورزی شخصی مقرون به صرفه دانست و بیان کرد: متراژ پایین استخر ماهی، کمبود آب، هوشمند شدن چاه های آب کشاورزی و مناسب بودن خاک این منطقه برای کشت محصولات کشاورزی از عواملی است که نمی تواند سود خوبی برای پرورش دهنده ماهی داشته باشد.

sokhtesaraee1

این باغدار اضافه کرد: در باغداری می توان درآمد مناسب، کشت ثابت و کمترین هزینه را از مزیت های این شغل برشمرد.

سوخته سرایی در پایان گفتگو بیان کرد: افرادی می آیند و تجربه ی 15 ساله ام را در اختیارشان می گذارم و تعدادی از آن ها نیز شروع به کار کرده اند، در کار کردن باید همت کرد چرا که در سطح شهرستان در زمینه کشاورزی جای کار کردن بسیاری وجود دارد.

sokhtesaraee1