خاویار ایران ثبت ملی و جهانی می‌شود

سید مهدی میرصالحی ظهر امروز در جلسه هماهنگی ثبت ملی و جهانی نشان جغرافیائی خاویار دریای خزر اظهار داشت: مالکیت فکری و معنوی آثار به عنوان سرمایه و سهام مورد حمایت قرار می‌گیرد و به عنوان سرمایه نقدی کشورها محسوب می‌شوند و 70 درصد سرمایه های کشورها را شامل می‌شوند.

وی افزود: صادرات محصول و کالاهای ایرانی به نام ایران، ایجاد مزیت رقابتی در تولید و تجارت محصولات استراتژیک، حفظ امتیاز انحصار صادرات، افزایش قیمت صادراتی محصولات و افزایش ارزش افزوده محصولات از مهم‌ترین مزیت‌های ثبت جهانی است.

مدیرکل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: با ثبت جهانی محصولات دیگر هیچ کشوری نمی‌تواند محصولات ایران را به نام خود به فروش برساند و خاویار دریای خزر به عنوان بهترین خاویار دنیا محسوب می‌شود.

میرصالحی افزود: در ابتدا باید مراحل ثبت ملی خاویار انجام شود و اظهار نامه تکمیل و به تهران ارسال شود و در وزارت صنعت نهائی و ارائه می‌شود که امید داریم تا 4 ماه آینده ثبت ملی شود.

وی اظهار کرد: پس از آن برای ثبت جهانی آن اقدام می شود و براساس معاهده لیسبون که ایران از سال 83 به عضویت آن در آمده مستندات ارسال می شود و پرونده در 3 مرحله برای ثبت جهانی بررسی می‌شود.

مدیرکل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: مراحل ثبت جهانی بین 8 تا 10 ماه به ظول می‌انجامد و در مرحله نخست پرونده بررسی کارشناسی شده و سپس از این پرونده دفاع می‌کنیم و پس از موافقت سازمان‌های جهانی، سند ثبت جهانی آن صادر می‌شود.

میرصالحی گفت: مطالعات و امکان سنجی اولیه این طرح انجام شده و متاسفانه میزان صادرات این محصول از 200 تن به 2 تن کاهش یافته که این شرایط خوبی نیست و باید در استان برای آن فکری کرد.