گنبدکاووس قهرمان‌پرورترین شهر کشور است

ایران اسلامی طی سالیان پس از انقلاب به برکت بها دادن به نسل جوان و فهم دقیق قدرت مردم در ایجاد توسعه پایدار در کشور، در تمامی زمینه‌ها توانسته است قله‌های افتخار را یکی پس از دیگری طی کرده و بر بام عزت و سربلندی در دنیا پرچم پرافتخار میهن عزیزمان را به اهتزاز در‌آورد.

عرصه ورزش نیز یکی از عرصه‌هایی است که در کنار سیاست، فرهنگ و علم و فناوری در طی این سال‌ها بارها و بارها توانسته است عزم راسخ و استعداد برتر جوانان این مرز پرگهر را به رخ جهانیان کشیده و به دنیا ثابت کرده است که جوان ایرانی با قدرت ایمان و اراده خود بر سخت‌ترین رقبا چیره شده و به عشق مردم میهنش پشت حریفان را در همه ابعاد بر تشک دنیا خواهد کوبید.

شهرستان گنبدکاووس به عنوان یکی از محوری‌ترین شهرستان‌های استان گلستان که در این چند ماه با حضور چندین ورزشکار در مسابقات المپیک و پارالمپیک «ریو» توانسته است در ورزش دوباره نامی برای خود دست و پا کند و در کنار سابقه تاریخی‌اش در والیبال و سوارکاری امروز در رشته پارکور نیز در حال تبدیل شدن به قطب این رشته در استان گلستان و کشور است و تاکنون توانسته توسط جوانان خود به مقام‌های کشوری و جهانی نیز دست پیدا کند.

از این رو با بهمن کریم کشته قهرمان جهان در این رشته گفت‌و‌گویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید:

فارس: خودتان را به طور کامل معرفی کنید و بفرمائید در حال حاضر در چه مقطعی تحصیل می‌کنید؟

بهمن کریم‌کشته هستم، متولد شهرستان گنبدکاووس و تحصیلاتم را فعلاً تا مقطع کاردانی در رشته مهندسی معماری ادامه دادم و در حال حاضر به طور موقت از تحصیل فاصله گرفته‌ام تا پس از چند دوره آموزشی و مسابقات مقطع کارشناسی را با قدرت آغاز کنم.

فارس: از چه زمانی ورزش را شروع کردید؟

ورزش را برای نخستین بار از سن پنج سالگی و با رشته ژیمناستیک شروع کردم که ورزشی پایه و مادر است و موجب شد انعطاف بدنی و حرکتی در من به نحو مطلوبی از همان کودکی شکل بگیرد. بعد از آنکه چندسالی رشته ژیمناستیک را ادامه دادم وارد رشته ووشو شدم تا کمی در رشته‌های رزمی نیز فعالیت داشته باشم که سال‌های حضور من در این رشته هم به تعداد انگشتان یک دست هم نرسید.

از سال 1388 بود که وارد ورزش مفرح، زیبا و با نشاط پارکور یا همان «آندر وای» شدم و همچنان مشغول فعالیت در این رشته به صورت حرفه‌ای هستم.

فارس: مهم‌ترین عناوینی که در سطح ملی و بین‌المللی کسب کرده‌اید چه بوده است؟

علاوه بر قهرمانی‌های استانی و کشوری که در رشته‌های ژیمناستیک و ووشو داشته‌ام در رشته ورزشی پارکور چندین دوره قهرمانی کشور را به دست آوردم و در مقام اول تیمی جهان را نیز در مسابقات «ران فستر جامپ هایر آمریکا» کسب کردم.

فارس: مسابقات بعدی شما چه زمانی است؟

هنوز معلوم نیست که اعزام ما به خارج چگونه صورت بپذیرد و شورای برون‌مرزی وزارتخانه با حضور ما در کدام مسابقات موافقت کند، اما نکته مهم این است که به طور کامل خودم و هم‌تیمی‌هایم در آمادگی کامل بدنی و فنی قرار داریم و به امید خدا در هر مسابقه‌ای که باشد برای کشور عزیزمان افتخار‌آفرینی خواهیم کرد.

فارس: مشوق اصلی شما در امر ورزش چه کسانی بودند؟

مشوق‌های اصلی بنده قطعاً در ابتدا خانواده‌ام بودند و در کنار خانواده عزیزم، دایی کوچکم و به طور طبیعی مربیان و دوستانم که همواره در کنار من بوده‌اند و برای رسیدن به موفقیت از من حمایت کرده و مرا تشویق کرده‌اند اما همان‌طور که گفتم نقش اصلی و مشوق اصلی پدر و مادرم بودند که از همین‌جا از آنها تشکر ویژه‌ای می‌کنم و امیدوارم سایه‌ آن‌ها سال‌های سال بر سرم باشد.

فارس: تأثیر ورزش در زندگی شخصی شما از جمله نشاط، سلامتی، اخلاق و رفتار چگونه بوده است؟

مهم‌ترین فاکتوری که من در زندگی‌ام داشتم و باعث شده زندگی‌ام سرپا و بانشاط باشد ورزش بوده و هست. ورزش کردن علاوه بر تقویت قوای ذهنی و جسمانی انسان بسیاری از درس‌ها را به آدمی می‌آموزد که فروتنی، تواضع، صداقت و جوانمردی از جمله این درس‌هاست. و در کنار همه این‌ها احساس خوب و شادابی و نشاط و از همه مهم‌تر انگیزه رسیدن به کمالی که در من ایجاد می‌کند را هم نباید فراموش کرد.

فارس: تأثیر ورزش بر تحصیل شما تا چه میزانی بوده است؟

خب خدا را شاکرم که تا این مقطع از تحصیلم در همه دوره‌ها و مقاطع درسی‌ام، همیشه جزء بهترین‌های کلاس و مدرسه و از شاگردان ممتاز بودم. دلیل آن این است که ورزش به من نشاط می‌داد و این موضوع که یک قهرمان زمانی که باسواد باشد برای مردم الگو خواهد بود روحیه و انگیزه بیشتری به من می‌داد تا به درسم به نحو احسن رسیدگی کنم.

 همیشه این جمله پدرم مد نظر من هست که می‌گوید یک قهرمان باسواد باش تا از جایگاه اجتماعی بهتری نزد مردم برخوردار باشی و به تو افتخار کنند و همیشه برای من سواد و تحصیل همواره مهم بوده است نه مدرک تحصیلی.

فارس: بزرگ‌ترین آرزوی ورزشی شما چیست؟

مهم‌ترین و بزرگ‌ترین آرزوی من این است که  اولاً مکانی را  بتوانم برای تمرین خودم و هم‌تیمی‌هایم به صورت مستمر در اختیار داشته باشیم و در کنار آن بتوانیم این رشته جذاب و مهیج را به طور گسترده‌تری به دوستداران و علاقه‌مندان آموزش بدهیم.

آرزوی دوم من این است که فرهنگ جوانمردی و افتادگی که در ورزش کم‌رنگ شده است را دوباره در ورزش کشور با فروغ و درخشش بیشتری شاهد باشیم.

آرزوی سوم من هم این است که به جوانان در این کشور اهمیت بیشتری داده شود و حمایت‌های لازم از ورزشکاران جوان انجام شود تا در آینده ورزش کشور را پرافتخار‌تر مشاهده کنیم، اینکه یک جوان مثل من به دلیل عدم حمایت‌های مالی از چندین مسابقه جهانی بازمانده و نتواند در مسابقات شرکت کند برای ورزش کشور ما پسندیده نیست.

فارس: الگوی ورزشی و الگوی اخلاقی شما چه کسانی هستند؟

در ورزش سعی کرده‌ام از همه آنهایی که حرفی برای گفتن دارند به هر میزانی که بتوانم مطالب آموزنده را بیاموزم و تلاش کنم تا خودم باشم نه کپی شخص دیگری، ولی الگوی اخلاق بنده اول از همه حضرت علی (ع) و بعد از ایشان رهبر معظم انقلاب بودند که ویژگی‌ها و مرام سیره این دو بزرگوار را از پدر عزیزم آموختم.

فارس: ورزش در گنبدکاووس و استان گلستان را چقدر موفق می‌بینید؟

همین‌طور که بقیه دوستان در رشته‌های مختلف به دنیا ثابت کردند، گنبدکاووس یکی از ورزشکارپرورترین شهرهای ایران است. ما هم به نحوی توانستیم اسم شهر و استانمان را به کشور و جهان معرفی کنیم.

البته با رسیدگی بیشتر و برنامه‌ریزی بهتر برای ورزش شهرستان و استان می‌توان گفت آینده بسیار روشن و پرآوازه‌ای را پیش‌بینی کرد که این مستلزم حمایت‌های کافی و وافی از ورزشکاران در حوزه‌های مادی و معنوی است.

فارس: انتظار شما از مسؤولان ورزشی و سیاسی استان گلستان و کشور چیست؟

همان‌طور که در صحبت‌هایم گفتم، با این پتانسیل موجود و پشتکار جوانان شهرمان در تمام رشته‌ها مخصوصاً رشته آندروای (پارکور) با کمی توجه بیشتر و میدان دادن به جوانان می‌توانیم به راحتی همین‌طور که استان گلستان قطبی از آندروای و پارکور کشور هست، با کمی توجه بیشتر شهرمان را به جهانیان معرفی کنیم.

ما تا به امروز از اداره ورزش و جوانان شهرستان و اداره کل مربوطه و دیگر مسؤولان حمایتی درخواست نکرده‌ام ولی امروز از این مسؤولین درخواست حمایت بیشتری داریم چراکه این ورزش نیاز به امکانات خاص خود دارد و این کمبود در شرایط تمرینی ما به عینه قابل درک و مشاهده هست.

در استان‌های دیگر و در شهرهای مختلف می‌بینیم که گوشه‌ای از پارک‌ها و مناطق دیدنی شهر را به ورزش زیبا و جذاب آندروای یا همان پارکور اختصاص داده‌اند تا مردم از نزدیک از جذابیت و زیبایی این حرکات در این مناطق لذت ببرند. از شهرداری گنبدکاووس نیز این خواهش را داریم که متناسب با جایگاه و قدرت این ورزش در شهر اقداماتی جهت احداث این فضا در پارک‌ها انجام دهند.

فارس: اگر حرفی دارید که مطرح نکردید، بفرمائید؟

فقط لازم می‌دانم یک بار دیگر از پدر و مادرم و مربیانم تشکر کنم و البته از شما اهالی رسانه که نقش اصلی را در گسترش فرهنگ ورزشی و پهلوانی بر عهده دارید. از خبرگزاری فارس در گرگان و گنبدکاووس نیز به صورت ویژه تشکر و قدردانی می‌کنم.