گرایش سوء‌مصرف موادمخدر در بین دانش‌آموزان باید جدی گرفته شود‌

ابراهیم حاجیلری عصر امروز در همایش آموزشی پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی با حضور مدیران مدارس شرق استان در باشگاه فرهنگیان گنبدکاوس اظهار داشت: موضوع‌محوری آموزش و پرورش در بحث آسیب‌ها، پیشگیری است و معتقد هستیم آسیب‌ها به قدری مهم است که در همه لایه‌های جامعه وجود دارد و باید به آن جدی پرداخته شود.

وی افزود: باید دانش‌آموزان به لحاظ اجتماعی مقاوم شوند و با جامعه‌پذیری می‌توان ظرفیت روانی آنان را بالا برد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان ادامه داد: افزایش ظرفیت روانی و اجتماعی دانش آموزان سبب می‌شود تا در برابر مو قعیت‌های خطر کمتر آسیب ببینند.

حاجیلری اظهار کرد: ارتباط قوی مدیران با والدین، مربیان و دانش‌آموزان سبب می‌شود تا عوامل ایجاد آسیب شناخته و کاهش یابد.

وی اظهار داشت: مطمئن ترین و امن‌ترین جایگاه دانش آموزان در جامعه، مدرسه است و مدیران باید بتوانند در این محیط امن، دانش‌آموزان را در برابر آسیب‌های اجتماعی محافظت کنند تا سبب رشد آنان شوند.

حاجیلری تصریح کرد: در حال حاضر سوء مصرف موادمخدر مربوط به گروه و منطقه خاص نیست و متاسفانه همه جامعه و همه لایه‌های آن درگیر هستند و به عنوان یک بحران باید دیده شود تا بتوانیم این آسیب‌ها را کاهش دهیم.

رئیس انجمن اولیاء و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان گفت:آسیب‌های اجتماعی در هر مدرسه و شهرستان متفاوت است و به قدری متنوع و زیاد است که نمی‌توان دسته‌بندی کرد.

محمود نسرکانی افزود: یکی از مهم ترین آسیب‌ها که در حال حاضر جوانان درگیر آن هستند، استفاده فضای مجازی است که مهارت لازم در استفاده مطلوب و درست از فضای مجازی و تلفن همراه را ندارند.

وی ادامه داد: افزایش اعتماد به نقس و عزت نفس و ارتباط موثر والدین با فرزندان و مربیان و مدیران با دانش آموزان می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش آسیب های اجتماعی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه گرایش سوء مصرف مواد مخدر در برخی از مدارس گزارش شده که همسویی و همراهی همه ارکان، از جمله خانواده، مدرسه، مشاور و آموزش خانواده می تواند تاثیرگذار باشد.

امام جمعه شهرستان گنبدکاوس هم در این جلسه گفت: دشمنان با قرار دادن فضاهای ارتباطی وسیع مجازی، سعی در تحریک جوانان ما و انحراف آنان و گرفتار کردن آنان به آسیب‌های اجتماعی دارند.

حجت الاسلام محمود ترابی افزود: فضاهایی برای جوانان وجود دارد که با توجه به شرایط خاص سنی، فیلتر نشده و اگر راه حل مطلوب وجود نداشته باشد، سبب ایجاد آسیب اجتماعی می‌شود.

وی ادامه داد: مقاومت جوانان و جامعه ما مثال‌زدنی است و اگر تلاش مجموعه انقلابی و فرهنگی نظام و پاکدامنی و پاک نژادی جوانان ما نبود، نمی‌توانستیم در برابر این تهاجمات مقاومت کنیم.

امام جمعه شهرستان گنبدکاوس تصریح کرد: جامعه ایرانی، جامعه پیچیده‌ای است و روابط عاطفی فراوان و زیاد بین آن حاکم است که دشمنان از آن اطلاعی ندارند و همین اعتقادات قوی مذهبی و عاطفی سبب مقاومت ملت بزرگ ایران در برابر تهدیدات شده است.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان گنبد کاووس هم در این همایش گفت: آسیب‌ها چیزی جدا از جامعه ما نیست و تنها شامل مواد مخدر نمی‌شود بلکه خشونت، شکست تحصیلی، سبک زندگی نامتعادل و غیره جزو آسیب های اجتماعی هستند.

علیرضا حسین زاده افزود: تقویت و تحکیم گرایش‌های دینی دانش آموزان، ایجاد محیط صمیمی بین دانش آموز، خانواده و مربیان مدرسه، تبیین مقرارت روشن و شفاف مدرسه به دانش آموزان سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.