۱۰۰ دستگاه ناوگان اتوبوس بین شهری گلستان به سامانه سپهتن مجهز شدند‌

قربانعلی روحی اظهار داشت: 100 درصد اتوبوس‌های بین شهری این استان تا پایان دی ماه به این سامانه مجهز خواهند شد.

وی افزود: کنترل عملکرد ناوگان حمل و نقل مسافربری، از دغدغه‎های مسئولان راهداری و حمل و نقل جاده‎ای بوده و در سال‎های اخیر سیستم‏های متعددی به منظور ارتقاء ایمنی راه‎ها طراحی و اجرا شده است.

رئیس اداره حمل و نقل مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‏ای گلستان با بیان اینکه ایمنی راه‌ها و جاده‌های کشور نقش به ‌سزایی در امنیت و آسایش مردم دارد، افزود: در سال‎های اخیر برای افزایش ایمنی راه‌ها دوربین‌های کنترل سرعت، سامانه‌های تردد شمار، تابلوهای هشدار و اطلاع‌رسانی و سامانه کنترل سرعت برای ناوگان اتوبوس‌های مسافربری عمومی مطرح و حتی اجرا شده است.

وی تصریح کرد: این سامانه با نصب دستگاه مخصوص داخل ناوگان حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و مینی‌بوس‌ها با هدف برقراری ارتباط پایدار با خودرو، فعال می‌شود که مجهز به دریافت کننده امواج ماهواره‌ای ردیابی است و از این طریق موقعیت و سرعت خودرو محاسبه می‌شود.

رئیس اداره حمل و نقل مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان مزیت‌های دستگاه سپهتن را عدم لزوم مراجعه راننده به پاسگاه پلیس راه به صورت فیزیکی و جلوگیری از اتلاف زمان راننده و مسافران، اعمال محدودیت‎های زمانی و سرعتی به صورت دقیق بر راننده در هنگام رانندگی اعلام کرد.

وی ایجاد زیرساخت مناسب برای شناسائی رانندگان متخلف و اعمال قانون به صورت مشخص در زمان مناسب، ارائه گزارشات آنلاین به شرکت های مسافربری برای کنترل دقیق و لحظه به لحظه ناوگان خودرویی از دیگر مزایای این طرح دانست.

روحی با بیان اینکه همه اطلاعات خودرو از قبیل مشخصات راننده، تخلفات، سرعت مجاز به وسیله سامانه هوشمند سپهتن ارزیابی می شود، افزود: یک دوربین مجهز به سنسور بالای سر راننده نصب شده و همه حرکات خطرساز از سوی راننده را ضبط می‌کند.

رئیس اداره حمل و نقل مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم برای مانیتورینگ و کنترل سامانه با پلیس راه صورت گرفته، تصریح کرد:کلاس‌های آموزشی برای رانندگان برای نصب دستگاه سپهتن توسط این اداره کل برگزار شده است.