۱۲ هزار روستای کشور گازرسانی شد

حمیدرضا عراقی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در گرگان اظهار داشت: در حال حاضر شرکت گاز ایران 300 هزار کیلومتر شبکه گازرسانی دارد و 21 هزار روستا و یک‌هزار شهر کشور را گازرسانی می‌کند.

وی افزود: کشور ما با 11 خطوط انتقال در کشور، 70 ایستگاه تقویت فشار، 210 توربوکمپرسور و 13 پالایشگاه گاز شبکه عظیم گاز است که سومین تولیدکننده گاز و سومین مصرف کننده گاز دنیا هستیم.

مدیرعامل شرکت گاز ایران تصریح کرد: تاکنون به 68 درصد از روستاهای کشور و 95 درصد شهرهای ما گازرسانی شده است.

گازرسانی به 5 هزار روستا امسال به پایان می‌رسد

عراقی گفت: در طول 3 سال گذشته شاخص گازرسانی کشور به روستاها بوده و به 12 هزار روستا گازرسانی شده و در حال حاضر هم 5 هزار روستا در حال اجرا است که تا پایان سال به پایان می‌رسد و سال آینده هم حدود 7 هزار روستا گازرسانی می‌شود.

وی اظهار کرد: یک تا 2 سال آینده بیشتر روستاهای کشور که قابلیت گازرسانی دارند را به شبکه گاز طبیعی متصل می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت گاز ایران گفت: حدود 700 میلیون مترمکعب در روز در کشور گاز طبیعی تولید می‌شود و شبکه‌های سراسری و نیروگاه‌ها، صنایع، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها و منازل مردم با 21 میلیون مشترک بهره‌مند می‌شوند.

قطع همکاری تجاری واردات گاز به ضرر کشور ترکمنستان است

عراقی اظهار داشت: در حال حاضر تنها از کشور همسایه ترکمنستان حدود 15 میلیون مترمکعب در روز واردات می‌شود که 3 تا 4 درصد تولید ماست.

وی افزود: ما با قراردادهای تجاری گاز، به دنبال کمک به این کشور هستیم و در قالب فروش به همسایگانی مانند ارمنستان، سوآپ گاز انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت گاز ایران افزود: در قدیم ما به گاز ترکمنستان به عنوان یک نیاز نگاه می‌کردیم اما اکنون رابطه واردات گاز از ترکمنستان یک رابطه تجاری است و اگر مشکلی پیش بیاید که ترکمنستان قطع صادرات گاز داشته باشد، برنامه‌ریزی‌ها و راه‌های فراوانی است که برای مردم هیچ مشکلی پیش نیاید و گاز را تامین کنیم اما به هیچ عنوان علاقه نداریم که رابطه دوستی و حسن همجواری خود را با کشور ترکمنستان کم کنیم.

عراقی افزود: به زودی با مسئولان ترکمنستانی درخصوص نوع قراردادهای خرید و فروش گاز مذاکره می‌کنم و همان قراردادی که با کشور ترکیه داریم را با ترکمنستان داریم و مسائل قراردادی قابل بحث است و باید به نتیجه برسیم اما اگر خدائی نکرده مسائل قراردادی به مسائل غیرقراردادی برسد، یقینا کشوری که بیشترین ضرر را می‌کند، ما نخواهیم بود.

آخرین شهر مرکز استان در کشور امسال گازرسانی می‌شود

وی اظهار کرد: در قالب سیاست محرومیت‌زدائی تا پایان امسال تلاش می‌کنیم گازرسانی به شهر زاهدان به عنوان آخرین شهر مرکز استان در کشور گازرسانی آن به پایان برسد.

مدیرعامل شرکت گاز ایران گفت: در حال حاضر با شدت و حجم بالائی کار و خط انتقال ایرانشهر به زاهدان در حال انجام است، به صورتی که روزانه تنها 200 تریلی لوله های گاز به این مناطق حمل می‌شود.

وی افزود: شرکت ملی گاز ایران در کنار گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور برای رفاه حال مردم و جایگزینی گاز به جای دیگر سوخت‌ها مانند نفت نقش بسزائی در حفظ محیط زیست دارد.

وی افزود: به زودی پس از پایان گازرسانی به همه شهرها و روستاها، شرکت ملی گاز با همه توان داخلی خود برای حفظ و نگهداری خطوط و تاسیسات، تعمیرات و پایداری در خطوط گازرسانی با نگاه صادراتی از طریق تولید گاز بیشتر و از طریق فرهنگ‌سازی صرفه جوئی مردم به دنبال ارزآوری برای کشور است.