عراق: آنچه در بغداد رخ داد مشکل امنیتی بود

 سرلشکر یحیی رسول، سخنگوی فرمانده کل نیرو‌های مسلح تاکید کرد که اطلاعاتی درباره قصد تروریستم برای حمله به مناطق بغداد، پایتخت عراق دریافت کرده بودند، اما آنچه در میدان طیران این استان رخ داده یک نقض امنیتی و یک شکست شناخته شده بود.

او در بیانیه‌ای گفت: تلاش‌های اطلاعاتی بسیاری از حملات انتحاری را خنثی کرد و ما اطلاعاتی در مورد قصد حمله تروریسم به مناطق بغداد داشتیم.

یحیی رسول افزود: آنچه در میدان طیران استان بغداد رخ داد، نقض امنیتی و نقصی است که پذیرفته شد. انتشار تصویر بمب گذار انتحاری درحالی که دو عامل انتحاری محلی هستند، نادرست است.

سخنگوی فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق اعلام کرد که داعش از برخی مناطق که درگیری سیاسی دارند سوء استفاده می‌کند و منطقه شمال شرقی سوریه سنگر داعش و منبع تهدید عراق است.

ائتلاف دولت قانون: تلاش برای ریشه کن کردن تروریسم باید افزایش یابد

«بهاء النوری» عضو ائتلاف دولت قانون عراق، اهمال کاری در ارتباط با داده‌های اطلاعاتی را عامل انفجار‌های اخیر بغداد عنوان کرد.

او گفت: اهمال کاری در استفاده از داده‌های اطلاعاتی در سایه فعالیت‌ها و تحرک‌های هسته‌های خاموش داعش در استان‌های مختلف به وقوع حوادث تروریستی اخیر منجر شد. باید پیش از وقوع حوادث از این داده‌ها استفاده کرد، زیرا این حملات جان ده‌ها انسان بی گناه را گرفته است.

عضو ائتلاف دولت قانون تاکید کرد: نقض‌های امنیتی اخیر نیازمند اجرای تحقیقی ویژه و دقیق برای بررسی نقاط ضعفی پشت پرده نفوذ تروریست‌های داعشی است و برای ممانعت از تکرار این حوادث باید تلاش‌های اطلاعاتی برای ریشه کن کردن هسته‌های خاموش داعش که اخیرا در برخی استان‌ها به ویژه بغداد فعالیت داشته‌اند، افزایش یابد.

در حمله دو عامل انتحاری به استان بغداد که گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت، ۱۴۰ شهروند عراقی کشته و زخمی شدند.

کارشناس عراقی: اختلال امنیتی در غرب و شمال الانبار وجود دارد

«صفاء الاعسم» کارشناس مسائل امنیتی عراق، از محرمانه نبودن تلاش‌های اطلاعاتی پس از انتشار اسنادی در شبکه‌های اجتماعی درباره فعالیت‌های تروریستی و رصد تروریست‌ها انتقاد کرد و درباره اختلال امنیتی در غرب و شمال استان الانبار هشدار داد.

او گفت: بسیج نیرو‌ها در استان الانبار پس از انفجار الباب الشرقی به مدت ۱۰ روز سپس بازگشت به روال سابق ضروری نیست و اوضاع نیازمند این اقدام‌های نمایشی نیست بلکه هم اکنون میدان تلاش اطلاعاتی برای پیگرد گروه‌های تروریستی است.

این کارشناس امنیتی عراق درباره نقض‌های امنیتی و خطر تروریسم در غرب و شمال غرب استان الانبار و منطقه حوض حمرین هشدار داد و اعلام کرد که برای بستن پرونده تروریسم در این منطقه باید عملیات گسترده‌ای صورت گیرد.

الحشدالشعبی: فداکاری نیرو‌های الحشدالشعبی در صلاح الدین مانع جنایت‌های بشری شد

«علی الحسینی» سخنگوی محور شمال الحشدالشعبی، اعلام کرد که فداکاری و قهرمانی‌های الحشدالشعبی در استان صلاح الدین به ویژه در مقابله با نفوذ اخیر تروریست ها، مانع ورود تروریست‌ها به روستا‌های آزاد شده و ارتکاب جنایت‌های بشری علیه ساکنان آن‌ها به علت مخالفت مردم با اندیشه‌های افراطگرایی تروریست‌ها شود.

او افزود: نیرو‌های الحشدالشعبی موفق شدند ۱۷ تروریست داعشی را در منطقه العیث به هلاکت برسانند و عناصری که زخمی شده و به مناطق بیابانی فرار کردند نیز تحت تعقیب هستند.

سخنگوی الحشدالشعبی تاکید کرد که تمامی فعالیت‌ها با هماهنگی سایر تشکیلات امنیتی برای جلوگیری از حملات تروریستی انجام می‌شود.

در مقابله نیرو‌های الحشدالشعبی با تروریست‌های داعش در نفوذ به شرق صلاح الدین یک فرمانده و ۱۱ نیروی این سازمان به شهادت رسیدند.