حواشی ممیزی «زخم کاری» و توقف آن

حواشی ممیزی « زخم کاری » از دو هفته قبل با اعتراض محمدحسین مهدویان به شدت گرفتن سخت‌گیری‌ها آغاز شد و پنج شنبه‌شب با پست انتقادی جدید این کارگردان ادامه یافت. قسمت هفتم سریال دیروز منتشر نشد و اختلاف نظرهای فیلیمو و محمدحسین مهدویان با ساترا نیز بالا گرفت.

مقاومت برای ممیزی و توقف پخش سریال

مهدویان هفته قبل از تصمیم خود برای مقاومت در برابر ممیزی‌های «غیرحرفه‌ای» و «غیرعقلانی» نوشته بود. او این بار در قسمت هفتم سریال تصمیم اش را عملی کرده و در توضیح ماجرا نوشته: «از 12 مورد سانسور قسمت هفتم سریال «زخم کاری» که قسمت مهم و جذابی هم هست، 10 مورد را انجام دادیم و در دو مورد دیگر به دلیل جلوگیری از آسیب جدی به داستان، تصمیم به تعدیل صحنه‌ها گرفتیم. با این حال سازوکار سانسور ساترا دو موردی را که تعدیل شد ، نپذیرفت و بدون دلیل قانع‌کننده اصرار به حذف کامل‌شان دارد.» او در پایان از صادر نشدن مجوز نمایش سریال و منتشر نشدن آن خبر داد. فیلیمو نیز با انتشار بیانیه‌ای، «عدم تفاهم و توافق تیم تولید با تیم نظارت ساترا و نقطه نظرات متفاوت طرفین در خصوص برخی موارد اصلاحی» را علت توقف پخش سریال اعلام کرد.

جدال فیلیمو و ساترا

علی سعد معاون کاربران ساترا هم با انتشار چند توئیت درباره منتشر نشدن «زخم کاری» اعلام کرد: «موارد اصلاحی از اواسط هفته به پلتفرم اعلام شده که زمان کافی برای اعمال آن‌ها در اختیار عوامل تولید بوده است. طرح عمومی نکات محتوایی اصلاح شده را در رسانه‌ها نقض غرض و به نوعی ترویج آن‌ها می‌دانیم.» او در بخشی دیگر از توئیت‌هایش نوشت: «مبنای جنجال پیاپی، به عنوان یک تکنیک بازاریابی را برای زیست بوم رسانه‌های صوتی و تصویری کشور، مضر می‌دانیم.» فیلیمو نیز در پاسخ به توضیحات ساترا، بازاریابی از طریق جنجال‌ها را تهمت دانست و خطاب به او نوشت: «نوشته‌اید که عدم پخش یک تکنیک بازاریابی است، اما نمی‌دانید سریال «زخم کاری» به اندازه کافی محبوب و پرمخاطب است و نیت‌خوانی و فرافکنی و اَنگ بازاریابی پس از اطلاع از همه تلاش‌های پلتفرم و تیم تولید تا عصر روز پنج شنبه برای پخش، نادیده گرفتن حقیقت و به دور از انصاف است.» این پلتفرم در انتقاد از عملکرد ساترا نیز نوشت: «گفته‌اید ساترا فرایند محور است، در صورتی که فرایندهای ساترا یک‌طرفه طراحی شده‌اند و باید در طراحی آن‌ها از بازیگران بخش خصوصی نظر مشورتی، تجربی و حرفه‌ای گرفته شود.»