تمام مردم در دهه آخر صفر «خادم الرضا(ع)» خواهند بود

نشست خبری اعلام برنامه‌های دهه آخر ماه صفر ، صبح امروز با حضور قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از مدیران این آستان برگزار و جزئیات برنامه‌های این دهه تشریح شد.

 

تمام مردم در دهه آخر صفر «خادم الرضا(ع)» خواهند بود

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در ابتدای این نشست با اشاره به آغاز هفته دفاع مقدس ، یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی، شهدای مدافع حرم و مدافعان سلامت را گرامی داشت و در ادامه با اشاره به نزدیک شدن به اربعین حسینی و دهه آخر ماه صفر گفت: دومین سالی را تجربه می‌کنیم که به دلیل شرایط کرونایی جهان، امکان برپایی باشکوه راهپیمایی اربعین حسینی وجود ندارد و هیچ ایرانی نیست که دلتنگ حضور در این حماسه نباشد.

وی افزود: راهپیمایی اربعین یک اجتماع بزرگ مردمی و نماد قدرت تشیع در جهان است و امیدواریم هرچه زودتر با عبور جهان از شرایط کرونایی، زمینه برپایی مجدد این اجتماع فراهم شد.

فرصت خادم‌الرضا(ع) بودن برای 80 میلیون هم‌وطن

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، شعار محوری این دهه را «همه خادم الرضاییم؛ نجات انسان، رسم مسلمانی» اعلام و اظهار کرد: امسال با اشراف کامل به وضعیت کشور و نیازهای جامعه، این شعار محوری انتخاب شده است تا بتوانیم گره‌گشای بخشی از مشکلات مردم باشیم.

رحمتی ادامه داد: بیش از یک سال است که جهان درگیر بیماری منحوس کرونا است و این بیماری آسیب‌های جدی به مردم جهان زده است اما خوشحالیم که در کشور ما با همراهی مردم، اتفاقات خوبی همچون رزمایش مواسات و همدلی رقم خورده تا کمک حال آسیب‌دیدگان باشیم.

رحمتی افزود: ایران اسلامی، عزت، عظمت، ابهت و شکوه خود را مدیون حضرت رضا(ع) است و تلاش خواهیم کرد به نام این امام عزیز، از کار مردم گره‌گشایی کنیم.

وی تصریح کرد: اعتقاد داریم 80 میلیون هم‌وطن، می‌توانند در دهه آخر صفر، یک خادم‌الرضا(ع) باشند و خادمان آستان قدس رضوی را در تحقق شعار محوری این دهه همراهی کنند.

رحمتی تصریح کرد: با این وجود هنوز بخش قابل توجهی از جامعه نیاز به حمایت و دلگرمی دارند، از جمله بیش 100 هزار خانواده که داغدار عزیزانشان هستند و آن‌ها را بخاطر کرونا از دست داده‌اند، در کنار حمایت‌های دولتی، به همدلی مردم هم نیاز دارند و ما در آستان قدس رضوی نیز این مسئولیت را روی دوش خود احساس می‌کنیم.

نایب‌الزیاره خانواده‌های داغدار کرونایی

وی تصریح کرد: با شعار محوری امسال، همه مردم ایران می‌توانند خادم الرضا(ع) باشند و در 10 روز آخر ماه صفر، حتی با یک تماس تلفنی با خانواده‌های داغدار، آرام‌بخش آنها بوده و در صورت امکان نایب‌الزیاره‌ شان باشند.

رحمتی ادامه داد: علاوه بر این خانواده‌های داغدار، عزیزان دیگری نیز در بیمارستان‌ها بستری هستند که در کنار خدمات کادر درمان، به تقویت روحیه معنوی هم نیاز دارند و تلاش خواهد شد در دهه آخر ماه صفر، ارتباطات تصویری مستقیم از حرم مطهر با این بیمارستان‌ها برقرار و زمینه تسلی خاطر آن‌ها فراهم شود.

دلتنگی خادمان برای زائران

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای عزاداری‌های دهه آخر ماه صفر در حرم مطهر رضوی اشاره و تصریح کرد: امسال دومین سالی است که خادمان حضرت رضا(ع) در حرم مطهر رضوی، بخاطر رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا و ضرورت حضور حداقلی زائران، توفیق میزبانی از خیل زائران آقا در ایام شهادت ایشان را ندارند و از این باب بسیار دلتنگ و غمگین هستیم.

وی افزود: این شرایط کار را برای ما در آستان قدس رضوی نیز دو چندان سخت کرده است، چرا که هم  محروم شدن از اجتماع بزرگ چندصدهزارنفری عزاداران برای‌مان غم انگیز و دردناک است، و هم مسئولیت سنگینی برای رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی در حرم مطهر را بر عهده داریم.

رعایت بالای 90 درصدی پروتکل‌ها در حرم مطهر

رحمتی به عملکرد موفق خادمان حضرت رضا(ع)، در انجام کار سخت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حرم مطهر نیز اشاره کرد و گفت: آستان قدس رضوی با توجه به تاکیدات تولیت معزز این آستان، طی ماه‌های گذشته رعایت بالای 90 درصدی دستورالعمل‌های بهداشتی را داشته است و همه نهادهای مسئول از جمله وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و دیگر مجموعه‌های نظارتی این عملکرد را تایید و اعلام کرده‌اند که آستان قدس رضوی در این عرصه پیش رو و پیشگام بوده است.

وی تصریح کرد: در دهه آخر ماه صفر امسال نیز با توجه به منویات تولیت محترم، دو رویکرد «رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی» و  «استفاده گسترده از رسانه و فضای مجازی برای برنامه‌های این ایام» را مد نظر قرار داده‌ایم.

به گفته رحمتی، هم‌فکری و هم‌افزایی ایجاد شده بین مدیران اجرایی استان و آستان قدس رضوی نیز بستر لازم برای تحقق این دو رویکرد را فراهم کرده است.

هر زائر، یک رسانه

قائم مقام آستان قدس ادامه داد: امسال با توجه به محدودیت‌های حضور گسترده زائران، باید به دنبال آن باشیم که رابطه معنوی بین زائر و امام را از طریق توسل برقرار کنیم، لذا حداکثر استفاده از ظرفیت رسانه و فضای مجازی در دستور کار قرار گرفته تا بتوانیم با برنامه‌های ابتکاری و نوآورانه، دل‌های مردم را به ضریح حضرت رضا(ع) مردم گره بزنیم.

وی افزود: در کنار نیاز به همکاری و همراهی رسانه‌های ملی و استانی، هر زائر دهه آخر صفر که توفیق زیارت ایشان را داشته باشد هم می‌تواند یک رسانه برای دیگر عزیزانی باشد که به دلیل دستورالعمل‌های بهداشتی امکان تشرف به مشهد برایشان فراهم نیست.

وی افزود: برای این مهم، همه ظرفیت‌های رسانه‌ای ملی، استانی و بین‌المللی را پای کار آورده‌ایم و تولید برنامه‌های این ایام به 7 زبان نیز یک اقدام نوآورانه است که به جبران شدن دلتنگی برای حضور مردم در حرم رضوی کمک خواهد کرد.

رحمتی بر ضرورت همراهی و همکاری رسانه‌ها نیز تاکید و اظهار کرد: باید سطح پوشش برنامه‌های این دهه به گونه‌ای باشد که، هر ایرانی در هر زمان که خواست دلش را به حرم مطهر رضا(ع) گره بزند، این بستر فراهم باشد و این ارتباط برقرار شود.

سه بخش و 5 گستره برنامه‌ها

به گفته قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، برنامه‌های این دهه در سه بخش «برنامه‌های زیارتی و معنوی حرم مطهر»، «برنامه‌های سازمان علمی و فرهنگی برای ترویج سیره رضوی»، و «برنامه‌های اجتماعی بنیاد کرامت با مشارکت مردم، نادران خیران واقفان» طراحی شده است.

رحمتی تصریح کرد: بخش اجتماعی این برنامه‌ها یکی از حوزه‌های مهم است و با توجه به تجربه ماه‌های اخیر در بنیاد کرامت رضوی و توزیع کمک‌های مومنانه و بسته‌های معیشتی به ارزش 4 هزار میلیارد در سراسر کشور، امیدواریم باز هم با همراهی مردم، اتفاقات خوبی را در این حوزه رقم بزنیم.

رحمتی افزود: از نظر گسترده اجرای برنامه‌ها نیز، «حرم مطهر»، «شهر مشهد»، «استان‌های خراسان»، «سراسر کشور» و «سطح بین‌الملل» مد نظر قرار گرفته و در هر گستره، برنامه‌هایی اجرا خواهد شد. به گفته رحمتی، اجرای برخی برنامه‌های عزاداری در سطح شهر مشهد با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، سفر خادمان حرم رضوی به شهرهای مختلف برای جبران عدم امکان تشرف شیفتگان حضرت رضا(ع) و برگزاری وبینارهای متعدد در سطح بین‌المللی از جمله برنامه‌های این دهه خواهد بود.

رحمتی ابراز امیدواری کرد با توجه به همراهی مردم در رعایت پروتکل‌ها و همچنین اقداماتی همچون تسریع واکسیناسیون، سال آینده مراسم عزاداری دهه آخر صفر همانند گذشته با اجتماع عظیم عزاداران همراه باشد.