امام علی(ع) آیینه تمام‌نمای رسول‌الله(ص) بود

حجت‌الاسلام حامد کاشانی با تبیین فضائل امیرالمومنین حضرت علی علیه‌السلام اظهار کرد: حضرت امیر علیه‌السلام عالم‌ترین، بافضیلت‌ترین، شجاع‌ترین، مجاهدترین، عابدترین و محبوب‌ترین نزد پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم و خداوند متعال بود.

وی با بیان اینکه معیار ایمان مومنان حضرت علی علیه‌السلام و دشمنی با این امام همام دشمنی با خداست، اضافه کرد: فردی نزد پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم آمد و پرسید آقا چه کسی را خیلی دوست دارید. حضرت به‌عنوان مثال نام یک نفر را فرمودند، آن شخص گفت، پس علی (ع) چه. فرمود: «أنَّما سَألتَنی عَنِ النَّاس، وَ لَم تَسألَنی عن نَفسی». گفتی از مردم که را دوست دارید من هم شاید سلمان را گفتم، اما «علیٌ نَفسی» علی آیینه تمام‌نمای رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله و سلم است.

این کارشناس مسائل دینی تبیین کرد که رفتار امام علی علیه‌السلام با رفتار پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم مطابقت صددرصدی دارد و امیر مومنان نفس رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله و سلم است.

امام علی(ع) آیینه تمام‌نمای رسول‌الله(ص) بود

آیه مباهله کجا نازل شد؟

کاشانی یادآور شد: آیه مباهله و آیات قبل از آن در پاسخ به مسیحیان نجران نازل شد، به طوری که گروهی از مسیحیان همراه با بزرگان خود برای گفتگو با پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم درباره ادعای رسالت وی به مدینه آمدند. پیامبر پس از معرفی خویش، درباره حضرت عیسی(ع) فرمود که او بنده‌‌ای از بندگان خداست. آنها نپذیرفتند و متولد شدن عیسی(ع) بدون پدر را دلیل بر الوهیت او دانستند و پس از آن آیه ۵۹ سوره آل‌عمران در رد سخن آنها نازل شد که «مَثَل عیسی در نزد خدا، همچون آدم است که او را از خاک آفرید.»

وی در ادامه توضیح داد: از آنجا که مسیحیان نجران پس از این هم بر باور خویش اصرار داشتند، پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم به فرمان الهی آنها را به مباهله دعوت کرد و آنها تا فردای آن روز مهلت خواستند. فردا که شد پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم همراه با فرزندان و دامادش برای مباهله حاضر شد، اما مسیحیان چون جدیت و اخلاص نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم و همراهانش را مشاهده کردند از عقوبت الهی هراسان شده و به توصیه بزرگ‌شان تن به مباهله ندادند. آنان با پیامبر اسلام(ص) صلح کرده و درخواست کردند که با پرداخت جزیه بر دین خود باقی بمانند و پیامبر نیز پذیرفت.

این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: خداوند اینگونه نیست که اگر فردی ایمان نیارود فوراً مجازاتش کند. آیا به نظرتان حکمت و رحمت الهی، مهربانی رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و سلم اقتضا می‌کند نعوذ بالله هر منکری را بزند؟ معلوم است که حق واضح بوده و وقتی مسیحیان نجران وقتی به صورت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم، امیرالمومنین علی علیه‌السلام و حسنین، گفتند که نه، نه ، نه. ما نفرین نمی‌کنیم، چون نفرین به ما برمی‌گردد.