وام ۵۰ میلیونی خرید لوازم خانگی برای خبرنگاران

در آیین گرامیداشت خبرنگار که روز یکشنبه ـ ۲۳ مرداد ماه ـ در تالار وحدت برگزار شد، خبرنگاران از مشکلات حرفه‌ای و معیشتی خود سخن گفتند. برخی از آنها همچنین به شکایت‌های پی در پی سازمان‌ها و افراد مختلف از خبرنگاران اشاره کردند که به جرم افشای فساد و بیان حقایق، صورت می‌گیرد.

آیین گرامیداشت روز خبرنگار با عنوان «روایت اول» امروز یکشنبه ـ ۲۳ مردادماه ـ به همت معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرشاد مهدی‌پور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت، ایمان شمسایی مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، محمود سالاری معاون امور هنری، مهدی عرفاتی دبیر شورای‌ اطلاع رسانی‌ دولت‌ و مدیرعامل ایسنا، گیتا علی آبادی رییس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و جمعی دیگر از اهالی فرهنگ و رسانه حضور داشتند.

در بخشی از این مراسم وزیر صمت اعلام کرد که کمک هزینه ۵۰ میلیون تومانی خرید لوازم خانگی برای خبرنگاران در نظر گرفته شده است.

سیدرضا فاطمی امین همچنین گفت: مهمترین موضوعی که باید با آن مواجه شویم، شیوه حکمرانی است. کیفیت رسانه‌ها بر کیفیت حکمرانی تاثیر دارد. اگر رسانه‌ها به موضوعات سطحی و حاشیه‌ای وارد شوند، باعث می‌شوند حکمرانان هم در فضای سطحی بمانند. اما اگر رسانه‌ها کیفی و عمیق باشند و به مسایل اصلی کشور متمرکز شوند، آن وقت افرادی که در سمت حکمرانی باشند و توانمند نباشند خیلی فرصت ماندن پیدا نمی‌کنند و یا آن‌ها هم بر موضوعات اصلی متمرکز می‌شوند.

وزیر دولت سیزدهم در آیین تجلیل از خبرنگار، اظهار کرد: مدیران زیادی دیده‌ام که کارشان را با رسانه‌ها تنطیم‌ می‌کنند. پس شما رسانه‌ها هم شریک ما در حکمرانی هستید. اگر شما دقیق و حرفه‌ای عمل کنید ما هم حرفه‌ای عمل می‌کنیم و اگر به حاشیه بروید ما هم به حاشیه می‌رویم.

به گفته وی یکی از نکاتی که می‌تواند رسانه را حرفه‌ای و عمیق کند، این است که آدم‌های حرفه‌ای مرجع تحلیل اخبار شوند. یک نظام حرفه‌ای در نظام رسانه‌ای شکل بگیرد. اگر رسانه‌ای خبر حاشیه‌ای و شایعه منتشر می‌کند توسط خود رسانه‌ها کنار زده شود. هر چقدر خبرنگاران دقیق‌تر کار کنند قطعا در حل مسایل کشور موثر است‌.

فرشاد مهدی‌پور، معاون مطبوعاتی در مراسم‌ بزرگداشت خبرنگاران گفت: تقارن ۱۷ مرداد ماه امسال با عاشورا، فرصت مغتنمی است برای یادآوری نقشی که پیامبرگونه برای انتقال پیام بر دوش ما اهالی رسانه است. اگر بنا باشد در کشور مسیری را برای کسی ذکر کنیم که یادآور حرکت اولیا الله است، مسیر ما رسانه‌ای‌ها است. حضرت زینب (س) اولین فردی است که با روایت دقیقی از عاشورا سهولت تدوین‌گری را بر عهده گرفته است. ما در معاونت مطبوعاتی تلاشمان تمرکز بر نقطه ابتدایی زنجیره تولید محتواست؛ یعنی کنشگران اصلی خبرنگاران هستند که می‌توانند روایت اول را خلق کنند.

اگر ما ضوابط قوی‌تری مانند اجرای ماده ۴۶ قانون مطبوعات را به اجرا گذاشتیم، از این جهت بود که اهالی رسانه از امنیت شغلی بالاتری بهره‌مند شوند. در تمامی شیوه‌نامه‌ها تلاش کردیم این روال را حفظ کنیم. بسته حمایتی که رییس‌جمهور از آن سخن گفتند هم بخش دیگری از این اقدامات است. این‌ مسیر نیازمند حمایت‌ها و مشارکت است. این مراسم شاید این اولین بزرگداشت از جانب معاونت مطبوعاتی و وزارت فرهنگ و ارشاد است که برگزار می‌شود و امیدوارم به آیینی پایدار و ماندگار در تجلیل از اهالی رسانه تبدیل شود.

بر اساس این گزارش ایسنا، تقدیر از شیرین ابوعاقله، خبرنگار شهید فلسطینی، از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

در ادامه، حامد هادیان ـ خبرنگار ـ درباره روزنامه‌نگاری بحران گفت: مشکلاتی وجود دارد که همه خبرنگاران در حوزه‌های مختلف از جمله بحران با آن درگیر هستند. ما در سازمان‌ها روابط عمومی‌ها را داریم که حالا مشاور رسانه‌ای هم به آن اضافه شده است؛ اینها وظایفی دارند و اطلاعات سازمانشان را منتقل می‌کنند ولی در سال‌های اخیر این روابط عمومی‌ها دارند جای خبرنگاران را می‌گیرند.

وام ۵۰ میلیونی خرید لوازم خانگی برای خبرنگاران

برخی از آنها، به روش‌های مختلف حتی دادن اطلاعات غلط و مانع خبرنگاران شدن جای خبرنگار را می‌گیرند. مدیران هم انگار این موضوع برایشان جا افتاده است. هدف اصلی مدیران حل بحران در لحظه است تا سریع از صدر اخبار پایین بیاید که این رفتار خودش به فضای کشور ضربه می‌زند. مردم درک می‌کنند خیلی از بحران‌ها، بحران یک روزه و مربوط به یک دولت نیست.

بر این اساس، رفتار برخی روابط عمومی‌ها، خیلی مشهود و ترسناک است و باعث می‌شود خیلی از بحران‌ها را خبرنگار نتواند پیگیری کند؛ مثلا در یک شهرستان اگر سیلی رخ دهد، مسوولان می‌خواهند سریع مشکل حل شود تا فشار از سرشان برداشته شود. این مسئله حل شدنی نیست ولی به عنوان یک یادآوری می‌گویم بحران های کشور یک‌روزه حل نمی شود. از خبرنگاران و انتقادهایشان نترسند.

او افزود: در مساله اوکراین دیدیم که اوکراین در کشورش را به روی خبرنگاران باز کرد ولی روسیه درهایش را به روی خبرنگاران بست. اوکراین همزمان که می‌جنگید خبرنگاران و مستندسازان به اندازه همان سلاح‌ها برایشان کارکرد داشتند تا بتوانند مردم جهان را با آنها همراه کنند. رسانه ها برای همدلی یک کشور خیلی موثرند. کشور ما الان در وضعیتی است که رسانه‌ها و خبرنگاران و عکاسان می‌توانند برای حل مشکلات مفید باشند. در کشور ما زیاد به ارزش خبرنگار توجه نمی شود. در حالی که انتقادات و پیشنهادهای رسانه‌ها می تواند یکی از ستون های یک کشور باشد.

در آیین گرامیداشت خبرنگاران، یاد و خاطره خبرنگاران درگذشته در پی کرونا هم گرامی داشته شد و از خانواده آنها تقدیر به عمل آمد و کمک هزینه زیارت عتبات عالیات به آنها تعلق گرفت.

همچنین از سیدمحمود دعایی ـ مدیر مسئول فقید روزنامه اطلاعات ـ هم یاد شده و نامش گرامی داشته شد.

محمدمهدی اسماعیلی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ هم در آیین گرامیداشت خبرنگار، ضمن تشکر از معاونت مطبوعاتی برای برگزاری این‌ مراسم گفت: این مراسم عمل نمادینی برای تقدیر و تشکر از جامعه رسانه ای کشور است. عزیزان بسیاری را در ایام کرونا از دست دادیم که یادشان را گرامی می‌داریم. چند تن از همکاران رسانه‌ای پیشکسوت را هم از دست دادیم؛ به ویژه مرحوم دعایی بزرگوار که همیشه در جلسات حضور داشتند. آخرین بار هم در همین تالار وحدت در مراسم پاسداشت زبان و ادبیات فارسی با هم شرکت کردیم.

وزیر ارشاد اظهار کرد: برای حوزه رسانه در طول یک سال گذشته تلاش کردیم آنچه مقدور بود برای مدیریت دولت مردمی انجام دهیم. شاید مهمترینش لایحه جدیدی است که در کمیسیون فرهنگی دولت مصوب شد و الان طرح در هیات دولت است. این گام بزرگی است. شاید دهه‌ها مطرح بود ولی جلو نرفته بود. الان به تصویب کمیسیون فرهنگی دولت رسید. بیش از سه ماه جلسات فشرده‌ای در کمیسیون داشتیم. تلاش کردیم همه مطالبات رسانه‌ای در این لایحه بگنجد. از وزیر صمت تشکر می‌کنم که این هدیه را برای همه فعالان رسانه تدارک دیدند. رییس جمهور هم از خبرنگاران تجلیل کردند. از ایشان برای شرکت در این مراسم دعوت کردم ولی حضورشان میسر نشد؛ از من خواستند سلام گرمشان را به همه اهالی رسانه برسانم.

در پایان این مراسم از بنیاد رودکی و صندوق اعتباری هنر به عنوان حامیان برگزاری این مراسم تشکر شد.