جشنواره فجر مردمی‌ترین جشنواره دنیاست

محمدمهدی اسماعیلی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خوشحالم آخرین جشنواره فجر با حضور پرشور هنرمندان تجسمی در حال برگزاری است. ما جشنواره‌های متعددی را در سال جاری برگزار کردیم. از جمله جایزه فرهنگی جلال، کتاب سال، جشنواره فیلم فجر ، جشنواره موسیقی و جشنواره هنر‌های تجسمی که به عنوان آخرین جشنواره در حال برگزاری است.

اسماعیلی ادامه داد: جشنواره‌های سال جاری ما چند ویژگی مهم داشت. مهمترین ویژگی این جشنواره‌ها مردمی بودن آن است. پیش از آنکه این جشنواره‌ها متعلق به دولت یا هنرمندان باشد، به مردم تعلق دارد.
جشنواره‌های فجر مردمی‌ترین جشنواره‌های هنری در تمام دنیاست. هیچ‌جا مجموعه‌ای از جشنواره‌های هنری در بازه مشخص با عنوان فجر انقلاب اسلامی در رشته‌های مختلفی وجود ندارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه همین جشنواره هنر‌های تجسمی در هشت رشته در حال برگزاری است، افزود: به وضوح جشنواره‌های امسال مردمی بودن خود را نشان داد. این حضور آنقدر قوی بود که همه را مجبور به تحسین کرد.

جشنواره فجر مردمی‌ترین جشنواره دنیاست

به گفته وی، مشخصه سوم این جشنواره‌ها عدالت فرهنگی است. در سینما با سینماسیار به دل کویر، شهر‌های مرزی و شهر‌های زلزله‌زده خوی رفتیم، با جشنواره تئاتر در نواحی مختلف شور و احساس را حس می‌کردیم. عدالت فرهنگی یعنی تمام نقاط کشور به یک از اندازه در حوزه فرهنگ و هنر کشور نقش‌آفرینی کنند. حضور درخشان جوانان هنرمند در تمام بخش‌ها از ویژگی چهارم این جشنواره بود. آن‌ها با حضور امیدوارانه و پررنگ درخشیدند.

اسماعیلی با بیان اینکه ما در رشته‌های مختلف مدیون هنرمندان هنر‌های تجسمی در تمام رشته‌ها هستیم، توضیح داد: در یک مجموعه فقط در حوزه خوشنویسی بیش از ۱۲ هزار مدرس داریم. از کلان برنامه‌های خود در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر را قرار دادم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: هر روز که می‌گذرد به تحقق اقتصاد هنرمندان نزدیک می‌شوم. وقتی با هنرمندان به کشور‌های مختلف سفر می‌کنیم، استقبال عجیبی این اعضا از ما داشتند. وقتی آثار هنرمندان تجسمی به نمایش درمی‌آید، مقام‌های فرهنگی کشور همسایه زبان به تحسین می‌گشایند.

در حاشیه مراسم، هنرمندی از استان قزوین تصویر خطاطی را به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هدیه داد.