از فروش بلیت کمتر از نصف در روزهای نیم‌بها تا شناور شدن تمام سینماها

مدتی است که موضوع افزایش قیمت بلیت سینماها قدری پررنگ تر شده است. باید به این موضوع اشاره کرد که موضوع افزایش هزینه‌ها در سینماداری کشور مانند سال‌های گذشته، علت اصلی این افزایش قیمت بلیت است.

البته بلیت گران نیز همه ماجرا نیست زیرا یک خانواده حتی 3 نفری اگر بخواهند به سینما بروند باید به فکر هزینه تنقلات خود نیز باشند که همین موضوع افزایش هزینه‌های بیشتری را دربر خواهد داشت.  اما آیا افزایش قیمت بلیت راه چاره است؟ افزایش قیمت بلیط راه اصلی و حقیقی کم کردن هزینه های بالای سالن‌های سینما و یا سینماداران نیست بلکه افزایش مخاطب راه اصلی بالا بردن درآمد سینماداران است. به تعبیر دیگر اگر سینماداران میخواهند درآمد بالایی داشته باشند باید جامعه هدف خود را نه حوزه اقتصادی و موضوع افزایش قیمت بلیت ها بدانند بلکه باید خود فیلمسازان عنوان کنند که با ساختن فیلم‌های جذاب تر مخاطب بیشتری را به سینما بکشاند. ناگفته نماند برخی از اقشار جامعه نیز کمتر به سینما می‌روند که در صورتی که میان آنان و سینما ارتباط جدی شکل بگیرد می‌توان شاهد افزایش مخاطبین سینما به صورت انقلابی بود.

شنیده‌های ما حاکی از آن است که ایده هایی از سوی شورای صنفی نمایش برای حفظ مخاطبین فعلی سینما در نظر گرفته شده است که به واسطه آن بتوان حداقل مخاطبین سینما را از این که هست کمتر نکرد و بلکه به تعداد آن نیز اضافه کرد. برخی از این ایده‌ها مانند این است که روزهای نیم بها قیمت بلیط حتی کمتر از نیم بها برای مخاطبین ارائه شود یا مانند سال جاری با استفاده از طرح شناور سانس های صبح و ظهر با قیمت کمتری بلیط عرضه شود.

البته ناگفته نماند که موضوع افزایش قیمت بلیت سینماها تنها برای سینماهای مدرن است و دیگر سینماها قیمت‌های پایین‌تری بلیت می فروشند. برخی از سینماها مانند سینما زندگی در تمام هفته بلیت خود را نیم بها می فروشد. برخی دیگر مانند سینماهای شهرداری چون رازی و راگا عموما بلیت خود را با قیمت بسیار کمتر از قیمت اعلامی در هفته می‌فروشند.

از فروش بلیت کمتر از نصف در روزهای نیم‌بها تا شناور شدن تمام سینماها

الان نیز اینطور به نظر می‌رسد که قیمت بلیت ها برای سینماهای مدرن تنها برای روز های پر مخاطب و در سانس های شلوغ تمام بها باشد و بتوان فیلم‌ها را با قیمت کمتر در سانس‌های دیگر تماشا کرد.

در نظر باید داشت که افزایش قیمت‌ها تنها برای سینماها نیست و ما شاهد افزایش قیمت در تمام حوزه های اقتصادی کشور هستیم اما باید سینما به عنوان ارزان‌ترین تفریح خدماتی کشور از دست نرود. امروز قیمت کنسرت و تئاتر بسیار بالا است و شاید هرکسی نتواند به سالن کنسرت و نمایش برود. اما سینما به عنوان ارزان‌ترین تفریح دچار یک تهدید است که باید با مدیریت مهار شود.

اما همانطور که اشاره شد راه چاره حقیقی برای بیشتر شدن درآمد و سود سالن‌های سینما، افزایش مخاطبین سینما است نه گران کردن بلیت. نگاهی به وضعیت سینماهایی مانند هند نشان می‌دهد که با ارزان‌ترین بلیت می‌توان یکی از پردرآمدترین سینماهای جهان را داشت. بنابراین باید از سویی با تولید فیلم‌های جذاب و با بیشترین دایره مخاطب و از سوی دیگر تبلیغات مناسب تعداد مخاطبین سینما را افزایش داد. اکران فیلم‌های خارجی نیز یکی از راه‌کارهایی است که می‌توان با آن درآمد سینماها را افزایش داد.