خودروهای برقی به خیابان ها می آید؟

استفاده از خودروهای برقی با توجه به مزایایی که دارد به عنوان یک ضرورت در جهان پذیرفته شده و بسیاری از کشورهای دنیا یا خودروی برقی تولید و یا استفاده می کنند.

مهمترین مزیت استفاده از خودروی برقی کاهش مصرف سوخت بنزین و کاهش آلودگی هوا است اما باید این موضوع را در نظر گرفت که در شرایط فعلی کشور آیا باید به دنبال تولید خودروی برقی بومی باشیم و یا می توان با واردات خودروهای برقی پس از مدتی زیر ساخت ها و شرایط تولید را فراهم کنیم.

چندی پیش بود که معاون وزیر صمت خبر از واردات 1000 خودروی برقی به کشور داد تا در تاکسیرانی استفاده شود و اعلام کرد که مطالعه‌ای در این زمینه آغاز کرده و بر مبنای تجربه ۱۰ ساله‌، برنامه سه مرحله‌ای برای طراحی و ساخت خودروهای برقی در دست اجرا قرار داده است.

از سوی دیگر نمایندگان مجلس نیز به دنبال بررسی برنامه هفتم توسعه، بندی را به تصویب رساندند که به‌موجب آن دولت مکلف است در راستای کاهش مصرف سوخت، تمهیدات لازم را برای برقی سازی خودروها با اولویت اتوبوس‌های شهری، تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌ها فراهم کند.اینک دولت در جریان برنامه هفتم مکلف به تولید خودروی برقی است 

*ضرورت برقی کردن خودروها در کشور

بهزاد رحیمی از نمایندگان مجلس درباره ضرورت استفاده از خودروهای برقی گفت: امروز در تمام دنیا از این تکنولوژی استفاده می‌شود و با توجه به محدودیت‌های کنونی در تامین سوخت، همچنین مصرف بالای سوخت در داخل کشور، ضروری است در جهت تولید خودروهای برقی گام برداریم.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به تجربیاتی که وزیر فعلی وزارت صمت در این حوزه داشته و نگاه مثبت وی در این زمینه، باید با اهتمام ویژه‌ای در جهت تولید خودروهای برقی گام برداشت، هرچند خودروهای برقی نیز مخاطبان خاص خود را در بازار خواهد داشت، البته تولید آن به ایجاد زیرساخت‌ها نیاز دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه مجلس و دولت به تولید و واردات خودروهای برقی مثبت است، ادامه داد: واردات و تولید خودروهای برقی نیز گزینه مناسبی است که در کنار تولید و واردات سایر خودروها می‌تواند در تعادل بخشیدن به بازار خودرو موثر واقع شود، البته باید مشوق‌های لازم در این حوزه دیده شود تا بخشی از متقاضیان از این خودروها استفاده کنند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد که حرکت به سمت برقی‌کردن خودروها یک ضرورت است چون به لحاظ کاهش مصرف بنزین و به لحاظ کاهش هزینه‌های سنگینی که در حوزه محیط زیست داریم به نفع کشور خواهد بود.

خودروی برقی

*زیر ساخت تولید خودروی برقی باید ایجاد شود

حجت الله فیروزی از دیگر نمایندگان مجلس نیز با تاکید بر ضرورت حرکت به سمت تولید و استفاده از خودروهای برقی در کشور، بیان کرد: کشور ما به لحاظ زیست محیطی شرایط خوبی ندارد و در شهرهای بزرگ در برخی از فصول با مشکل جدی آلودگی هوا مواجه هستیم که بر سلامت افراد و سلامت محیط تاثیر می گذارد.

وی در ادامه اظهار کرد: تکنولوژی های روز در حوزه خودروسازی به سمتی رفته است که دیگر از سوخت های متداول مانند بنزین و گازوئیل استفاده نمی شود. حرکت خوبی در سطح جهانی آغاز شده و در برخی از کشورها عملا از خودروهای هیبریدی و برقی استفاده خواهد شد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: در کشور ما نیز برای استفاده از خودروهای برقی گام هایی برداشته شده است و وزیر صمت هم بر این موضوع تاکید دارد. خوشبختانه در مصوبات مجلس هم بر واردات و تولید خودروهای هیبریدی تاکید شده است و همچنین دولت و خودروسازها در برنامه‌های خود بر این موضوع تاکید دارند.

وی ادامه داد: برخی از خودروسازها که بنده اخیرا با آنها صحبت می‌کردم برنامه‌های جدی برای این حوزه دارند ولی همزمان با رفتن به سمت تولید و استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی ضرورت دارد که زیرساخت های آن نیز فراهم شود که بخش عمده آن سهولت استفاده از این خودروها است که به زیرساخت‌ها، نحوه شارژ آنها و در دسترس بودن سکوی شارژ باز می گردد، که هنوز کار جدی در این حوزه شروع نشده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: خودروسازهایی که برای این قضیه انگیزه دارند باید همزمان با واردات خودروهای برقی و هیبریدی، به سمت ایجاد بسترهای تولید آن در داخل و فراهم کردن زیرساخت های آن گام بردارند، به خصوص اینکه وزارت صمت هم بر تولید این خودروها تاکید دارد.

فیروزی افزود: حرکت به سمت برقی کردن خودروها یک ضرورت است چراکه ما اگر هر میزان در این حوزه سرمایه گذاری کنیم هم از لحاظ کاهش مصرف بنزین و سوخت و هم به لحاظ کاهش هزینه های سنگینی که در حوزه محیط زیست و بهداشت داریم به نفع کشور خواهد بود.