وعده‌های افطاری در کشورهای مختلف؛ هزینه تمام شده چقدر؟

با غروب خورشید در ماه رمضان مسلمانان در نقاط مختلف سراسر جهان گردهم می‌آیند تا روزه خود را باز کرده و افطار کنند. حدود ۱.۹ میلیارد مسلمان در سراسر جهان وجود دارند که تقریبا ۲۵ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. با این وجود، برای بسیاری از افراد افزایش قیمت مواد غذایی بدان معناست که خانوار‌ها مجبور شده اند برخی از غذا‌های مورد علاقه خود در ماه رمضان را حذف کرده یا از میزان آن بکاهند.​

 

آرژانتین

در آمریکای لاتین غذایی محلی با الهام از گوشت گاو آسادو وجود دارد که شامل تکه‌های مختلف گوشت کبابی با یک سس تند غوطه ور شده در جعفری است. برای نوشیدن آرژانتینی‌ها اغلب از یک چای گیاهی سنتی تهیه شده از گیاه یربا ماته لذت می‌برند.

آرژانتین یکی از بالاترین سطوح تورم در جهان را تجربه کرده و هزینه مواد غذایی در فوریه ۲۰۲۴ نسبت به فوریه سال قبل ۳۰۳ درصد افزایش یافته است. برای تهیه وعده افطار خاص گفته شده امروز هزینه آن حدود ۷۲۰۰ پزو (۸.۴ دلار) می‌شود در حالی که هزینه آن در سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۷۸۲ پزو (۲ دلار) بود. این نشان دهنده افزایش بیش از چهار برابری قیمت تنها ظرف مدت یک سال است.

هزینه افطاری در کشورها

 

استرالیا

برای بزرگترین جزیره جهان تجربه افطار بازتابی از چشم انداز چند فرهنگی آن کشور است که طعم‌های مختلف را از سراسر جهان در هم می‌آمیزد. در قلب آن یک میان وعده حلال قرار دارد که یک غذای خیابانی محبوب می‌شود که در آن گوشت بره روی چیپس داغ تراشیده شده و روی آن سیر و سس باربیکیو ریخته می‌شود. کنار آن سوپ عدس دارای سبزیجات خورده می‌شود و برای کسانی که شیرینی دوست دارند گزینه شیرینی لمینگتون وجود دارد که کیک اسفنجی با پوشش شکلاتی مملو از مربا و و پوشیده با نارگیل خشک شده است.

مانند سایر کشور‌های غربی استرالیا نیز برای مهار تورم تلاش کرده است. برای خوردن این وعده غذایی در سال ۲۰۲۴ میلادی باید حدود ۱۲.۵ دلار استرالیا (۸.۱ دلار امریکا) هزینه کرد این در حالیست که یک سال پیش یک مسلمان استرالیایی باید برای تهیه آن ۱۱ دلار (۷ دلار) هزینه می‌کرد. بیش‌ترین افزایش قیمت‌ها مربوط به اقلام اصلی شامل گوشت و تخم مرغ بوده است.

هزینه افطاری در کشورها

بوسنی و هرزگووین

بوسنی و هرزگووین در زمره کشور‌هایی در اروپا می‌باشد که بیش‌ترین جمعیت مسلمان را در خود جای داده است. آن کشور غذا‌های سنتی متنوعی دارد که نشان دهنده میراث چند فرهنگی آن است. یک انتخاب خوب در سفره افطار بوسنیایی پیتا کرومپیروسا است یک غذای متشکل از لایه‌های خمیر نازک فیلو پر شده با مخلوطی خوش طعم از پوره سیب زمینی، پیاز و ادویه ها.

برای دسر نیز معمولا هورماسیکا که در ترکیه با نام کالبوراباستی شاخته می‌شود خورده می‌شود دسری آغشته به شربت که هم شیرین و هم آرامش بخش است. پایان افطار با یک لیوان سوک اود درنجینا است نوشیدنی محبوبی که از میوه درخت گیلاس کرنلیان تهیه می‌شود.

یک وعده از غذا، دسر و نوشیدنی ذکر شده در ماه رمضان حدود ۱.۶ دلار هزینه دارد. این میزان در سل ۲۰۲۳ میلادی ۱.۵ بود که ۷ درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد. در افطار بوسنیایی‌ها آن چه بیش‌تر با افزایش هزینه در یک سال اخیر همراه بوده قیمت سیب زمینی، کره و شکر است.

هزینه افطاری در کشورها

مصر

کشوری که غرق در سنت‌های چند صد ساله و میراث آشپزی است. سفره افطار مصری ممکن است شامل یک غذای لذیذ محلی از برگ‌های انگور باشد که با مخلوطی از برنج، گوشت چرخ کرده و ادویه‌ها پر شده است. برای یک سوپ مغذی و آرامش بخش مولوخیا که سوی گیاهی همراه با سیر و گشنیز است انتخاب خوبی می‌باشد و پس از آن کونفه یک دسر شیرین و پنیری است که در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا خورده می‌شود. برای رفع تشنگی قمر الدین نوشیدنی سنتی زردآلو مورد علاقه مصری‌ها می‌باشد.

مصر در حال حاضر سطوح بی سابقه‌ای از تورم و کاهش ارزش واحد پول ملی را تجربه می‌کند. این بدان معناست که قیمت بسیاری از مواد تشکیل دهنده به ویژه روغن و شکر تقریبا سه برابر گران‌تر از ماه رمضان گذشته است. در ماه رمضان امسال برای تهیه مواد غذایی پیش‌تر ذکر شده یک مسلمان مصری باید ۶۸ پوند مصری (۱.۴ دلار) هزینه کند این در حالیست که ۷۴ درصد افزایش هزینه را در مقایسه سال ۲۰۲۳ میلادی نشان می‌دهد.

هزینه افطاری در کشورها

هند

در هندوستان مواد غذایی بسیار متنوعی برای افطار وجود دارند. یکی از غذا‌های مورد علاقه گوگنی است که کاری گیاهی مملو از نخود می‌باشد و با پیاز، گوجه فرنگی و ادویه‌های مختلف پخته می‌شود. پاکورا یک سرخ کردنی سبزیجات سرخ شده با پیاز و فلفل سبز نیز غذای دیگری برای افطار است. برای دسر، حلوا سوجی نوعی پودینگ درست شده با آرد سمولینا و شکر از گزینه‌های موجود هستند. برای تغیر کام می‌توانید یک لیوان نوشیدنی گل رز با طراوت تهیه شده از شربت گل رز، آب و اغلب یک قطره لیموترش یا نعناع بنوشید.

هزینه تهیه آن چه گفته شد اکنون ۱۴۹ روپیه (۱.۸ دلار) است. همین وعده غذایی سال گذشته ۱۶۲ روپیه (۱.۹ دلار) قیمت داشت که نشان می‌دهد امسال نسبت به سال گذشته میزان هزینه برای آن ۹ درصد کاهش یافته است. دلیل اصلی آن کاهش قیمت پیاز است که در غذای ذکر شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. سایر مواد تشکیل دهنده دسر و غذا‌های ذکر شده در یک سال اخیر در هند یا افزایش یافته و یا ثابت باقی مانده اند.

گفتنی است هند بزرگترین صادرکننده پیاز در جهان است. در ماه دسامبر آن کشور برای افزایش دسترسی داخلی و کاهش قیمت‌ها که از زمان اجرای آن ممنوعیت به میزان بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته ممنوعیت صادرات پیاز را اعمال کرد. در تاریخ ۲۳ مارس این ممنوعیت که قرار بود در ۳۱ مارس منقضی شود به مدت نامحدود تمدید شد.

هزینه افطاری در کشورها

اندونزی

در بزرگترین کشور مسلمان جهان که شش هزار جزیره مسکونی را در بر می‌گیرد سنت‌های افطاری اندونزی به صورت محلی از طعم منحصر به فرد بوبور یک فرنی برنج سنتی که روی آن مرغ خرد شده، بادام زمینی، سبزی و مجموعه‌ای از ادویه جات قرار دارد الهام گرفته شده است. یک غذای جانبی مورد علاقه باکوان است یک سرخ کردنی سبزیجات ترد حاوی انواع سبزیجات مانند هویج رنده شده، کلم و جوانه لوبیا. برای کسانی که شیرینی دوست دارند کولاک پیسنگ یک دسر شیرین است که با موز پخته شده در شیر نارگیل، شکر و برگ پاندان درست می‌شود.

در نهایت می‌توانید یک نوشیدنی با طراوت خربزه و نارگیل نیز بنوشید. برای تهیه آن چه گفته شد برای یک وعده در سال جاری باید حدود ۴.۲ دلار هزینه کنید. این در حالیست که مسلمانان اندونزی سال گذشته برای تهیه آن چه گفته شد باید ۳.۹ دلار هزینه می‌کردند که نشان می‌دهد امسال میزان هزینه برای تامین آن حدود ۶ درصد کم‌تر از سال گذشته است.

هزینه افطاری در کشورها

مالزی

غذای اصلی مالزیایی در ماه رمضان غدایی غنی و تند متشکل از گوشت گاو با شیر نارگیل است. برای تکمیل طعم‌های نیز بسیاری از مالزیایی‌ها یک لیوان نوشیدنی باندونگ را می‌نوشند. این نوشیدنی شامل شیر تغلیظ شده یا شیر عسلی است که با شربت گلاب (کوردیال گل محمدی) طعم دار می‌شود و باعث تغییر رنگ آن به صورتی می‌گردد. در کنار همه چیز یک دسر محبوب سِری موکا وجود دارد که از دو لایه برنج و کاستارد با عصاره برگ پاندان درست شده است.

با ترکیب تمام مواد لازم هزینه یک وعده از مواد غذایی ذکر شده در سال ۲۰۲۴ میلادی تقریبا ۱.۵ دلار است. در سال ۲۰۲۳ میلادی همان وعده غذایی با حدود ۱.۳ دلار هزینه تهیه می‌شود که ۷ درصد افزایش قیمت را در یک سال اخیر نشان می‌دهد. برای افطار در مالزی بیش‌ترین افزایش قیمت در سال گذشته مربوط به اقلام غذایی تازه از جمله تخم مرغ و شیر نارگیل بوده است.

هزینه افطاری در کشورها

پاکستان

پاکستانی‌ها برای افطار معمولا داهی وادا می‌خورند یک سرخ کردنی حاوی عدس و آغشته به ماست که روی آن چاشنی‌های شیرین و تند ریخته می‌شود. در کنار آن فروت چات قرار داده می‌شود سالاد میوه‌ای شیرین و خوش طعم که بر روی آن ادویه چات ماسالا ریخته شده که مزه‌ای ترش دارد. برای دسر جلبی محبوب است که با آرد و شکر درست می‌شود. یک دمنوش برای افطار یک نوشیدنی با طعم گل رز است. برای تهیه یکم وعده از مواد غذایی ذکر شده در سال جاری در پاکستان باید ۱۷۲ روپیه (۰.۶ دلار) هزینه کرد.

در سال ۲۰۲۳ همان وعده غذایی ۱۴۱ روپیه (۰.۵ دلار) هزینه داشت که حدود ۱۸ درصد افزایش یافته است. سطوح تورم پاکستان کماکان بالا باقی مانده و نرخ تورم قیمت مواد غذایی به رکورد ۴۸.۶۵ درصد در ماه مه ۲۰۲۳ رسیده است. با نگاهی به فهرست مواد تشکیل دهنده مشخص می‌شود که بیش‌ترین افزایش قیمت برای سبزیجات و شکر و روغن حیوانی بوده است.

هزینه افطاری در کشورها

ترکیه

با غروب آفتاب در ترکیه بسیاری از خانواده‌های روزه دار برای افطار دلمه پر شده با مخلوطی از برنج، گوشت و سبزیجات را می‌خورند. در کنار آن جاجیک نیز قرار می‌گیرد که همان ماست و خیار می‌باشد، اما درون آن سیر و روغن زیتون افزوده شده است. برای دسر یکی از گزینه‌های متعدد ممکن است یک کاسه محلبی باشد که از ترکیب شیر با نشاسته ذرت به همراه دارچین تهیه می‌شود. برای هضم بهتر نیز سالگام یک نوشیدن گوارشی طبیعی، پروبیوتیک، بدون گلوتن و بدون قند است که با تخمیر آب شلغم تهیه می‌شود.

ترکیه نیز شاهد افزایش تورم بوده است. برای تهیه یک وعده از آن چه گفته شد باید حدود ۶۰.۵ لیر ۰۱.۹ دلار) هزینه کنید. این در حالیست که برای تهیه آن در سال گذشته باید ۵۰.۶ لیر (۱.۶ دلار) هزینه می‌کردید که نشان دهنده افزایش قیمتی ۲۰ درصدی در بازه زمانی یک ساله بوده است. یکی از بیش‌ترین افزایش قیمت‌ها در ترکیه در مورد محصولات لبنی از جمله شیر و ماست بوده است.

هزینه افطاری در کشورها

بریتانیا

تقریبا چهار میلیون مسلمان در بریتانیا زندگی می‌کنند. مانند بسیاری از کشور‌های دیگر با اکثریت جمعیت غیر مسلمان انتخاب وعده‌های غذایی افطار تا حد زیادی به پیشینه قومی مسلمانان بستگی دارد. یک افطار دلچسب غذا‌های دریایی بریتانیایی می‌تواند شامل یک تکه فیله ماهی قزل آلا باشد که با یک ظرف حاوی سبزیجات و یک کاسه برنج سرو می‌شود. بعد از غذای اصلی می‌توان یک کاسه ماست میوه‌ای را سرو کرد. برای یک وعده امسال مسلمانان بریتانیایی باید تقریبا ۲.۲ پوند (۲.۷ دلار) هزینه کنند که افزایش قیمتی ۴ درصدی در مقایسه با ۲.۱ پوند (۲.۶ دلار) سال گذشته را نشان می‌دهد. در سال ۲۰۲۲ میلادی بریتانیا هفت ماه تورم دو رقمی را تجربه کرد که در اکتبر به ۱۱.۱ درصد رسید. از آن زمان به این سو این نرخ در چند ماه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی به حدود ۴ درصد رسیده است.

هزینه افطاری در کشورها

ایالات متحده آمریکا

آمریکا جامعه مسلمانی سه تا چهار میلیون نفری را در خود جای داده که حدود یک درصد از جمعیت آن کشور را تشکیل می‌دهند. یک غذای اصلی محبوب که بسیاری از خانواده‌های آمریکایی از آن لذت می‌برند مرغ سوخاری کلاسیک است که با گیاهان و ادویه جات پر شده است. برای تکمیل آن می‌توان از فتوش سالاد سبز سنتی خاورمیانه با تکه‌های ترد نان برشته شده پیتا یاد کرد. برای دسر نیز کونفه یک دسر شیرین و پنیری در دسترس است.

برای پایان نیز می‌توان شیر طعم دار شده را نوشید. برای تهیه آن چه گفته شد امسال یک مسلمان امریکایی باید حدود ۷.۱ دلار هزینه کند. سال گذشته همان وعده غذایی حدود ۶.۷ دلار هزینه داشت که حدود ۵ درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد.