101 سالگی بازیگر مطرح هالیوودی/عکس

"کرک داگلاس" بازیگر کهنه کار سینمای هالیوود و جهان و پدر "مایکل داگلاس" بازیگر سرشناس سینمای جهان امروز شمع تولد 101 سالگی خود را خاموش خواهد کرد.

کرک داگلاس 9 دسامبر 1916 در امستردام نیویورک به دنیا آمد. وی تاکنون سه بار برای جایزه اسکار نامزد شده اما آن را در بخش جایزه بدست نیاورده است. آکادمی اسکار البته در سال 1996 به خطار یک عمر فعالیت هنری از وی تقدیر کرد.

داگلاس سال 1938 از دانشگاه سنت لاورنس فارغ‌التحصیل شد و پیش از جنگ جهانی دوم و پس از آن نقش‌های کوتاهی را در برادوی ایفا می‌کرد تا اینکه در سال 1946 برای اولین بار وارد سینما شد.

نامزدی نقش اول اسکار برای فیلم "قهرمان" در نقش میدج کلی همهٔ نگاه‌ها را به سوی داگلاس فراخواند. در سال 1950 کرک در دو فیلم "مرد جوان با یک شیپور" و "باغ وحش شیشه‌ای" حضور یافت اما سال 1951 سال همکاری کرک داگلاس با سه کارگردان افسانه‌ای هالیوود بود که هر سه اثر نیز موفقیت‌هایی به همراه داشتند.

 

کرک داگلاس

"یک داستان کارگاهی" ساخته ویلیام وایلر،"در امتداد مرگ و زندگی" ساخته رائول والش و فیلم "تک خال در آستین" اثر بیلی وایلدر پرونده داگلاس را رنگین تر از گذشته کردند.

 

کرک داگلاس

"جدال در اوکی کرال"، "راه‌های افتخار"، "آخرین قطار گان هیل" و "اسپارتاکوس" از جمله مطرح ترین آثاری هستند که داگلاس در آنها به ایفای نقش پرداخته است. وی از سال 2008 به بعد دیگر جلوی دروبین نرفته است.