رونق شب عید در بازار ساحلی آستارا

واحدهای تجاری بازار بزرگ ساحلی استان گیلان در هفته جاری روزهای پرکاری را تجربه می‌کنند و شاهد حضور خریدارانی از شهرستان‌های مختلف استان گیلان، اردبیل، آذربایجان‌ شرقی و غربی، مازندران و کشور همسایه جمهوری آذربایجان هستند.

در طول سال خرید و فروش در بازار بزرگ ساحلی آستارا هر هفته در روزهای پنجشنبه و جمعه رونق می‌گیرد ولی رونق این روزها حال و هوای نوروزی و شلوغی بازار عید را نیز دارد.

پیش‌بینی می‌شود که در روزهای باقیمانده تا نوروز ۹۵، حجم انبوهی از مسافرانی که قصد خرید مایحتاج عید را دارند، وارد این شهر مرزی شوند.

بازار بزرگ ساحلی آستارا که بیش از ۹۰درصد از ۱۵۰۰ واحد تجاری آن در امر خرید و فروش انواع البسه فعالیت می‌کنند، از معروفیت خوبی در سال‌های اخیر در شمال و شمال غرب ایران برخوردار شده و به علت تنوع در اجناس و قیمت مناسب پوشاک، جزء بازارهای مورد پسند گردشگران نوروزی محسوب می‌شود. اغلب اجناس و البسه‌ای که در بازار ساحلی آستارا عرضه می‌شود، تولید کشور چین، ترکیه و یا تولید داخل بوده و در مواردی از کیفیت متوسط با قیمت پایینی برخوردار است که این امر نیز در نهایت به جذب خریدار منتهی می‌شود.

این بازار ساحلی همه‌ساله در اواخر تابستان، اواخر سال و تعطیلات ایام عید، رونق ویژه‌ای می‌گیرد ولی این رونق هیچگاه به افزایش قیمت منجر نشده است، چرا که وجود مغازه‌ها و واحدهای متعدد موجب شده که رقابت بین فروشندگان شدت گرفته و قیمت‌ها به صورت خودکار کنترل شود.

در چند هفته گذشته نیز برابر اعلام اداره صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف شهرستان آستارا و بررسی اولیه از بازار ساحلی، افزایش قیمت‌ها در قیمت فروش البسه و سایر اجناس در این بازار همه‌پسند مشاهده نشده است.

رئیس اتاق اصناف شهرستان آستارا درخصوص کنترل قیمت پوشاک در بازار بزرگ ساحلی آستارا و سایر فعالیت‌های صنفی می گوید: بازرسان اتاق اصناف شهرستان به صورت مداوم به کنترل قیمت فاکتور خرید و فروش و هرگونه تخلف مربوط به اصناف رسیدگی می‌کنند و تاکنون گزارشی جدی از فروش البسه و دیگر اصناف با قیمت‌های نامتعارف گزارش نشده است.

عارف باباشپور برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در شهرستان آستارا را یادآور شده و اظهار می کند: با ایجاد بازار رقابتی به خصوص در نمایشگاه بهاره، فروشندگان کالاهای مورد نیاز نیز مجبور شده‌اند قیمت‌های خود را تعدیل کنند و این تعدیل علاوه بر نمایشگاه در بازار فروش خارج از نمایشگاه نیز تأثیر گذاشته است.

قیمت های مناسب و تنوع اجناس

یکی از شهروندان آستارایی که برای خرید شب عید به بازار ساحلی آمده می گوید: هر ساله به همراه خانواده برای خرید لباس عید و برخی لوازم منزل به بازار ساحلی می آییم.

وی ادامه می دهد: قیمت مناسب و تنوع اجناس یکی از دلایلی است که این بازار همیشه مشتری های زیادی داشته و کسی از این جا دست خالی بیرون نمی رود.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۳۳۴ کیلومترمربع وسعت و با داشتن جاذبه‌های ساحلی، کوهستانی، جلگه‌ای و تجارت مرزی از مهم‌ترین مراکز گردشگری کشور محسوب می‌شود و همواره در طول ایام سال پذیرای خیل عظیم مسافران از اقصی نقاط کشور است