زنانی که زیبائی پوست و موهایشان را دوست ندارند!

شادمان رضاماسوله ، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، راجع به پیامدهای استفاده از سیگار و قلیان در زنان ، با خبرنگار پرنیان گیل به گفت و گو پرداخت.

رضاماسوله ضمن بیان اینکه استفاده از سیگار و به خصوص قلیان در قشر بانوان به دلایل گوناگونی از جمله تبلیغات ماهواره در سال های اخیر در ایران افزایش یافته است ، افزود: دود سیگار و قلیان کم کم روح و جان مصرف کننده آنها را تسخیر می کند و با توجه به مقدار دودی که وارد بدن آنها می شود و در واقع کمیت و کیفیت دود ، عوارض ناشی از آن ۱۰ سال بعد ، ۲۰ سال بعد یا دیرتر خودنمایی خواهد کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه گفت: براساس تحقیقات انجام شده دود قلیان هرمون های زنانه را تخریب کرده و شانس باروری را در آنها کاهش می دهد و استعمال دخانیات در زمان بارداری نیز خطر سقط جنین را به دنبال دارد.

رضاماسوله در ادامه افزود: براساس تجربه شخصی خود در بیمارستان ها ، مشاهده کردم که بعضا زنانی که دود سیگار و قلیان را وارد ریه های خود می کنند بعضا در دوران بارداری دچار زایمان زودهنگام شده و یا بچه های نارسی را به دنیا می آوردند.

وی ادامه داد: مادران سیگاری و علاقه مند به استفاده از قلیان در منزل نیز ضمن آموزش این رفتار ناپسند به طور غیرمستقیم به فرزندشان ، موجب این امر می شوند که دود سیگار و قلیان بیمارهای ریوی از جمله آسم ، برونشیت و عفونت های تنفسی  را در کودکان ایجاد کرده ، که گاهی موجب مرگ ناگهانی آنها نیز شده است.

رضاماسوله افزود: دود سیگار و قلیان برای مصرف کننده انها نیز آسیب های جدی را به دنبال دارد از جمله :  آنها دچارآبریزش بینی ، مشکلات ریوی از جمله سرفه های همراه با خلط شده و به علت مونوکسید کربنی که به واسطه دود سیگار و قلیان وارد بدن آنها می شود به ازای هر ده دقیقه ورود دود به بدن ، یک ساعت اکسیژن رسانی بدن به اندام های گوناگون و حتی پوست مختل می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه گفت: نیکوتین موجود در سیگار و قلیان موجب تنگی عروق شده و در نتیجه کند شدن جریان خون ، خطر ابتلا به بیماری های فشار خون بالا ، تنگی نفس ، سردرد های شدید ، سکته های قلبی و مغزی افزایش می یابد.

رضاماسوله هم چنین افزود: علی الرغم علاقه بانوان به داشتن پوستی شاداب و موهایی سالم و زیبا ، آنهایی که کشیدن سیگار و استفاده از قلیان را کاری مفرح برای خود می دانند خبر ندارند که مصرف سیگار و قلیان ، کلاژن پوست را از بین برده و پوست قابلیت ارتجاعی خود را به مرور از دست می دهد و ضمن از بین رفتن طراوت و زیبائی ، پوست دچار چین و چروک شده و رنگ پوست کدر و خاکستری می شود.

وی افزود: تنگی عروق ناشی از مصرف سیگار و قلیان ضمن کاهش خون رسانی به مغز و عدم تغذیه خوب آن ، موجب تغییر رنگدانه های مو شده و بانوان جوان سیگاری خیلی زودتر از شروع روند پیری در سنین ۲۰ یا ۳۰ سالگی با سفیدی مو و ریزش شدید موهای خود مواجه خواهند شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین گفت: یائسگی زودرس و به دنبال آن شروع روند فرسایشی بدن و پوکی استخوان هم از عوارض جدی مصرف مواد دخانی می باشد.

رضا ماسوله ادامه داد: لب های کبود ، لثه ها و دهان عفونی ، دندان های زرد و پوسیده ، انگشت های بعضا کشیده و لاغر ، رنگ کبود ناخن ها ، لاغری ، بی اشتهایی ، کمبود ویتامین های بدن ، سیستم ایمنی ضعیف و در نتیجه در معرض انواع عفونت ها قرار داشتن از مشخصات کسانی است که مدت ها با دود سیگار و قلیان مانوس هستند.

وی افزود: علاوه بر تمام موارد فوق ، طبق بررسی های انجام شده ، ۲۵ نوع سرطان از جمله سرطان حنجره ، ریه ، دستگاه گوارش و…… از دود سیگار ایجاد می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پایان ضمن خاطرنشان کردن این امر که مسئولین ذیربط باید جدی تر در کاهش روند استفاده از مواد دخانی تمهیدات لازم را انجام دهند ، گفت: خانواده ها و به خصوص بانوان که نقش محوری در خانواده را بر عهده دارند با سالم نگه داشتن محیط خانه و ممناعت آنان از استعمال مواد دخانی چه در خلوت و چه در حضور فرزندان خود هم از ناحیه خود و هم از ناحیه همسرشان ، بستر مناسب تربیتی را برای فرزندان خود فراهم ساخته که به واسطه آن جامعه سالم تری در آینده را زمینه ساز خواهند بود و اینها در حالی است که هر نخ سیگار ۵ دقیقه از طول عمر هر انسان را می کاهد و قطعا جای تامل دارد که ۵ دقیقه شاید در ابتدا مدت زمان کمی به نظر آید اما بعد از وابستگی به دود سیگار و قلیان که به مراتب آسیب های آن از دود سیگار خیلی بیشتر بوده و هر پتک آن معادل چند نخ سیگار است ، دقایق ، ساعت ها و روزهای زیادی از عمر خود را به خاطر یک لذت جند دقیقه ای از دست می دهند ولی با این حال هیچ گاه برای شروع دوباره و نه گفتن به دود سیگار و قلیان دیر نیست و افرادی بوده اند که بعد از ترک این وابستگی زندگی به مراتب شادتر و سالم تری را آغاز نمودند.