چرخ خودروهایی که اثر ملی را زیر گرفتند

کوه درفک از نظر تقسیمات کشوری در محدوده شهرستان رودبار و در 50 کیلومتری جنوب شرقی رشت و مقابل شهر رستم آباد از توابع شهرستان رودبار  در استان گیلان واقع شده است.

وضعیت خاص زمین شناختی این منطقه ( کاسه درفک ) و همچنین وجود غاری پوشیده از یخ و برف ( به طول 100 متر و عرض 40 متر ) در ضلع جنوب غربی کاسه این منطقه را به یکی از چشم اندازهای منحصر به فرد کشور تبدیل نموده بطوریکه سلانه پذیرای گروههای زیادی از بازدیدکنندگان و کوهنوردان می باشد.

تمامی ویژگیهای مذکور باعث شده تا این مکان بطور سنتی محلی مناسب برای چرای دام بومیان منطقه محسوب گردد بطوریکه یخهای موجود در غار درفک از جمله منابع اصلی تامین آب آنها بشمار می آید.  غار دفک بعنوان نمونه ای کمیاب از یخچالهای طبیعی در کشور بوده که در سراسر سال پوشیده از یخ می باشند . ویژگیهای خاص این غار باعث شکل گیری نوع خاصی از زندگی شبانی و معیشتی در منطقه شده که با حضور دامداران کوچ نشین (حداقل در بخشی از سال) در جریان است.

اگرچه حمایت از فعالیتهای گردشگری و همچنین پشتیبانی از این بافت سنتی و خرده فرهنگ نشات گرفته از مظاهر طبیعت، پراهمیت می باشد لکن استفاده های سنتی بیش از حد و لجام گسیخته و همچنین هجوم بازدید کنندگان در سالیان اخیر، باعث بروز برخی آثار مخرب در این منطقه شده است .

لذا در راستای بهره برداری پایدار از طبیعت و منابع طبیعی و همچنین بمنظور حفظ پویایی این اکوسیستم بی بدیل ، اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان جهت دست یابی به اهداف ذیل نسبت به معرفی این منطقه بعنوان چهارمین اثر طبیعی ملی استان گیلان اقدام نمود.

اداره کل حفاظت محیط زیست استان در راستای افزایش سطح مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و طی مصوبه شماره 53272 شورایعالی حفاظت محیط زیست ، اقدام به ثبت قله کوه درفک با ارتفاع 2703 متر و با مساحت 260 هکتار به عنوان چهارمین اثر طبیعی ملی استان گیلان نمود.

اواسط دهه ی هفتاد بود که صدای ماشینهای راه سازی در جنگلهای درفک پیچید و تیغ های آهنی زخمی فراموش نشدنی بر پیکر این کوه استوار زدند، کاری اشتباه و شتابزده که که روستای چیچال و بخش خورگام را به قله ی درفک وصل میکرد و باعث ورود وسایل نقلیه به ارتفاعات این قله می شد.

شاید آن روزها عده ای فکر میکردند که این جاده سبب خیر و باعث کمک به دامداران کوچ نشین درفک باشد اما امروز با ورود ماشینهای آفرود به ارتفاع ۲۷۰۰ متری و حریم این قله شاید چیزی جز افسوس عایدمان نشود.

اما داستان این روزهای درفک از آنجا شروع میشود که عده ای از مسافران  آفروید سوار با ورود به دریاچه ی کاسه ی درفک که  تنها منبع آب دام ، دامداران درفک است و ورو د به کاسه ی درفک باعث نارضایتی دامداران و اهالی منطقه ی اربوناو و بسیاری از طبیعت دوستان و ورود خسارتی باورنکردنی به طبیعت این قله میشوند و امروز که یخچال طبیعی درفک به عنوان یک اثر ملی ثبت شده است خطر بزرگی برای این اثر طبیعی ملی بشمار می آیند.

حال که مردم نمیتوانند علیرغم نارضایتی خود  از ورود این ماشین ها به کاسه ی درفک جلوگیری کنند امید است مسئولان محترم شهرستان و استان به فکر چاره ای برای این موضوع باشند که فردا شاهد انتقال یخهای  یخچال طبیعی درفک توسط این ماشین سواران نباشیم و از خسارتهای بیشتر جلوگیری کنند.