پوست پلنگ بی‌رحمانه‌ترین برای تزئین یک منزل مسکونی

پلنگ ایرانی به‌عنوان یکی از زیباترین گربه‌سانان جهان با خصوصیات منحصر به‌فرد خود یکی از گونه‌های جانوری در معرض تهدید بشمار می‌آمد. به طوری‌که کارشناسان حیات‌وحش بارها نابودی این گونه جانوری را فریاد می‌زدند.

توسعه جوامع بشری طی قرون متمادی به‌ویژه سالیان اخیر همواره به قیمت نابودی محیط‌زیست و حیات وحش بوده و در این میان چه گونه‌هایی که برای همیشه تاریخ از صحنه گیتی محو شده‌اند.

در این میان، ‌فلات ایران نیز به‌علل مختلف از خطر نابودی محیط زیست در امان نبوده و برخی گونه‌های گیاهی و جانوری آن در معرض انقراض قرار گرفتند. در پی عدم توجه به شرایط زیستی پلنگ ایرانی، نسل سلطان فلات ایران طی سال‌های اخیر در معرض خطر قرار گرفته بود.

بر اساس نظر کارشناسان حیات‌وحش، پلنگ به‌عنوان بزرگترین گربه‌سان و درنده فلات ایران طی سالیان متمادی عامل تعادل حیات وحش در ایران بوده و نابودی آن فاجعه‌ای بزرگ برای آینده محیط زیست کشور است.

علیرغم هشدارها و خواهش‌ها در گیلان پوست یک قلاده پلنگ در یک واحد مسکونی در رودبار کشف و ضبط شد.

بر اساس اطلاعات واصله مبنی بر شکار غیرمجاز یک قلاده پلنگ در سال گذشته و نگهداری بقایای آن مأموران یگان حفاظت محیط‌زیست رودبار با حکم قضایی در معیت مأموران پلیس امنیت نیروی انتظامی شهرستان رودبار اخذ شده بود.

«آژ» سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست رودبار با اعلام این خبر گفت: متخلف دستگیر و اکنون بازداشت است.

با توجه به جزیره‌ای شدن زیستگاه‌های این گونه‌های ارزشمند باید حفاظت بیشتری از پلنگ‌های گیلان داشت و خوشبختانه امروز تصویر یک قلاده پلنگ نر در ارتفاعات جنگلی سیاهکل ثبت شده است.

تصویر این پلنگ در ارتفاعات جنگلی با نصب دوربین‌های تله‌ای در مناطق جنگلی شهرستان سیاهکل، تصویر شد.

«میرزایی» رئیس اداره محیط‌زیست سیاهکل با اشاره به این‌که پلنگ مذکور یک قلاده پلنگ نر است، یادآور شد: ظرف یکسال اخیر، این چندمین بار است که تصاویر منحصر به‌فرد از این گونه حمایت شده و ارزشمند در منطقه شکار ممنوع درفک-دیلمان سیاهکل ثبت می‌شود.