آغاز شخم زمستانه در شالیزارهای گیلان

علیرضا شعبان‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به آغاز شخم نخست زمستانه در شالیزارهای گیلان اظهار کرد: تاکنون در 2 هزار و 300 هکتار از شالیزارهای استان شخم زمستانه انجام شده است.

وی به انجام شخم نخست زمستانه در شهرستان‌های املش، رودسر، لنگرود، لاهیجان، ماسال و رضوانشهر اشاره کرد و افزود: استفاده بهتر از آب باران و از بین بردن آفت از فایده‌های شخم نخست در شالیزارها است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه شخم نخست تا پایان اسفندماه در شالیزارهای استان ادامه دارد، تصریح کرد: 238 هزار هکتار شالیزار در استان وجود دارد و 40 درصد از برنج کشور در گیلان تولید می‌شود.

شعبان‌نژاد، برنج را غذای دوم ایرانی‌ها خواند و بیان کرد: محصول برنج گیلان بازارپسند و مورد علاقه مردم است و کشاورزان به لحاظ فروش محصول مشکلی ندارند.

وی بر افزایش سهم 50 درصدی تولید برنج در گیلان تأکید کرد و گفت: افزایش تولید برنج با افزایش سطح شالیزارها نیست بلکه با انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و علمی انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به رتبه نخست استان در تولید چای، فندق، بادام‌زمینی، پیله ابریشم، صید و صیادی و صنوبرکاری در کشور، خاطرنشان کرد: گیلان رتبه دوم تولید برنج، آبزی‌پروری، خاویار و مرغ مادر و گوشتی را به خود اختصاص داده است.

شعبان‌نژاد به رشد 103 درصدی تولید محصولات زراعی در سال 94 نسبت به سال 93 در گیلان اشاره کرد و یادآور شد: رشد تولید محصولات کشاورزی بدون افزایش مساحت اراضی تحقق پیدا کرده است.

وی با تأکید براینکه کشاورزی فعالیت اقتصادی است، اظهار کرد: کشاورز موقعی به‌دنبال کشت می‌رود که بهره‌وری و سود بالایی داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان به تولید سه درصد از محصولات کشاورزی کشور در این استان اشاره کرد و گفت: اهمیت کشاورزی در گیلان به خاطر نوع محصولات اساسی و منحصر به‌فرد آن است.