مسئولین به جای پاریس به اصفهان و شیراز می رفتند

استفاده از ظرفیت‌های محیطی شهر جهت برقراری یک ارتباط دوطرفه و دوسویه با شهروندان ازجمله اهداف مدیریت شهری است که باعث شده تا ظرفیت‌های لازم تبلیغات محیطی جهت برقراری این ارتباط فراهم شود.

 

ازجمله سیاست‌های مدیریت شهری داشتن فضای محیطی بانشاط و متذکر است که در این راستا تبلیغات محیطی و فضاسازی شهری برای مناسبت‌های ملی مذهبی ، ارائه فعالیت‌های مدیریت شهری و دیگر سازمان‌ها و نهادها ، ارائه پیام‌های فرهنگ شهروندی با استفاده از ابزارهای تبلیغی ازجمله بنر، لمپوست، پوستر و بروشورهای اطلاع‌رسانی با گرافیک و طراحی‌های زیبا و جذاب از برنامه‌های این حوزه است.

 

کیفیت محیط شهری دغدغه اصلی مدیران تمام کلان‌شهرها و هدف شهرداری‌هاست و برنامه فرهنگ‌سازی توسط شهر و بر روی شهروندان انجام می‌شود.

 

اصلی‌ترین برنامه شهرداری‌ها در شهرهای روبه رشد و یا مترقی باید ارتقاء مداوم کیفیت محیط و سیما و منظر شهر باشد.

 

" زیباسازی، فرآیندی مستمر و پویا و در حال رشد است که با روان‌شناسی، فلسفه، هنر، فرهنگ، هویت، دانش، بینش، زمان و کارکردهای مختلف ارتباط داشته و ظهور پیدا می‌کند. و جنبش زیبایی‌شناسی شهری رویکرد پیشرفته‌ای است که نه‌تنها به خاطر زیبا نمودن، بلکه [حتی] ترجیحاً به معنای ابزار کنترل اجتماعی از طریق راضی نگه‌داشتن جمعیت شهری و پاسخ‌گویی به نیاز آن‌ها موردمطالعه قرار می‌گیرد.

 

با توجه به  قدمت، ظرافت  و زیبایی ذاتی شهر یزد، ایجاد محیطی شاداب برای افزایش نشاط زندگی، تفریح و جذب گردشگر باید از مهم‌ترین برنامه‌های شهرداری باشد.

 

مسئولین شهرداری و شورای شهر یزد با سفر به پاریس سعی کرده‌اند از این شهر الگو گرفته و یزد را متحول کنند اما نیاز نبود تا این حد راه دوری بروند و اگر سری به استان‌های هم‌جوار مانند اصفهان، شیراز و حتی کرمان می‌زدند برای شروع کار خیلی راحت‌تر بودند.

 

علی‌رغم نام‌گذاری سال 95 با عنوان «سال خوش‌آمد گویی به یزد» و همچنین ظرفیت بالای استان یزد در راستای جذب گردشگر فضاسازی و مبلمان شهری یزد اصلاً مناسب نیست و شاید تعداد گردشگران به خاطر تاریخی بودن این استان رغبت به سفر به یزد دارند اما فضای شهر یزد اصلاً مورد رغبت خود مردم نیست درواقع تعداد پارک‌ها، فضای سبز و ظاهر شهر به‌نوعی هیچ شباهتی به یک مرکز استان ندارد.

 

شهرداری یزد به‌نوعی در سال‌های اخیر سعی کرده تا تحولی در فضاسازی شهر ایجاد کند اما این اقدامات کافی نبوده است و همین محدود فعالیت‌ها نیز فقط در مناطق به‌اصطلاح بالای شهر بوده و اگر در خیابان‌های محلات قدیمی سری بزنیم خبر چندانی از مبلمان شهری نیست.

 

برای مثال : نبود شهربازی با وسایل جذاب و استاندارد، نورپردازی غیر مناسب میدان امیر چخماق، نور و روشنایی کم پارک بزرگ شهر و اینکه این پارک حتی وسایل بازی معمولی مانند تاب و سرسره هم برای کودکان ندارد و بسیاری از این قبیل نمونه‌هایی از بی‌توجهی مسئولین امر است.

 

حتی سایت و پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری نیز قابل‌مقایسه با سایت دیگر استان ها نیست.

نه‌تنها مسئولین شهرداری یزد که با نگاهی می‌توان به سهل‌انگاری مسئولین استانی نیز در استفاده مؤثر از فضاها و امکان فرهنگی، تفریحی و تاریخی در راستای افزایش نشاط مردم و همچنین جذب گردشگر پی برد زیرا استان یزد پتانسیل این را دارد که سرآمد صنعت گردشگری باشد.