استعمال دخانیات در این روستا مطلقاً ممنوع است

 روستای حاجی شمس  در فاصله 25کیلومتری مهریز  قرار دارد و دارای 20 خانوار است که هیچکدام از آنان، هیچ نوع سیگاروقلیان و مواد افیونی دیگر را مصرف نمی کنند .روستای مذکور به‌عنوان روستای پاک و عاری از مواد مخدر استان یزد شناخته شده است.مردم با صفای روستای حاجی شمس ،‎ ریه هایی پاک از هر گونه آلودگی های مخدر دارند.

دهقان یکی از اهالی این روستا گفت  :  مردم این روستا که بیشتر در بخش کشاورزی و دامداری شاغل هستند، چهره دفاعی در برابر دخانیات به خود گرفته اند.

وی با بیان اینکه: در مدت عمر خود سیگار مصرف نکرده است، افزود: اگر کسی هم سیگار بکشد او را با مضرات مصرف سیگار آشنا می کنم .

دهقان بیان داشت : فرزندانش نیز اصلا از دخانیات استفاده نمی کنند و اظهار داشت که مصرف دخانیات به مرور زمان ضربه به جسم وزندگی شخص میزند و عامل موفقیت خود و فرزندانش را نبودن جبردرخانواده و پر کردن اوقات فراغت فرزندان را با ورزش دانست .

وی افزود: بیشترین گرایش به دخانیات ریشه در فرهنگ واقتصاددارد .اگر یک جوان کار وامکانات تفریحی وورزشی در اختیارش باشد به هیچ عنوان دنبال دخانیات نمی رود.

دهقان گفت: مسئولین اگر به یک همچین روستاهایی توجه نشان دهندو آن را به عنوان الگوی محیط بدون دخانیات در کشور مطرح کند تمام اقشار جامعه به این نتیجه می رسند که بدون دخانیات نیزمیتوان زندگی کرد.

 

یکی از اهالی روستای حاجی شمس که در 96 سالگی به سر می برد، طولانی بودن عمرخود و کمتر نیاز داشتن به دوا وپزشک  را مصرف نکردن دخانیات عنوان می کند.

 

به هر حال سیگار به عنوان یکی از عوامل مرگ و میر انسان ها و دارای مضرات جبران ناپذیری است و سالانه در ایران حدود 50 هزار نفر در اثر استعمال آن جان خود را از دست می دهند.

مردم روستای 20خانواری حاجی شمس از توابع مهریز با آگاهی از مضرات سیگار و دخانیات برای سلامتی در چارچوب یک رفتار فرهنگی که از گذشتگان آنان به ارث رسیده است، از انواع دخانیات دوری می کنند.

آنان به خوبی دریافته اند که داشتن جسمی سالم و توانمند نیازمند اجتناب از استعمال دخانیات است و با هم افزایی برای ادامه این سنت حسنه می کوشند.

روستای حاجی شمس در 25کیلومتری شهرستان مهریز واقع است.