منابر و مساجد یزد هم بازیچه گردشگران خارجی شد

بی حرمتی و بی اعتنایی توریست ها به قوانین کشور واعتقادات شیعیان آن هم در یزد دارالعباده و حسینیه ایران دیگر به یک رویه تبدیل شده است. مردمی که در بافت تاریخی یزد روزگار می گذرانند هر روز شاهد بی احترامی و بی اعتنایی توریست ها و گردشگران به اعتقادات مذهبی خود هستند. این در حالی است که طبق قوانین نظام مقدس جمهوری اسلامی تمامی مهمانان خارجی، توریست ها و تمامی زنانی که از کشورهای دیگر به ایران سفر می کنند ملزم به رعایت حجاب اسلامی در ایران هستند.

علی رغم تذکرات بسیار دلسوزان نسبت به وضعیت بد مهمانان خارجی، عدم رعایت قوانین کشور و همچنین اجتناب مسئولین امر از نهی منکر بی اعتنایی به اعتقادات دینی مردم یزد هر روز شکل جدیدتری به خود می گیرد. این بی حرمتی ها نه تنها دهن کجی به دین و قانون اساسی کشور محسوب می شود بلکه رفته رفته سبب رنگ باختن اعتقادات مردم و شکستن قبح گناه بی حجابی و لاقیدی می شود.

اخیراً عکسی در فضای مجازی منتشر شده که زنان غیر مسلمان با حضور در مسجد با نشستن بر منبر عکس یادگاری می گیرند.

 

 

بد نیست مسئولان سازمان میراث فرهنگی نظر مراجع عظام را در این خصوص بدانند.

 

 سوال: ورود خارجی های غیر مسلمان به مساجد، جهت بازدید از آثار باستانی از نظر شرعی چگونه است؟

آیت الله خامنه ای: در فرض سوال، اگر هتک حرمت و بی حرمتی مسجد شمرده شود، ورود آنها جایز نیست، بلکه مطلقا وارد مسجد نشوند.

آیت الله صافی گلپایگانی: ورود غیر مسلمانان به هیچ مسجدی جایز نیست، ولو برای بازدید از آثار باستانی باشد.

 آیت الله بهجت: جایز نیست علی الاحوط.

آیت الله فاضل لنکرانی: جایز نیست.

 آیت الله سیستانی: در کافر کتابی، اگر ورودش به مسجد، موجب هتک یا آلودگی و تنجیس شود، بنا بر احتیاط جایز نیست و در کافر مشرک، مطلقا حرام است.

 آیت الله تبریزی: چنانچه رجاء هدایت آنها یا ترویج دین در بین نباشد و فقط برای تماشا و تفریح وارد می شوند، وارد کردن آنها در مساجد جایز نیست.

آیت الله مکارم شیرازی: در صورتی که امید تاثیر مثبت در آنها رود مانعی ندارد.

 

حال خوب است مسئولین میراث فرهنگی یزد پاسخ دهند که آیا قبل از وزود گردشگران به استان یزد آنها نسبت به نحوه رعایت قوانین حجاب و احترام به شریعت توجیه شده اند؟

آیا طبق فتوای رهبر انقلاب این حرکت «هتک حرمت و بی حرمتی مسجد شمرده شود» می شود یا خیر؟ مسئولان چه فکری برای جلوگیری از تَکرار چنین بی حرمتی هایی دارند؟ فرضاً از نظرات مراجع عظام آیات صافی، بهجت، فاضل و سیستانی صرف نظر شود، آیا میراث از راه دادن گردشگران به مسجد و اجازه دادن برای گرفتن عکس یادگاری با منبر پیامبر هدف ترویج دین مبین اسلام را دارد؟