برای بهره وری تولید به چیزی جز هدایت‌های رهبری نرسیدیم

به نقل از صبح تفت، رییس سازمان بسیج مستضعفین کشور در نشست کارگروه اقتصاد مقاومتی شهرستان تفت گفت: وقتی حرف از اقتصادمقاومتی به میان می آید، نگاه به سمت مسئولان و دولت می رود تا آن ها کاری انجام دهند اما این نگاه باید عوض شود چراکه انقلاب ما برآمده از دل مردم است و مطالبه هایی مانند اقتصاد مقاومتی باید از خود مردم شکل بگیرد و راه اندازی شود البته که حمایت دولت از تولیدکننده نقش مهمی در تحقق عملی این موضوع دارد.

«سردار سرتیپ بسیجی محمدرضا نقدی» با بیان این که حضور مردم نباید فقط به انتخابات ها و راهپیمایی ها خلاصه شود، خاطرنشان کرد: مردم در همه عرصه‌ها باید در صحنه باشند که یکی از این عرصه های مهم اجرا و تحقق اقتصاد مقاومتی است.

رییس سازمان بسیج مستضعفین کشور در تشریح مردمی بودن اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: در اجرای مولفه های اصلی اقتصادمقاومتی مانند تحقق صرفه‌جویی، استفاده از کالای داخلی و ایرانی و کمک به توسعه تولید، مردم نقش کلیدی و اجرایی دارند.

وی باتاکید بر ضرورت افزایش بهره وری تولید گفت: همانگونه که در گزارشات مسئولان مطرح شد؛ بالاترین میزان برداشت انار در یک هکتار باغ انار تفت، 75تن است؛ چرا همه کشاورزان تفتی نمی تواند حداکثر تولید را داشته باشند؟

وی اضافه کرد: امروز باید برای افزایش تولید از همه ظرفیت ها استفاده کرد و با بهره‌گیری از مهارت‌های لازم، دانش روز و اعمال برخی کارها بهره‌وری را در عرصه تولید به بالاترین حد خود رساند.

یادگار هشت سال دفاع مقدس یکی از اقدامات مهم در عرصه کشاورزی را بهره برداری حداکثری از زمین و آب کشاورزی موجود با استفاده از مهارت و دانش لازم آن برشمرد و گفت: مهندسین بسیجی باید توسعه مهارتهای کشاورزی و آموزش های مرتبط با آن را در مناطق روستایی با جدیت دنبال کنند.

سردار نقدی، فروش وبازیابی را مسئله مهم تر از افزایش تولید دانست و  خاطرنشان کرد: امروز اکثر کشاورزان در فروش مناسب محصولات و تولیدات خود دچار مشکل هستند؛ کشاورز در فصل برداشت محصول با بازاری اشباع مواجه است که باعث افت قیمت می شود به گونه ای که حتی برداشت و چیدن محصول هم صرفه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به برگزاری نشست های کارشناسی متعدد در قرارگاه اقتصاد مقاومتی ادامه داد: در جلسات متعددی این موضوع را بررسی کردیم اما هر چه بیشتر جستجو کردیم جز به راهنمایی ها و هدایت‌های رهبری در این عرصه نرسیدیم که این موضوع، نشانه اوج حکمت رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) است.

وی اضافه کرد: عبارت «صنایع تبدیلی کوچک روستایی» کلیدواژه مهمی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) بارها آن را در کنار اقتصاد مقاومتی بیان و تکرار کرده اند.

رییس سازمان بسیج مهم ترین راهبرد برای اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور را توسعه صنایع تبدیلی کوچک برشمرد و تصریح کرد: صنایع تبدیلی کوچک، زمان ماندگاری کالا را افزایش داده، فرصت بیشتری را برای عرضه کالا به بازار فراهم می آورد و به تولید کننده فرصت می‌دهد تا از زمان اشباع بازار عبور کند؛ کوچک بودن صنایع تبدیلی، هزینه‌های سرباری و حمل و نقل و به تبع آن هزینه تمام شده محصول را بشدت کاهش می‌دهد و قدرت رقابت را برای تولید کننده بالا می‌برد.

نقدی، افزود:  تمرکز صنایع تبدیلی کوچک به صورت انبوه زمینه به اوج رسیدن مهارت‌ها را فراهم می کند و با برند سازی، بازاری بی رقیب را پدید می آورد؛ به عنوان مثال شیرینی یزد، سوهان قم، گلاب قمصر و... به برندها و نمانام هایی تبدیل شد که در اوج بحران اقتصادی و رکود هم بازار خود را از دست نمی دهند.

وی با اینکه در صورت تمرکز صنایع تبدیلی کوچک به صورت انبوه، اصناف شهر و منطقه نیز در حمایت از آن قرار می گیرد و علاوه بر برندسازی، مصرف کننده را نیز به صورت ناخودآگاه به سمت این بازار می کشاند، گفت: امروز باید شهرستان تفت به عنوان یک برند تولیدات تبدیلی محصول انار، نه تنها در کشور بلکه دنیا معرفی شود.

سردار نقدی، همچنین از حمایت همه جانبه بسیج از صنایع تبدیلی کوچک خبرداد و گفت: بسیج علاوه بر ارائه تسهیلات، آموزش و همچنین هماهنگی هایی را برای تسهیل موارد و قوانین بهداشتی ارائه خواهد داد.

در ادامه این نشست، جمعی از مدیران و کارشناسان دستگاههای اجرایی و اعضای هیات مدیره تعاونی‌های کشاورزی شهرستان تفت به بیان دیدگاهها و نکته نظرات خود پرداختند و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

گفتنی است نشست کارگروه اقتصاد مقاومتی شهرستان تفت با حضور رییس سازمان بسیج مستضعفین کشور، فرمانده سپاه الغدیر استان یزد، فرماندار تفت، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج تفت و جمعی از مدیران دستگاههای اجرایی شهرستان در محل فرمانداری تفت برگزار شد.

انتهای خبر/