بحران آب در یزد جدی است

اسماعیل نجار معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: طی سالجاری 12هزار میلیارد تومان اعتبار به ستاد مدیریت بحران اختصاص یافته است.

 

اسماعیل نجارافزود: البته در بودجه سالجاری نیز برای ستاد بحران کشور 15هزار میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده که تاکنون 12میلیارد تومان آن محقق گردیده است .

 

وی اظهارکرد: سه درصد از این میزان اعتبار تخصیصی مربوط به ماده 10 برای پیش‌بینی و پیشگیری و 2 درصد مربوط به ماده 12 در حوزه مقابله هزینه خواهد شد.

 

نجار با بیان اینکه از46 حادثه دنیا، 35 مورد آن در ایران قابل بروز است افزود: مهمترین آنها حوادثی نظیر زلزله ، سیل ، طوفان ، رانش زمین ، فرو نشست زمین و خشکسالی بخاطر آفت آبهای زیر زمینی است.

 

وی با بیان اینکه مردم استان یزد استفاده بهینه از آب را جدی می گیرند تصریح کرد: صرفه جویی درمصرف آب مردم استان یزد زبانزد بوده و با کمترین آب بیشترین بهره برداری را مردم دارند. 

 

 

تداوم خشکسالی و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی طی چند دهه اخیر منجر به ایجاد 35 مورد فرونشست و فروچاله در زمین‌های حوالی شهر ابرکوه شده است .

 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از مناطق بحرانی و فرونشست های زمین و همچنین خانه آقازاده و سرو4500ساله شهرستان ابرکوه بازدید کرد. 

 

ابرکوه با 50 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد واقع است.