به گزارش افکارنیوز به نقل از خبرگزاري دانشجو، نشست بررسي جريانات سينماي كشور عصر امروز با حضور شيخ طادي و فرج الله سلحشور از كارگردانان كشورمان در دانشگاه شاهد برگزار شد.


این همایش‌ها دردی از سینما دوا نمی‌کند

پرویز شیخ‌طادی در این نشست گفت: در تمام دنیا رسم است که کسانی که از قشر مرفه هستند، به دنبال فیلم‌سازی می‌روند که در ایران هم این اتفاق افتاده و افراد مرفه و پولدار به سمت فیلم‌سازی رفته‌اند که همین مسئله باعثایجاد خلا‌ءهای فراوانی در سینمای ایران شده است.

وی افزود: این مشکل اساسی نظام آموزشی ماست که کسانی که کم سواد هستند و یا معدل‌های آنها پایین می باشد، به رشته‌های هنر می‌روند که این از اول اشتباه بوده است.


این کارگردان سینما و تلویزیون تاکید کرد: تا حرکتی از سوی بچه‌های مذهبی صورت نگیرد، هیچ اتفاقی در سینمای ایران رخ نخواهد داد و باید حرکتی در این زمینه انجام شود تا در حوزه فرهنگ و بویژه سینما اتفاقی بیفتد و وضعیت سینمای ایران اصلاح شود.

شیخ‌طادی با تاکید بر حضور دانشجویان در عرصه فیلم‌سازی گفت: ‌برگزار کردن همایش دردی را دوا نمی‌کند؛ زیرا من سال‌هاست که در این همایش‌ها شرکت می‌کنم؛ ولی هیچ خروجی‌ای نداشته است و فقط خسته‌کننده می‌شود و شما دانشجویان باید برای اینکه بتوانید وضعیت سینمای ایران را اصلاح کنید، به این حوزه وارد شوید.

وی در پایان در پاسخ به سوال دانشجویان برای ساخت فیلمی از زندگی امام خمینی و یا رهبر معظم انقلاب یادآور شد: من در اقدامی می‌خواستم مستند جامع و کامل از زندگی حضرت آقا بسازم که با آن موافقت شد؛ اما یک کارگردان لبنانی زودتر اقدام به ساخت این مستند کرده و ما منتظر آن هستیم.

این کارگردان سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: قرار است این مستند به زودی در ۱۰ قسمت منتشر شود؛ اگر کار جامعی باشد که دیگر ما مستند نمی‌سازیم و در غیر این صورت، خودمان مستندی را از زندگی حضرت آقا می‌سازیم.

سینمای ایران نوشته شده هالیوود و مملو از دروغ است

فرج الله سلحشور نیز در این نشست گفت: حقیقت امر این است که ما انقلاب کردیم اما بعضی‌ها در سینمای ایران هنوز به این باور نرسیده‌اند که باید اسلام را در سینما پیاده کرد و سعی می‌کنند که این باورها را نابود کنند.

وی افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون بیش از ۳۰ مسئول در مراکز فرهنگی منصوب شدند و خیلی از آنها قصد داشتند که فیلم‌سازی سینما را اصلاح کنند، اما نتوانستند و نه تنها اصلاح نکردند بلکه با جریانات سینمایی همراه شدند.

سلحشور یادآور شد: اشکال این است که عرصه هنر قبول ندارد که انقلاب شده و هنرمند می‌گوید حرف، حرف من است و این تضاد ما با فیلم‌سازی است که از قبل برای سینما ما به ارمغان آمده است.

این کارگردان سینما و تلویزیون گفت: داستان‌سازی در سینمای ما دروغ‌سازی است و قریب به اتفاق بیشتر داستان‌های سینما و تلویزیون پایه‌ آن دروغ است و در واقعه هالیوود سینماگرها را یاد داده که شما فیلم برای شهرت، ‌ پولدار شدن، جایزه بردن، مطرح شدن و عزیز شدن بسازید و غیر از این هدفی را دنبال نکنید.

سلحشور ادامه داد: ‌این فرهنگ سینمای ما است در حالی که فرهنگ دینی ما چیز دیگری را می‌گوید و دین ما به دنبال خدمت فیلم‌سازان به مردم است و اینکه سینماگران نباید در دین ما به دنبال مطرح شدن باشند.

وی ادامه داد: این فرهنگ با ما در تضاد است و دروغ در فرهنگ ما جایی ندارد در صورتی که سینما ما مملو از دروغ است.

این کارگردان سینما و تلویزیون با بیان اینکه در جامعه ما در حال حاضر هنرپیشه، فوتبالیست و خواننده الگوی جوانان شدند گفت: یکی از ترویج‌های نادرست در جامعه ما این است که الان سینماگران و بازیگرانی که در غرب الگو می‌گیرند الگوی جوانان ما شده‌اند و چون این آدم‌ها به عنوان الگو دیده می‌شوند مسائل غربی را نیز ترویج می‌کنند که با اعتقاد ما در تضاد است و سینمای موجود دارای اصول و مبانی‌ای است که تلاشی در زمینه اسلامی شدن ندارد.

سلحشور خاطر نشان کرد: فیلم‌سازی بر پایه دروغ یکی از معضلاتی که جامعه ما به آن دچار شده و قصد هم ندارد که آن را اصلاح کند.

وی با انتقاد از فیلم‌سازان کشور گفت: ‌چطور ترکیه بلد است واقعیت‌ها را نشان دهد و این واقعیت‌ها در تلویزیون ایران پخش شود اما ما بلد نیستیم به دنبال قصه‌های واقعی و خدایی باشیم که از آن حقیقت استنباط شود.

این کارگردان سینما و تلویزیون اضافه کرد: به دانشجویان تاکید می‌کنم وقتی به دنبال قصه‌نویسی می‌روید از دروغ شروع نکنید بروید به سمت قصه‌های واقعی که بتوانید یک سیناریوی‌نویس انقلابی شوید.

سلحشور با طرح این سوال که چرا کسی جرات ندارد در خصوص بزرگانی مانند امام خمینی فیلم بسازند گفت: ‌چون خیلی از فیلم‌سازان دروغ را وارد قصه‌ها می‌کنند جرات ندارند در خصوص این شخصیت‌ها فیلم بسازند چون می‌دانند اگر دروغی وارد این قصه‌ها شوند خانواده این اشخاص و حتی مردم معترض آن می‌شوند.

وی در ادامه گفت: مسئولین ما با وضعیت موجود سینما کنار آمده و شکست را پذیرفته‌اند.

این کارگردان سینما و تلویزیون با بیان اینکه من اصلا بازیگران را در عرصه سینما مهم نمی‌دانم گفت: به نظر من بازیگری یک نوع ادابازی است و چیز مهمی در سینما نیست مهم این است که ما بتوانیم قصه‌های دینی و واقعی بنویسیم.

سلحشور در پاسخ به سوال دانشجویان که چرا بچه‌های مذهبی را وارد سینما نمی‌کنید، گفت: من نمی‌توانم در یک فضایی که آلوده است بچه‌های مذهبی را به آنجا ببرم که با آمدن این افراد و آلوده شدن آنها من هم گناه‌کار می شوم بنابراین وقتی فضای سالم در سینما ایجاد شد بچه‌های حزب‌اللهی را وارد این عرصه می‌کنیم.

وی یادآور شد: مشکل سینمای ما مبانی آن است که با اصول و اعتقادات ما در تضاد بوده که این مبانی در هالیوود نوشته شده است.

این کارگردان سینما و تلویزیون گفت: ‌ هر زمانی که جمهوری اسلامی تصمیم بگیرد فیلم‌سازی اسلامی راه بیاندازد این مشکل حل خواهد شد ولی تا زمانی که این وضعیت پایدار باشد مشکل حل نمی شود، شبکه سینمای ما از زشتی‌ها و بدی‌ها حرف می‌زند و آن را ترویج می‌کند چنانچه دین ما ارزش‌های زیادی دارد که می‌توان با به تصویر کشیدن آن در فیلم‌ها‌ آنها را ترویج کرد.

سلحشور در خصوص جایزه اسکار گفت: صدها جایزه تاکنون توسط اسکار به کسانی که در جهت خلاف دولت‌ها فیلم ساخته‌اند داده شده و این را من از زبان دو کارگردان آمریکایی شنیدم که گفتند این فیلم که در اسکار جایزه گرفته در جهت مخالفت با ایران است و به ترویج فرهنگ غرب کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه داستان حضرت موسی در ۷۲ قسمت ساخته خواهد شد گفت: نوشتن داستان اجمالی ۲۱ قسمت آن تاکنون به پایان رسیده و تا آخر امسال فیلم‌نامه آن تکمیل می‌شود.

اين كارگردان سينما و تلويزيون گفت: حدود ۴ يا ۵ سال فيلمبرداري اين سريال به طول خواهد انجاميد.